• About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact
انرژی و نفت
No Result
View All Result
No Result
View All Result
انرژی و نفت
No Result
View All Result

دلایل واهی کولرسازان برای عدم استفاده از موتورهای فوق کم مصرف/کاهش ۵ هزار مگاوات مصرف برق با یک فناوری

مریم رضایی توسط مریم رضایی
نوامبر 27, 2024
صفحه اصلی اخبار

دلایل واهی کولرسازان برای عدم استفاده از موتورهای فوق کم مصرف/کاهش ۵ هزار مگاوات مصرف برق با یک فناوری

در حالی که به گفته رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی بیش از ۱۰ شرکت به ظرفیت تولید موتورهای کم مصرف BLDC رسیده‌اند و بهره‌گیری از آنها در کولرهای آبی تا ۵۰ درصد کاهش مصرف برق را در پی خواهد داشت، همچنان کولرسازان به دلایل غیر واقعی عدم استاندارد موتورهای داخلی به سمت استفاده از این نوع موتورها حرکت نکرده‌اند.

به گزارش ایسنا، موتورهای فوق کم‌مصرف با راندمان بالا (BLDC) به دلیل طراحی خاص و نبود قطعاتی مانند جاروبک، راندمان بسیار بالاتری نسبت به موتورهای سنتی دارند. این یعنی مصرف انرژی کمتر و در نتیجه هزینه‌های عملیاتی پایین‌تر.

یکی از کاربردهای خوب این الکتروموتورها در بهینه‌سازی کولرهای آبی است. کاهش مصرف برق، کاهش سر و صدا و کاهش تعمیرات و حجم کم این موتور و همچنین قابلیت تنظیم سرعت در دورهای مختلف توسط ریموت و کنترل از راه دور از مزایای بهینه‌سازی کولرهای آبی با موتورهای کولری BLDC است. استفاده از این موتور در طولانی مدت علاوه بر کاهش هزینه‌ها، کاهش مصرف برق را نیز به همراه دارد.

از دو سال قبل صندوق نوآوری و شکوفایی روی مسائل کلیدی و راهبردی کشور متمرکز شده‌ است و چند مساله را در دستور کار قرار داده‌ که یکی از این مسائل، ناترازی انرژی با تأکید بر بهره‌وری انرژی است و در این راستا تلاش دارند تا شرکت‌های دانش‌‎بنیان‌ را به سمت حل مسائل راهبردی کشور همچون ناترازی انرژی هدایت کنند.

در حال حاضر ۲۰ میلیون کولر آبی با موتورهای قدیمی در کشور وجود دارند که اگر آنها با موتورهای فوق کم‌مصرف با راندمان بالا (BLDC) جایگزین شوند، منجر به کاهش ۵ هزار مگاواتی مصرف برق می‌شود و صندوق نوآوری و شکوفایی در همکاری با وزارت نیرو و ساتبا، ظرفیت قانونی برای حمایت از شرکت‌های فعال در این حوزه را ایجاد کرده و از طریق ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلاتی که در اختیار ۱۰ شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه تولید موتورهای فوق کم مصرف با راندمان بالا (BLDC) قرار گرفت، طرف عرضه تولید این الکتروموتورها را توسعه داده است و با این اقدام، زیرساخت‌های خوبی در این حوزه شکل گرفته است، به گونه‌ای که به گفته رئیس این صندوق، درحال حاضر بیش از یک میلیون ظرفیت برای تولید موتورهای BLDC در کشور ایجاد شده است.

با همه این اقدامات همچنان تولیدکنندگان این  موتورها برای تجاری‌سازی آن با مشکل بازار مواجه هستند، چون کولرسازها بنا به دلایل مختلف استقبالی از این موتورها نکردند، در حالی که کاربرد این موتورها در کولرهای آبی می‌تواند بخش عمده‌ای از مصرف برق را کاهش دهد.

دکتر محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سؤال که چرا علی‌رغم وعده‌هایی که صندوق برای توسعه موتورهای BLDC داشته، همچنان شرکت‌ها با چالش مواجه هستند، گفت: واقعیت ماجرا این است که از سمت توسعه ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان که این نوع موتورها را تولید کنند، وضعیت خوبی داریم، به گونه‌ای که در حال حاضر بیش از ۱۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور موفق به تولید این نوع موتورها شدند.

وی ادامه داد: با حمایت‌هایی که از این شرکت‌ها داشتیم، به آنها کمک کردیم تا خط تولید موتورهای BLDC را راه‌اندازی کنند و اکنون ما به ظرفیت تولید حدود یک میلیون و ۶۰۰ تا ۷۰۰ از این نوع موتورهای کم مصرف در کشور رسیده‌ایم.

خیاطیان، چالش اصلی را در سمت کارخانه‌های تولید کولر دانست و اظهار کرد: متاسفانه مشکل اصلی ما در این زمینه از سمت کولرسازان است. هر چند که استاندارد برای آنها اجبار کرده تا از این نوع موتورها استفاده کنند، شاهدیم که کولرسازان به سمت این نوع موتورها نیامدند که دلایل متعددی دارد. یکی از این دلایل هزینه بالای کاربردی کردن این نوع موتورها است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به چالش دیگر عدم استقبال کولرسازان با موتورهای کم مصرف، یادآور شد: برخی از کولرسازان ادعا می‌کنند که کیفیت این نوع موتورها کم است که این موضوع را قبول نداریم؛ چرا که این شرکت‌ها دانش‌بنیان شدند و تاییدیه‌های لازم را برای محصول خود دریافت کرده‌اند، ضمن آنکه این موتورها، تست‌های لازم را پاس کرده‌اند.

خیاطیان خاطر نشان کرد: از سوی دیگر ما مشوق‌هایی را در قالب لیزینگ برای شرکت‌های کولرساز در نظر گرفتیم و اعلام کردیم که اگر از شرکت‌های دانش‌بنیان این نوع موتورها را خریداری کنند، این صندوق در قالب خرید اقساطی، به آنها منابعی را تزریق خواهد کرد و امید داریم با این برنامه‌های تشویقی کولرسازان به این سمت حرکت کنند.

وی فرهنگ‌سازی در این زمینه را ضروری دانست و گفت: دولت باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کند؛ چرا که استفاده از این موتورها در هزینه مصرف برق آنها اثرگذار است و تا ۵۰ درصد کاهش مصرف برق را در پی خواهد داشت.

خیاطیان افزود: بر اساس برآوردهای وزارت نیرو اگر ۲۰ میلیون کولر آبی که با موتورهای قدیمی کار می‌کنند، با موتورهای BLDC جایگزین شوند، نزدیک به ۵ هزار مگاوات کاهش مصرف برق حاصل خواهد شد که کاهش قابل توجهی در این زمینه به شمار می‌رود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: برای رسیدن به این میزان کاهش مصرف برق نیاز به برنامه‌ریزی است و باید دولت همکاری کند، ضمن آنکه کولرسازان نیز به سمت بهره‌برداری از این نوع موتورها حرکت کنند؛ نیاز است که برای تحقق این امر ابزارهای تشویقی در نظر گرفته شود.

خیاطیان اظهار کرد: استفاده از موتورهای BLDC در کولرها نیاز به تغییرات اساسی ندارد و تنها باید فرآیند جایگزینی موتورهای قدیمی با این نوع موتورها انجام شود که پیچیدگی‌های خاصی ندارد.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1403090604199/%D8%AF%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%AF%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D9%88%D9%82-%DA%A9%D9%85-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4

مریم رضایی

مریم رضایی

Next Post

چرا در پاییز خاموش شدیم؟

Recommended.

امسال گاز بیشتری به نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و صنایع رسید

ژانویه 29, 2024

بارقه‌های امید برای گشایش قفل نهضت ملی مسکن کرمان

دسامبر 26, 2022

۴۸۵۰ میلیارد تومان طرح آبرسانی در سیستان و بلوچستان در حال انجام است

ژانویه 22, 2023

احداث نیروگاه‌‎ توسط صنایع انرژی‌بر به کجا رسید؟

ژانویه 6, 2025

مصرف گاز در کردستان ۲.۵ درصد افزایش یافت

دسامبر 12, 2022

بخش صنعت شب گذشته ۵ هزارمگاوات برق مصرف کرد

آگوست 13, 2022

بیش‌از سه هزار متقاضی در سیستان و بلوچستان در سامانه "مهرسان" نام‌نویسی کردند

ژانویه 22, 2023

طرح بهارستان در ۹۷ روستای کردستان اجرا شد

ژانویه 21, 2023

قطع برق مشترکان خانگی خط قرمز وزارت نیرو است

ژوئن 28, 2022

افتتاح و کلنگ‌زنی ۲۳۶ پروژه برق‌رسانی در خوزستان همزمان با دهه فجر

ژانویه 26, 2025

مصرف برق ۶ درصد بیشتر شد

دسامبر 7, 2024

خاموشی‌ها در اهواز ۳۴ درصد کاهش یافته است

آگوست 2, 2023

مجوز کمیسیون تلفیق بودجه به دولت برای واردات بنزین

نوامبر 27, 2024

دست ترکمنستان از بازار گاز اروپا کوتاه ماند

جولای 31, 2023

دولت در تامین سوخت، وارث مشکلات انباشته از سالیان گذشته است

دسامبر 7, 2022

افزایش ۸ درصدی تولید صنعت پتروشیمی

دسامبر 30, 2023

آغاز برخورد با رودخانه‌خواری در کرمان/دادستان: آزادسازی ۲۵ هکتار شروع شد

اکتبر 6, 2022

وزیر نفت: هزینه بنزین سوپر متناسب با هزینه واردات خواهد بود

نوامبر 13, 2024

افزایش ۵.۵ درصدی انتقال فرآورده‌های نفتی با خط لوله در سال جاری

اکتبر 1, 2022

ناگفته‌هایی درباره سد جنجالی مازندران / چرا سد کسیلیان باید ساخته شود؟

آگوست 16, 2022

پروژه‌های موفق مهندسی ایران در منطقه / حضور موثّر شرکت‌ها و متخصّصان ایرانی در عمان

نوامبر 23, 2024

رشد ۲۵ درصدی تحویل سوخت مایع نیروگاهی در آذرماه ۱۴۰۳

دسامبر 14, 2024

الزام مراکز تجاری پایتخت به کاهش مصرف برق

ژوئن 26, 2022

اختلال پالایشگاه‌های روسیه به ضرر آمریکایی‌ها شد

آوریل 2, 2024

شکست نفت در فرار از بزرگترین کاهش هفتگی ۳ ماه گذشته

می 3, 2024

اقدام جهادی وزارت نفت در آزادسازی ۱.۶ میلیارد دلار پول بلوکه‌شده در دولت قبل

ژوئن 16, 2022

انتخاب نفت ساده است

ژوئن 7, 2022

زنگنه: بعید است یارانه بنزین به جای پلاک خودرو به خانوار داده شود

آگوست 9, 2023

شرکت نفت و گاز پارس ۶ تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد

می 10, 2024

رشد هفتگی نفت با وجود صعود دلار

مارس 16, 2024

Trending.

No Content Available

بهترین مطالب

[xero_seo]
energy-oil.ir

اخبار انرژی
اخبار نفت
اخبار گاز
اخبار گازوئیل

Follow Us

دسته‌ها

  • اخبار

Recent News

تجهیز زنجیره تولید تا توزیع فرآورده به سیستم‌های میترینگ در سه سال آینده

فوریه 25, 2025

هشدار نسبت به احتمال یخ‌زدگی کنتورهای آب

فوریه 25, 2025
  • About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.

No Result
View All Result
  • Home

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.