• About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact
انرژی و نفت
No Result
View All Result
No Result
View All Result
انرژی و نفت
No Result
View All Result

توپ ورود تاکسی‌های برقی به معابر پایتخت در زمین کدام دستگاه است؟

مژگان انصاری توسط مژگان انصاری
آوریل 22, 2024
صفحه اصلی اخبار

توپ ورود تاکسی‌های برقی به معابر پایتخت در زمین کدام دستگاه است؟

جایگزینی تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و خودروهای شخصی بنزینی با خودروهای برقی ضرورتی است که با توجه به وضعیت آلودگی هوا کسی نسبت به اهمیت آن تردیدی ندارد؛ اما به نظر می‌رسد با توجه به لزوم انجام این مهم، باز هم حرکت به این سمت بسیار کند بوده و هنوز هم تهرانی‌ها مزه ورود وسایل حمل و نقل عمومی برقی در معابر تهران را نچشیده‌اند.

به گزارش ایسنا،‌ برابر سیاهه انتشار سال ۱۳۹۶ که شهرداری تهران منتشر کرده، بابت سهم منابع مختلف در آلودگی هوا در کلانشهر تهران سهمی برای منابع متحرک اعلام شده که بر این اساس سهم تولید آلاینده‌های گازی نزدیک به ۸۰ درصد عنوان شده است که از بین این ۸۰ درصد، سهم خودروهای سبک ۳۷ درصد و سهم موتورسیکلت‌ها ۲۱ درصد است، در مجموع موتورسیکلت و خودروهای شخصی  سهم ۵۸ درصدی درتولیدآلودگی هوای تهران دارند که تمرکز بر بهبود وضعیت آلایندگی آنها قطعا سبب رفع شدید آلودگی هوای تهران خواهد شد. 

در همین راستا نیز مدیران شهری چند سالی است که نسخه حل آلایندگی وسایل نقلیه بنزینی را روی آوردن به وسایل نقلیه برقی می‌دانند، راه‌حلی که در برخی از کشورها جواب داده و موجب بهبود وضعیت هوای آنها شده است، در دوره مدیریت شهری ششم نیز شهرداری تهران با پشتیبانی و حمایت دولت توانست گام‌های موثری در راستای برقی‌سازی وسایل نقلیه عمومی همچون اتوبوس،‌تاکسی و… بردارد؛ هرچند هنوز ثمره برقی سازی کام شهروندان تهرانی را شیرین نکرده اما امیدها برای افزایش هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف برای ورود وسایل نقلیه عمومی برقی وجود دارد.

شهرداری تهران در سال گذشته در نیمه دوم پارسال سه مرتبه نسبت به رونمایی از خودروهای برقی اقدام کرد و نهایتا در دی ماه سال گذشته بود که از اولین تاکسی‌های مشکی رنگ برقی تهران رونمایی کرد و وعده ورود تاکسی‌های بیشتر با کمک بخش خصوصی را نیز به شهروندان داد اما با اینکه چندین مرحله از خودروهای برقی که قرار است تاکسی شوند رونمایی شده اما هنوز خبری از تردد این خودروها در سطح شهر نیست. به عنوان مثال در۱۹  آذرماه سال گذشته برای اولین بار از ۸۸ خودروی برقی رونمایی شد  و علیرضا زاکانی شهردار تهران اعلام کرد: خوشبختانه در رونمایی از اولین خودروی تمام برقی که قرار است به ناوگان تاکسیرانی تحویل شود، دور هم جمع شده‌ایم تا آغاز یک مسیر را باهم جشن بگیریم. با اهتمام اساسی و جدی که وزیر صنعت، معدن و تجارت بر این داشتند، این امر از پیچیده‌ترین استان کشور، تهران آغاز شد و خوشحالیم که شاهد تحقق این امر هستیم.

در نهایت هم سریال دنباله‌دار رونمایی از تاکسی های برقی به دی ماه سال گذشته رسید به‌گونه‌ای که با حضور وزیر صمت از ۱۹۸ خودروی برقی رونمایی شد  و قرار بود این خودروهای مشکی رنگ در خطوط فرودگاهی و … استفاده شوند که خبری از تردد آنها در شهر نیست.

در ادامه رونمایی‌ها از خودروهای برقی که قرار است تاکسی شوند، در ۲۲ اسفندماه سال گذشته نیز از چندین دستگاه خودروی برقی وارداتی از چین در حیاط شورای شهر تهران رونمایی شد تا نمایندگان مردم در جریان ویژگی‌های این خودروها قرار گیرند و همان جا مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اعلام کرد که امروز تعدادی از این خودروها وارد تهران شدند و مابقی خودروها نیز ظرف شش ماهه آینده در سال ۱۴۰۳وارد کشور می‌شوند و خطوط فعالیت این تاکسی ها مشخص است و بعد از اخذ پلاک از سوی پلیس وارد خطوط فعالیت می شوند.

حتی یک خودروی برقی هم موفق به دریافت پلاک تاکسی نشده

با اینکه در سه مرحله از خودروهای برقی رونمایی شد اما هنوز از تردد این خودروهای برقی در تهران خبری نیست،‌اتفاقی که موجب گلایه عضو شورای شهر تهران شده است. علی‌اصغر قائمی عضو شورای شهر تهران در تذکری در صحن علنی شورای شهر با بیان اینکه در آذرماه سال گذشته از ۸۸ خودرو آریزو برقی که رنگ‌های مختلفی داشت در حضور شهردار تهران و وزیر صمت رونمایی شد، می افزاید: در دی‌ماه سال گذشته نیز در محل سازمان تاکسیرانی از ۱۹۸ خودروی جک برقی که رنگ سیاه داشتند، رونمایی شد و نکته قابل توجه این است که این خودروها یا پلاک نداشتند و یا پلاکشان شخصی بود و پلاک تاکسی نداشتند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه برخلاف مصوبه شورای عالی ترافیک که قرار بود رنگ خودروهای برقی آبی فیروزه‌ای باشد شاهد رونمایی از خودروهای رنگی هستیم، می‌گوید: در اسفندماه سال گذشته نیز از تعداد خودروهای برقی وارداتی چین رونمایی شد که رنگش با رنگ مصوب همخوانی نداشت و  شهرداری هنوز در مورد نحوه خدمات پس از فروش اقدامی نکرده و شرکت خودروساز صاحب صلاحیت را نیز معرفی نکرده است و حتی یک خودروی برقی هم موفق به دریافت پلاک تاکسی نشده و نکته اینکه کماکان یارانه دولتی از محل ماده ۱۲ و شورای اقتصاد تعیین تکلیف نشده است و فقط وعده ورود خودرو برقی داده شده است و هنوز شواهد و گزارشی از عملکرد اجرایی این مصوبه مشخص نیست.

قائمی می افزاید: با صحبت، سخنرانی و بازدید مشکل حمل و نقل درون شهری حل نمی‌شود. حتی به دلیل عدم پیگیری نوسازی تاکسی‌ها مدت‌هاست که سمند سورن به عنوان تنها خودروی مناسب تاکسی وارد چرخه حمل‌ونقل نشده و نوسازی متوقف شده است و  هنوز وزارت کشور در مورد ون‌های اهدایی نیز اقدامی انجام نداده و شهرداری هم پیگیری‌هایش به نتیجه نرسیده و این در حالی است که قرار بود با بودجه اختصاص داده شده نوسازی ون‌ها انجام شود که نشده است که امیدواریم شهردار تهران پاسخگوی این موارد و مطالبات باشد.

خودروهای برقی رونمایی شده، منتظر دریافت پلاک تاکسی

با اینکه عضو شورای شهر تهران در مورد ورود، خدمات رسانی و… تاکسی های برقی ابهاماتی مطرح کرد اما شادی مالکی، سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی درباره زمان پلاک گذاری تاکسی های برقی، می‌گوید: خودروهای برقی دو شرکت کرمان موتور و آرین، پلاک ملی را گرفتند و منتظر دریافت پلاک تاکسی هستند. به طوری که پلاک گذاری تاکسی های برقی در انتظار نامه شورای عالی ترافیک است که به پلیس راهور ارسال شود تا پلاک تاکسی این خودروها داده شود و  طبق گفته شورای عالی ترافیک ظرف دو هفته آینده وضعیت پلاک گذاری تاکسی های برقی تعیین تکلیف می‌شود.

وی با بیان اینکه رنگ تاکسی‌های برقی طبق مصوبه شورای عالی ترافیک آبی فیروزه‌ای است، گفته بود: باتوجه به اینکه پروژه برقی سازی جدید است و خودروهایی که در گام های اول وارد کشور شدند مشکی و سفید هستند؛ مقرر شد تا این خودروها از طریق نصب برچسب های آبی فیروزه ای اجازه تردد در شهر را بگیرند و  ثبت سفارش های بعدی به رنگ آبی فیروزه‌ای خواهد بود.

مالکی باتاکید بر اینکه فراخوان خودروهای برقی تا پایان هفته جاری منتشر می شود و وارد مرحله واگذاری به رانندگان خواهیم شد.گفت: در این فرایند تسهیلاتی را شهرداری تهران و تسهیلاتی را خودروساز ارائه می‌کند که امیدواریم که با استقبال رانندگان مواجه شود. تمام خودروسازهای داخلی که اقدام به واردات این خودروها کرده‌اند خدمات پس از فروش را ارائه می‌دهند. به طوری که کرمان موتور تعمیرگاه خدمات پس از فروشش را در هفته آینده راه اندازی و افتتاح خواهد کرد. باتوجه به اینکه این خودروها در گام های بعدی توسط این شرکت‌ها داخلی سازی می شوند، هر شرکت موظف به خدمات پس از فروش خواهد بود. 

وی در مورد  ورود ون‌های تازه نفس به سیستم حمل و نقل عمومی نیز می‌گوید: وزارت کشور از محل ۶۴۰ ونی که قرار بود به ما تحویل بدهد، ۱۹۲ ون را تحویل داده که ۴۰ ون پلاک گذاری نشده است. علت تاخیر وزارت کشور این است که این نهاد در انتظار الحاقیه‌ای است که با ایران خودرو بسته شود و به دنبال آن به بقیه تعهدات خود عمل کند که شهرداری به طور مستمر پیگیر موضوع است.

چرایی عدم پلاک‌گذاری تاکسی‌های برقی

با اینکه مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران توپ عدم ورود تاکسی های برقی را به زمین وزارت کشور انداخت اما سید مجتبی شفیعی دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با تاکید بر اینکه ضوابط تاکسی برقی در اوائل سال گذشته در شورای عالی ترافیک به تصویب رسیده است و مشخصات خودروهایی که برای تاکسی پیشنهاد می شود باید با این ضوابط منطبق باشند. ادامه می‌دهد: شورای عالی ترافیک کشور ضوابط را پیشتر تصویب کرده و موضوع انطباق نیز عموما از طریق کمیته فنی و اتحادیه انجام می‌شود که در مورد برخی انواع تاکسی‌های برقی بحثی مطرح است که بعضی پارامترهای آنها با ضوابط مصوب انطباق کامل ندارد و در این شرایط یا باید این ضوابط تعدیل شود و یا مغایرت‌ها بر اساس ضوابط برطرف شوند.

وی تأکید می‌کند: عمده ایرادات ممکن است در حوزه اصلاح ضوابط، حل شود؛ در حقیقت به اعتقاد اعضای کمیته، برخی ضوابط سختگیرانه بوده و ممکن است کمی تعدیل شوند تا خودروهای متداول بتوانند پاس کنند که البته موضوع باید در شورای عالی ترافیک مورد بحث قرار گیرد. اما اگر بخواهند ضوابط بدون تعدیل باقی بماند و اصلاح نشود باید مغایرت‌ها برطرف شود و موضوع باید به شکلی حل و فصل شود و نمی‌شود خودرویی که تا این مرحله رسیده و کارهایش انجام شده به‌کارگیری نشود. یک یا دو پارامتر مغایرت دارند که کمیته فنی خودروهای برقی مقرر شده تصمیم گیری لازم را انجام دهد و پیشنهاد بدهد که ضوابط با رعایت اصول فنی، اصلاح شود.

شفیعی همچنین درباره رنگ تاکسی‌های برقی که پیشتر مصوب شده بود آبی فیروزه‌ای باشند اما در حال حاضر تعدادی از بخش اول این ناوگان با رنگ مشکی و سفید وارد کشور شده‌اند نیز گفت: رنگ این خودروها با استفاده از استیکرها یا رنگ آمیزی صنعتی قابل اصلاح است.

 آن‌گونه که دبیر شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور اعلام کرده بعضی پارامترهای خودروهای برقی با ضوابط مصوب انطباق کامل ندارد و باید اقدامی در این زمینه رخ دهد و بنظر می‌رسد همین عدم انطباق پارامترها علت اصلی عدم پلاک گذاری و ورود چند ده تاکسی برقی رونمایی شده به سطح شهر باشد،‌ هر چند که مدیران وعده حل این مشکل را دادند؛ اما باید دید در شرایطی که آلودگی هوای تهران امان مردم را بریده است،توپ ورود تاکسی برقی در معابر تهران در زمین کدام نهاد و دستگاه است.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1403020302017/%D8%AA%D9%88%D9%BE-%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D8%AA%D8%A7%DA%A9%D8%B3%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D8%AE%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

مژگان انصاری

مژگان انصاری

Next Post

انتقاد موسوی‌لارگانی از قطعی برق چاه‌های کشاورزی فلاورجان

Recommended.

آغاز نشست وزرای کشورهای صادرکننده گاز در تهران/ تجارت گاز و افزایش تولید بررسی می‌شود

دسامبر 6, 2024

بحران آب پاشنه آشیل اقتصاد های نوظهور

جولای 19, 2023

گازرسانی به ۲۴۲۸ روستای لرستان

سپتامبر 12, 2023

فصل جدیدی در بازار ارز ایران

ژانویه 20, 2025

رشد تولید محصولات کشاورزی راهبردی با بهره‌وری بهینه منابع آب/خودکفایی گندم با وجود خشکسالی

سپتامبر 30, 2023

پیش‌بینی بارش‌ها در سال آبی جدید

سپتامبر 25, 2023

آغاز پالایشگاه‌داری فراسرزمینی در دولت سیزدهم/ پیشرفت ۸۵ درصدی پالایشگاه اِل‌پالیتو

نوامبر 11, 2023

هفت دستگاه اداری پُرمصرف مشمول قطع برق شدند

جولای 1, 2023

افزایش امنیت انرژی با همکاری ایران و روسیه/ شروع بازی دوسر برد

ژانویه 19, 2025

معرفی روشن استراتژی انرژی

ژوئن 7, 2022

گازسوز کردن خودروها و اتومبیل‌های برقی، ۲ راه نجات از واردات بنزین

مارس 20, 2024

عضو هیات رییسه مجلس: ناترازی انرژی مانع توسعه صنایع شده است 

ژانویه 11, 2025

افتتاحیه بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی

می 8, 2024

گزارش پیشرفت طرح احداث نیروگاه‌های خورشیدی برای خانوارهای کم‌درآمد

آوریل 2, 2024

وزیر نیرو: مدیریت سدها موجب مهار ۲ سیل مخرب در کشور شد

مارس 8, 2024

عملیات احداث ۵ هزار مگاوات توسط صنایع اجرایی شد

می 22, 2023

تحریم‌ها جایی در صنعت پتروشیمی ایران ندارند/ حرکت جهنده و تحولی آغاز شده است

سپتامبر 17, 2023

۷۰۰ قطعه مصرفی در منطقه ۲ عملیات انتقال گاز کشور بومی‌سازی شد

آگوست 30, 2023

وزیر نیرو: پیش از دولت سیزدهم محدودیت و ناترازی در تامین انرژی صنعت سیمان وجود داشت 

ژانویه 27, 2024

پرواز پهپادها برای کنترل و پایش خطوط برق شمال کشور

اکتبر 2, 2023

زیرساخت‌های انتقال گاز شرق کشور تقویت می‌شود

ژوئن 22, 2023

برق روستاهای سیل‌زده جیرفت وصل شد؛ هیچ راهی مسدود نیست

جولای 31, 2023

۳ چالش عمده کشور در حوزه نوآوری و اقتصاد/تجربه عربستان برای اختصاص درآمدهای نفتی به دیجیتال‌سازی و فناوری

نوامبر 27, 2024

چهار دلیلی که نفت شما آن چیزی نیست که می‌تواند باشد

ژوئن 7, 2022

وزیر نیرو: هزار و ۲۰۰ مگاوات نیروگاه بخار در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید

دسامبر 21, 2023

دعوت به رعایت الگوی مصرف آب با حرکت کاروان بزرگ همیاران شرکت آبفای استان تهران

می 12, 2024

ارتقا اقتصاد مقاومتی با افزایش سهم شرکت‌های دانش بنیان در پتروشیمی

دسامبر 18, 2022

ارسال نفت از روسیه به اروپا متوقف شد

آگوست 7, 2023

برق صنایع مطابق برنامه توافق شده تامین شده است

آگوست 9, 2023

تاکید محرابیان بر تولید حداکثر برق در تابستان ۱۴۰۲

می 3, 2023

Trending.

No Content Available

بهترین مطالب

[xero_seo]
energy-oil.ir

اخبار انرژی
اخبار نفت
اخبار گاز
اخبار گازوئیل

Follow Us

دسته‌ها

  • اخبار

Recent News

تجهیز زنجیره تولید تا توزیع فرآورده به سیستم‌های میترینگ در سه سال آینده

فوریه 25, 2025

هشدار نسبت به احتمال یخ‌زدگی کنتورهای آب

فوریه 25, 2025
  • About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.

No Result
View All Result
  • Home

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.