به گزارش مجله خبری انرژی و نفت، در پی انتشار گزارشی با عنوان” برنامه خاموشی برق، چراغ خاموش ادامه دارد” در یک رسانه منتقد دولت، روابط عمومی شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) در جوابیهای که برای این رسانه ارسال کرده، نوشته است: “در سال جاری میزان محدودیتها تنها به ۱۲ ساعت در هفته کاهش پیدا کرد و هیچگونه خاموشی بدون برنامهای نیز برای این صنایع اعمال نشد.” و “براساس اطلاعات منتشر شده در سایت کدال تولید صنایع کاهش نیافته است.”
توانیر در جوابیه خود آورده است: بررسی مطالب منتشره نشانگر آن بود که نگارنده آشنایی کاملی با اصطلاحات برقی نداشته و در تشخیص خاموشی برنامهریزیشده با خاموشی ناشی از کمبود برق دچار اشتباه شده است.
در ادامه گزارش تأکید شده است: همچنین با بررسی سایتهای شرکتهایی که در گزارش از آنها نامبرده شده است، مشخص میشود موارد درج شده مربوط به خاموشیهایی است که بهمنظور انجام تعمیرات روی شبکه اعمال میشود.
توانیر اعلام کرد: تعمیرات شبکههای برق به دو صورت تعمیر روی شبکههای برقدار (خط گرم) و تعمیر روی شبکههای خاموش انجام میشود که انتخاب هرکدام از این دو روش بستگی به دردسترسبودن تجهیزات و نوع تعمیرات دارد.
بر اساس جوابیه توانیر، برخلاف آنچه در متن ذکر شده است، امسال و برای نخستینبار، از ابتدا برنامههای مدیریت بار برق با هماهنگی وزارتخانههای نیرو و صمت انجام و تدوین و همزمان با آغاز برنامههای مدیریت بار، نظرات اصلاحی در نشستهایی با رؤسای اصناف بهویژه فولاد و سیمان نیز دریافت شد تا نواقص این برنامهها تاحدامکان برطرف شود.
در ادامه آمده است: این برنامهها همه از نوع تشویق محور بوده است بهنحویکه مشترک برق در ازای مشارکت در این برنامهها، از مشوقهای تعریف شده که باعث کاهش در بهای برق مصرفیها آنها میشود، برخوردار میشوند.
توانیر اضافه کرده است: در سال گذشته به دلیل کمبود برق در شهرکهای صنعتی، بیش از ۴۸ ساعت بهصورت برنامهریزیشده بهناچار خاموشی اعمال میشد این در حالی است که امسال واحدهای صنعتی شهرکها تنها ۱۲ ساعت در هفته محدودیت در مصرف داشتند که میتوانستند با استفاده از شیفت شب یا فعالیت در روز جمعه آن را هم جبران کنند.
جوابیه توانیر خاطرنشان میسازد: درباره صنایع بزرگ و انرژی بر نیز باتوجهبه این که ۴۴۰ واحد انرژیبر در کشور وجود دارد که عمدتاً از واحدهای بزرگ در بخش فولاد، سیمان، آلومینیوم و مس هستند و برای این صنایع نیز با هماهنگی وزارت صمت بهگونهای برنامهریزی شد که تا این واحدها تعمیرات و یا تعطیلات خود را در طول سال به تابستان موکول کنند.
توانیر ادامه داد: بر اساس اطلاعات منتشر در سایت کدال (و نه صرفاً اطلاعات صنعت برق)، سودهای تقسیم شده و پیشبینیها از میزان تولید و فروش در سال جاری، همگی نشانگر افزایش تولید بوده و هیچ نشانهای از کاهش تولید در سال جاری مشاهده نمیشود.
در ادامه آمده است: در خصوص صنایعی مانند سیمان و فولاد نیز با درک این که مجموعه محترم وزارت صمت از شرایط بازار و نحوه مدیریت آن آگاهی بیشتری دارند، درباره نحوه مدیریت بار صنایع هماهنگی لازم انجام شد. در این خصوص میتوان سیمان سپاهان اصفهان و فولاد مبارکه را به عنوان صنایعی از دو طیف متفاوت معرفی کرد که در زمینه مدیریت بار ضمن همکاری با برق، توانسته اند تولید خود را در سطح مطلوبی حفظ کند.
توانیر اعلام کرد: در مجموع از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۱.۴۴ درصد رشد برق مصرفی داشتیم که میزان رشد مصرف برق در بخش پتروشیمی ۳۰ درصد آلومینیوم کشور ۱۸ درصد، بخش فولاد کشور ۸ درصد و سیمان ۵.۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد مصرف برق داشتند.
در ادامه تأکید شده است: بر اساس آمارهای موجود از بازار، در حال حاضر سیمان با کاهش قیمت تا ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته و تقاضای خرید مواجه است که این موضوع بیانگر رشد تولید و تأمین تقاضای بیش از حد نیاز بازار است.
در جوابیه توانیر آمده: همچنین تولید صنایع فولادی نیز نه به دلیل کاهش عرضه برق، بلکه به دلیل مشکلات زیرساختی در حوزه فناوری اطلاعات کاهش پیدا کرده است و میزان تولید آنها هیچ ارتباطی به برق ندارد. بااینحال و بر اساس آنچه اشاره شد، برنامهریزیها برای تأمین برق این صنایع نیز انجام شده و حتی در صورت در مدار بودن این صنایع، بازهم برق آنها بر اساس برنامهریزیهای انجام شده و تفاهمهای از پیش صورتگرفته، قابل تأمین بود.
توانیر تأکید دارد: همه برنامههای صنعت برق که در ۴ ماه گرم سال (خرداد تا شهریور) با عنوان “برنامههای مدیریت بار” به اجرا در میآید، بهصورت تشویقی است. بهطوریکه مشترکان در ازای مشارکت در این برنامهها، از مشوقهای صنعت برق بهرهمند میشوند. مهمترین ویژگی این مشوقها آن است که نرخ مشارکت در آنها، همواره چندبرابر قیمت تمام شده برقی است که به مشترکان فروخته میشود و به همین دلیل، همواره سودی که در ازای مشارکت در برنامهها نصیب مشترک میشود، از قیمت برق مصرفی بیشتر است.
بر اساس اعلا توانیر: میزان بهرهمندی مشترکان صنعتی از مشوقهای صنعت برق از حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ افزایش یافت.
توانیر اعلام کرد: برق، صنعتی گران است که سرمایهگذاری برای احداث نیروگاه حداقل از زمان شروع مطالعات فنی، اجرایی، کسب مجوزها، آغاز عملیات اجرایی و..، به ۳ تا ۵ سال زمان نیاز دارد تا واحد نیروگاهی وارد مدار شود.
براساس اعلام توانیر:امسال و بر اساس آمار مستند، انرژی تحویلی به صنایع با افزایش ۱۳ درصدی انرژی تحویلی به ۴۴۰ صنعت عمده کشور از ۱۵ خردادماه تاکنون (دوره پیک) همراه بوده است. همچنین ۵۸۰ هزار واحد صنعتی که سال گذشته به همراه بخش خانگی درگیر مسائل خاموشی بودند، امسال را بدون خاموشی و بدون اعمال برنامههای محدودکننده پشت سر گذاشتند.
در خصوص صنایع مستقر در شهرکهای صنعتی با یادآوری این که در سال ۱۴۰۰ این صنایع در دو روز هفته با محدودیت جدی و برنامهریزی شده مواجه بودند، در ۱۲ ساعت از هفته نیز با خاموشیهای بدون برنامه مواجه میشدند (در مجموع ۶۰ ساعت در هفته). این در حالی است که در سال جاری میزان محدودیتها تنها به ۱۲ ساعت در هفته کاهش پیدا کرد و هیچگونه خاموشی بدون برنامهای نیز برای این صنایع اعمال نشد.
اجرای برنامههای مدیریت بار در همه کشورهای دنیا مرسوم است و ایران نیز با بهرهگیری از تجارب سایر کشورها، نسبت به اجرای این برنامهها روی آورده است.
در کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه در کنار اجرای برنامههای مدیریت بار، از ابزار قیمتی برای کنترل مصرف استفاده میشود بهطوریکه نرخ برق بهگونهای است که مصرف بیرویه باعث هزینههای سرسامآوری برای مصرفکننده میشود. دراینخصوص و به طور مثال کشورهای آمریکا، ژاپن، استرالیا و… که از ابزار قیمتی نیز تحت عنوان critical peak pricing برای مدیریت بار مصرف در دوران پرباری استفاده میشود. به طور مثال و در کشور آمریکا سازوکار اجرای این طرح به این صورت است که در ایام بحرانی و اوج بار که میزان مصرف برق بنا به دلایلی نظیر افزایش دمای هوا شدت میگیرد، نرخ قیمت برق که در شرایط عادی حدوداً ۱۰ سنت است، تغییر میشود و در ساعات پیک مثل بعدازظهرها به میزان چشمگیری افزایش مییابد. مدیران صنعت برق در کشور آمریکا بر این باور هستند که از این طریق جدا از کمک به حفظ پایداری جریان برق همچنین میتوانند به دو هدف اصلی دست پیدا کنند.
نخست اینکه با این اقدام زمینهای را فراهم میکنند تا مصرفکنندگان برق اعم از خانگی و صنعتی الگوهای کاهش مصرف و روشهای صرفهجویی را بهتر و بیشتر درک کنند و دیگر اینکه با این اقدام زمینهای را فراهم میکنند تا شهروندان حتی در ایامی که تقاضای برق کاهش مییابد نیز بهواسطه عادت بهصرفه جویی و رعایت الگوها با صورتحسابهای بهمراتب ارزانتری روبهرو شوند. جالب است بدانید بهصورت میانگین در ایالتهای مختلف آمریکا ۱۵ تا ۲۰ دوره اوج مصرف وجود دارد که در این دوران در هر ۲۴ ساعت چیزی حدود ۴ ساعت مشترکین مشمول طرح قیمتگذاری در زمان اوج مصرف میشود.