مدیرعامل شرکت برق منطقهای تهران در خصوص آخرین وضعیت تامین برق متروی پرند توضیحاتی ارائه داد و گفت: طبق مذاکرات صورت گرفته با متروی پرند دو تا سه هفته آینده پست ۶۳ کیلو ولت برای برقرسانی به مترو آماده خواهد شد.
به گزارش ایسنا، حبیب قراقوزلو امروز در حاشیه بیستوسومین نمایشگاه بینالمللی و نخستین جشنواره و فنبازار تخصصی صنعت برق ایران در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص آخرین وضعیت تامین برق متروی پرند اظهار کرد: تامین برق مترو به دلیل اینکه حساسیت بالایی دارد میبایست به صورت مطمئن و پایدار باشد که در طول سالهای اخیر نیز همین مساله اجرایی شده است.
وی با بیان اینکه در اواخر سال گذشته درخواست تامین برق متروی پرند مطرح شد و مذاکراتی نیز در همین راستا صورت گرفت تا بتوانیم تامین برق پایدار را داشته باشیم تصریح کرد: برای انجام این کار میبایست مترو یک ایستگاه ۶۳ کیلوولتی احداث میکرد و در پست بالادست نیز ۲۳۰ کیلو ولت را داشتیم که برای تامین برق مترو کمک به حساب میآمد هرچند که این تفاهمنامه آماده شد اما دوستان به دلیل مشکلات مالی تا اواخر برج شش از امضای آن امتناع کردند و ما نیز به آنها اعلام کردیم که در فصل تابستان تامین برق امکانپذیر نیست.
مدیرعامل شرکت برق منطقهای تهران اضافه کرد: در ابتدا قرار شد برق موقت به مترو داده شود که طی توافقنامه ۱۵ مگاوات مورد تایید قرار گرفت که در قدم اول پنج مگاوات داده شد تا کارهای مقدماتی انجام شود.
قراقوزلو ادامه داد: در مهرماه بحث افتتاح مترو مطرح شد اما در آن زمان پست اختصاصی مترو آماده نبود که با همکاری صنعت برق این کار انجام شد و همان زمان مترو قول داد که طی دو ماه آینده پست ۶۳ کیلوولتی را راهاندازی کند که اکنون مراحل آن در دست انجام است و پیش بینی میشود طی دو تا سه هفته آینده این پست آماده شود و هر زمان بخواهند تامین برق صورت خواهد گرفت و طبق پیشبینیهای صورت گرفته تا سال ۱۴۰۳ تقویتها در پست بالادست نیز انجام میشود و تامین برق پایدار را خواهیم داشت.
وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در خصوص ساختوسازهای غیرمجاز در حریم دکلهای برق گفت: خطوط انتقال که در اطراف شهرها احداث میشود در سالهای قبل احداث شده و در آن زمان حریمها رعایت نشده است به همین دلیل در حاشیه این حریمها منازل مسکونی ساخته شد و اکنون نیز بنگاهها و افرادی هستند که این زمینها را به فروش میگذارند.
مدیرعامل شرکت برق منطقهای تهران به مردم توصیه کرد که در خرید و فروش این املاک توجه داشته باشند و در محدودههایی که مجاز به ساختوساز هستند اقدام به این کار کنند چرا که باید به این مساله توجه کرد.
قراقوزلو با بیان اینکه جابهجا کردن این خطوط مشکلات زیادی را از نظر هزینه و همچنین وضعیت تراکم جمعیت ایجاد میکند، اظهار کرد: به مردم توصیه میکنیم که در مورد ساختوساز در این حریمها دقت لازم را داشته باشند.
وی با اشاره به برنامه شرکت برق منطقهای تهران برای تامین برق در فصل زمستان گفت: با گذر از تابستان اوج مصرف برق تغییر میکند به گونهای که در فصل گرم میزان مصرف ۱۲ هزار و ۷۰۰ مگاوات بود که رشد پنج درصدی را تجربه کردیم اما در فصل سرد سال این عدد به ۸۰۰۰ مگاوات کاهش مییابد و معمولا در فصلهای پاییز و زمستان مشکلی برای تامین برق مشترکان نداریم. تنها نکتهای که وجود دارد مصرف گاز در کل کشور است.
مدیرعامل شرکت برق منطقهای تهران اضافه کرد: با توجه به اینکه سوخت قالب نیروگاهها گاز است این اطمینان خاطر وجود دارد که در زمستان از نظر شبکه برق مشکلی برای تامین برق وجود نداشته باشد و بتوانیم این فصل را به خوبی پشت سر بگذاریم چرا که ذخائر خوبی برای سوخت مایع در نظر گرفته شده و این مساله ما را مطمئن میکند که میتوانیم زمستان امسال برق پایدارتری را در اختیار مشترکان خانگی و صنایع قرار دهیم.
قراقوزلو با تاکید بر اینکه ۱۸۰ اقدام اساسی در حوزه وزارت نیرو برای گذر از تابستان ۱۴۰۳ تعریف شده که در حوزه انتقال در تهران ۱۰ اقدام در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: علاوه بر این ۱۰ پروژه ۲۷ پروژه دیگر را در دست اجرا داریم که با وارد مدار شدن آنها امیدواریم بتوانیم برق پایداری را تامین کنیم.
وی در خصوص تامین سوخت نیروگاهها گفت: برنامه ریزی فشردهای بین شرکت پخش و شرکت گاز در این رابطه انجام شده که در طی سالها این برنامه ریزی به صورت پیوسته انجام میشود و ما جلسات مداومی را با این دو شرکت داریم که بتوانیم سوخت نیروگاهها را تامین کنیم.
مدیرعامل شرکت برق منطقهای تهران اظهار کرد: اگر مصرف نیروگاهها را ۲۲۰ میلیون مترمکعب در نظر بگیریم ۲۰۰ میلیون مترمکعب از سوخت گاز تامین میشود چرا که نیاز بیش از ۹۰ درصد نیروگاهها سوخت گاز است اما در فصل پاییز و زمستان با توجه به برودت هوا و افزایش مصرف گاز میزان گاز تحویلی به نیورگاهها کاهش و این عدد به ۱۰۰ میلیون مترمکعب میرسد.
وی ادامه داد: در این زمان به ناچار میبایست از سوخت دوم گازوئیل و بعد از آن سوخت مازوت استفاده کنیم همچنین باید گفت در شهرهای بزرگ و نیروگاههایی که نزدیک شهرها هستند تا حد امکان از سوخت گاز استفاده میشود اما به هر دلیل با کاهش فشار گاز و انتقال آن به سمت نیروگاهها به ناچار مجبور به استفاده از گازوئیل و بعد از آن مازوت میشویم.
به گفته مدیرعامل شرکت برق منطقهای تهران استفاده از این سه سوخت و میزان آن بستگی به دمای هوا و میزان گازی که تحویل نیروگاهها میشود دارد و این اعداد در نیروگاهها در نوسان است. در خطوط تهران نیز باید گفت که هیچ کدام از نیروگاههای تهران از مازوت استفاده نمیکنند و در شرکت برق منطقهای تهران نیز تنها یک نیروگاه برق آبی سیاه بیشه فعال است.
قراقوزلو با بیان اینکه شرکت برق منطقهای تهران به دلیل اینکه سعی دارد در حوزه دانش بنیانها پیشرو باشد از هفت محصول دانش بنیان حمایت کرده که برخی از آنها وارد مرحله تست و راهاندازی شده است، اظهار کرد: این شرکت مسئولیت انتقال برق سه استان قم، تهران و البرز را برعهده دارد و تقریبا ۲۴ درصد مشترکان تحت پوشش این شرکت هستند و حدود ۱۸ درصد برق کل کشور از این طریق تامین میشود.
انتهای پیام
منبع: https://www.isna.ir/news/1402082518529/%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D9%82-%D9%85%D8%AA%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%B2%D9%88%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D8%AF%DA%A9%D9%84-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%82-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2-%D9%86%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF