• About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact
انرژی و نفت
No Result
View All Result
No Result
View All Result
انرژی و نفت
No Result
View All Result

حل ناترازی بنزین با اسقاط خودروهای فرسوده

سحر بابایی توسط سحر بابایی
فوریه 7, 2024
صفحه اصلی اخبار

حل ناترازی بنزین با اسقاط خودروهای فرسوده

هم‌اکنون ۳.۵ میلیون خودرو فرسوده در کشور وجود دارد که طبق گفته مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با خروج آنها از چرخه، روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر بنزین مازاد خواهیم داشت که می‌توان این مقدار را در سبد صادراتی قرار داد.

به‌گزارش ایسنا، هر خودروی فرسوده تقریباً روزانه ۴.١٣ لیتر مصرف مازاد بنزین دارد که با نرخ ٧٠ سنت قیمت فوب خلیج فارس، ٣۵ هزار تومان محاسبه می‌شود که نسبت به مصرف بنزین آزاد، هر یک خودروی فرسوده ، ١٣٢ هزار و ١۶٠ تومان بنزین بیشتر در روز مصرف می‌کند که این عدد در سال به ۴٨ میلیون و ٢٣٨ هزار تومان می‌رسد.

در پیمایش ١٠٠ کیلومتر، بهترین خودروهای ما هفت لیتر مصرف سوخت دارند، در حالی که این عدد در خودروهای خارجی سه لیتر است.

به‌تازگی جلیل سالاری در این رابطه به ایسنا گفته است: تولید در داخل کشور بیش از استانداردهای دنیا و مصارف سه برابر استاندارد دنیاست، میزان مصرف بنزین ۱۱۵ میلیون لیتر، مصرف  سی‌ان‌جی حدود ۲۰ میلیون تخمین زده شده یعنی ۱۳۵ میلیون لیتر سوخت در کشور مصرف می شود.

وی اظهار کرد:  لازم است در حوزه کیفی‌سازی خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده اقدام جدی شود. هم‌اکنون ۳.۵ میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد که با خروج آنها از چرخه در عمل روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر بنزین مازاد خواهیم داشت که می‌توان این مقدار را در سبد صادراتی قرار داد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: به موازات تولید بنزین، احداث پالایشگاه‌های نو و کیفی‌سازی باید در دستور کار قرار گیرد و در عین حال در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی گام‌های جدی برداریم، از این رو همسو با این هدف طرح‌هایی در زمینه کیفی‌سازی و تولید و استفاده از خودروهای هیبریدی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شرکت‌های پالایشی برای تثبیت ظرفیت تولید بنزین و رسیدن به رقم ۱۳۰ میلیون لیتر در روز در نظر گرفته شده است.

هرچند که بر اساس آمار ارائه شده توسط ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، روند اسقاط  این خودروها طی سال‌های اخیر روندی صعودی داشته که مقایسه میزان اسقاط خودروهای فرسوده در نیمه نخست سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ نشانگر افزایش اسقاط خودروها بوده اما همچنان خودروهای فرسوده یکی از عوامل مصرف بی‌رویه سوخت در کشور است.

افزایش ۳ برابری اسقاط خودروهای فرسوده در ۶ ماه امسال

ظرف مدت شش ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹، حدود ۷۰۰۰ دستگاه خودروی فرسوده در کشور اسقاط شده بود، در شش ماهه ۱۴۰۰ به ۷۵۰۰ دستگاه رسید و در شش ماهه ۱۴۰۱، به ۱۰ هزار دستگاه نزدیک  شد، اما در مدت مشابه سال جاری (شش ماهه ابتدایی ۱۴۰۲) این عدد سه برابر شده و ۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور اسقاط شده است.

بر اساس آمار، از این ۳۰ هزار خودروی فرسوده اسقاط شده، ۶۱ درصد سهم طرح نقدی (تحویل خودروی فرسوده توسط دارندگان خودروی فرسوده به مراکز اسقاط و دریافت وجه نقد خودروی فرسوده)، ۲۸ درصد سهم طرح جایگزینی خودروهای فرسوده (که دارنده خودروی فرسوده، با اسقاط خودروی خود، خودروی نو تحویل می‌گیرد) و ۱۱ درصد نیز سهم طرح جایگزینی تاکسی‌ها بوده است.

خودروهای فرسوده یکی از عوامل ناترازی بنزین

با این حال کارشناسان معتقدند که در شرایط فعلی نیازمند افزایش عملکرد برای از رده‌خارج کردن خودروهای فرسوده و تنوع بخشی به سبد سوخت هستیم، سودانی، کارشناس حوزه انرژی در همین رابطه به ایسنا گفت: افزایش تولید انرژی موضوع جدی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، ضمن‌ اینکه در کنار افزایش تولید باید به موضوع بهینه‌سازی مصرف نیز توجه شود، چراکه در شرایط فعلی چاره‌ای جز کاهش مصرف سوخت، تنوع بخشی به سبد سوخت و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده  نیست.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه خودروسازی نیز باید به سمت تولید خودروهای دارای استاندارد جهانی برویم، اظهار کرد: با ایجاد سازوکاری باید میزان مصرف سوخت را کاهش داد، تردد خودروهای تک‌سرنشین و تنوع بخشی سبد سوخت می‌تواند ثمرات مثبتی در این حوزه به‌همراه داشته باشد.

این کارشناس حوزه انرژی افزود: علاوه‌بر این به جای اینکه کارت سوخت برای هر خودرو باشد، می‌توان سازوکاری را لحاظ کرد تا برای هر کارت ملی که دارنده خودرو است کارت سوخت صادر شود چراکه از این طریق می‌توان توزیع سوخت را سامان‌دهی کرد.

سودانی با تاکید بر اینکه برای رفع ناترازی و بهینه سازی مصرف سوخت دستگاه‌های متولی متعددی صاحب نقش هستند و نباید تنها وزارت نفت را متولی این موضوع دانست، گفت: خودروهای فرسوده و بی‌کیفیت زیادی در سطح کشور در حال تردد هستند که علاوه بر مشکلات آلودگی هوا به ناترازی بنزین در کشور دامن زده‌اند. باید خودروهای با کیفیت وارد کنیم و در مقابل خودروهای فرسوده را اسقاط کنیم.  

وی با تاکید بر اینکه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و اسقاط خودروهای فرسوده نقش زیادی در حل ناترازی بنزین دارد، اظهار کرد: اکنون زمان آن رسیده تا با نگاه جدی‌تری به موضوع تنوع بخشی سبد سوخت، اسقاط خودروهای فرسوده، ورود خودروهای برقی و بهینه‌سازی مصرف توجه شود.

لزوم تنوع بخشی سبد سوخت

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به لزوم تنوع بخشی سبد سوخت، اظهار کرد: تنوع بخشی سبد سوخت در شرایط فعلی هرچند یک راهکار کوتاه مدت نیست اما لازم است که مورد توجه قرار بگیرد، درحال حاضر خودروهای برقی در دنیا توسعه یافته است و می‌توان در ایران نیز این خودروها را توسعه داد، همچنین در حوزه خودروهای سی‌ان‌جی سوز نیز اقدامات خوبی در دولت صورت گرفته اما این بخش جای کار زیادی دارد که دولت باید توجه بیشتری به آن داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402111713163/%D8%AD%D9%84-%D9%86%D8%A7%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D9%86%D8%B2%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D9%82%D8%A7%D8%B7-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%B3%D9%88%D8%AF%D9%87

سحر بابایی

سحر بابایی

Next Post

ظرفیت تولید گاز کشور ۸ میلیون مترمکعب افزایش یافت

Recommended.

آمادگی ایران برای صدور فناوری تولید انرژی برق‌آبی به نیجر

اکتبر 24, 2023

لامپ‌ها و وسایل سرمایشی کم‌مصرف در هیئت‌ها استفاده شود

جولای 26, 2022

مدیرعامل: مناطق نفتخیز جنوب خط مقدم جنگ اقتصادی است

آوریل 27, 2023

دولت بنزین را گران نمی‌کند/ منتقدان دولت دست از شایعه پراکنی بردارند

سپتامبر 19, 2022

نقش پررنگ خودروهای داخلی و فرسوده در ناترازی بنزین/ می‌توانیم دوباره صادرکننده‌ بنزین شویم

ژانویه 28, 2024

عراق: بدهی گاز ایران به صندوق اعتباری واریز شد

ژوئن 26, 2023

تدوین نقشه راه آب برای رفع ناترازی‌ها است

مارس 4, 2024

میادین سپهر و جفیر با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد

مارس 6, 2024

نمای بی طرفانه گاز

ژوئن 7, 2022

کمیسیون تلفیق تعرفه مصرف آب را تعیین کرد

نوامبر 7, 2023

ارتقای کیفیت تأمین آب شرب اولویت وزارت نیرو است

جولای 25, 2023

انتشار دی اکسید کربن در عسلویه و منطقه ویژه انرژی پارس ۸۰۰ هزار تن کاهش می‌یابد

دسامبر 13, 2022

کاهش خیره‌کننده حوادث در صنعت انتقال نفت کشور

اکتبر 31, 2023

سالانه ۶ میلیون بشکه در روز تولید جهانی نفت از بین می‌رود

فوریه 21, 2024

هدایت نقدینگی به سمت توسعه میادین نفتی با اوراق سپرده نفت خام/ متنوع سازی مبادی فروش نفت

ژوئن 12, 2023

رشد ۳۶۷ درصدی بارش‌ها نسبت به سال آبی گذشته/ بارش‌ها ۶ میلیمتر شد

اکتبر 14, 2023

اجرای ۹۰۰ میلیون دلار طرح و پروژه نفتی/ سهم ۷۵ درصد مناطق نفت‌خیز جنوب از تولید نفت ایران

آگوست 26, 2022

کدام قطع شود، برق صنعتی یا خانگی؟

ژوئن 25, 2022

سخنگوی صنعت برق: ۱۰ درصد از کل مصرف برق کشور در بخش تجاری است

جولای 14, 2023

توضیح مدیر فرآورده‌های نفتی کرمان درباره صف بنزین در جیرفت

اکتبر 19, 2022

انعقاد ۳ تفاهم‌نامه تولید بار اول تجهیزات فناورانه نیروگاهی

نوامبر 20, 2022

۵۲۰ دستگاه کنتور هوشمند آب در سیستان و بلوچستان نصب شد

جولای 11, 2022

ایجاد نهاد رگولاتوری برای صنعت برق ضروری است/ دولت قبل اقدامی برای تامین برق نکرد

جولای 11, 2023

مردم به هشدارها در خصوص سیل توجه کنند

آوریل 24, 2024

قرارداد صادرات گاز ایران به عراق تمدید شد

مارس 27, 2024

باران چگونه تنش آبی سیستان و بلوچستان را شست؟

آوریل 27, 2024

 تولید نفت ایران در خلیج‌فارس افزایش می‌یابد

آوریل 24, 2023

پاک نژاد: خوزستان از نفت، نفعی نداشته است

ژانویه 23, 2025

نفوذ نفت آمریکا به بازارهای اوپک پلاس با کمک تحریم‌ها

آوریل 1, 2024

حجم تبادل برق ایران و پاکستان به ۲۰۰ مگاوات ارتقا می‌یابد

مارس 13, 2023

Trending.

No Content Available

بهترین مطالب

[xero_seo]
energy-oil.ir

اخبار انرژی
اخبار نفت
اخبار گاز
اخبار گازوئیل

Follow Us

دسته‌ها

  • اخبار

Recent News

تجهیز زنجیره تولید تا توزیع فرآورده به سیستم‌های میترینگ در سه سال آینده

فوریه 25, 2025

هشدار نسبت به احتمال یخ‌زدگی کنتورهای آب

فوریه 25, 2025
  • About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.

No Result
View All Result
  • Home

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.