• About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact
انرژی و نفت
No Result
View All Result
No Result
View All Result
انرژی و نفت
No Result
View All Result

دلایل واهی کولرسازان برای عدم استفاده از موتورهای فوق کم مصرف/کاهش ۵ هزار مگاوات مصرف برق با یک فناوری

مریم رضایی توسط مریم رضایی
نوامبر 27, 2024
صفحه اصلی اخبار

دلایل واهی کولرسازان برای عدم استفاده از موتورهای فوق کم مصرف/کاهش ۵ هزار مگاوات مصرف برق با یک فناوری

در حالی که به گفته رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی بیش از ۱۰ شرکت به ظرفیت تولید موتورهای کم مصرف BLDC رسیده‌اند و بهره‌گیری از آنها در کولرهای آبی تا ۵۰ درصد کاهش مصرف برق را در پی خواهد داشت، همچنان کولرسازان به دلایل غیر واقعی عدم استاندارد موتورهای داخلی به سمت استفاده از این نوع موتورها حرکت نکرده‌اند.

به گزارش ایسنا، موتورهای فوق کم‌مصرف با راندمان بالا (BLDC) به دلیل طراحی خاص و نبود قطعاتی مانند جاروبک، راندمان بسیار بالاتری نسبت به موتورهای سنتی دارند. این یعنی مصرف انرژی کمتر و در نتیجه هزینه‌های عملیاتی پایین‌تر.

یکی از کاربردهای خوب این الکتروموتورها در بهینه‌سازی کولرهای آبی است. کاهش مصرف برق، کاهش سر و صدا و کاهش تعمیرات و حجم کم این موتور و همچنین قابلیت تنظیم سرعت در دورهای مختلف توسط ریموت و کنترل از راه دور از مزایای بهینه‌سازی کولرهای آبی با موتورهای کولری BLDC است. استفاده از این موتور در طولانی مدت علاوه بر کاهش هزینه‌ها، کاهش مصرف برق را نیز به همراه دارد.

از دو سال قبل صندوق نوآوری و شکوفایی روی مسائل کلیدی و راهبردی کشور متمرکز شده‌ است و چند مساله را در دستور کار قرار داده‌ که یکی از این مسائل، ناترازی انرژی با تأکید بر بهره‌وری انرژی است و در این راستا تلاش دارند تا شرکت‌های دانش‌‎بنیان‌ را به سمت حل مسائل راهبردی کشور همچون ناترازی انرژی هدایت کنند.

در حال حاضر ۲۰ میلیون کولر آبی با موتورهای قدیمی در کشور وجود دارند که اگر آنها با موتورهای فوق کم‌مصرف با راندمان بالا (BLDC) جایگزین شوند، منجر به کاهش ۵ هزار مگاواتی مصرف برق می‌شود و صندوق نوآوری و شکوفایی در همکاری با وزارت نیرو و ساتبا، ظرفیت قانونی برای حمایت از شرکت‌های فعال در این حوزه را ایجاد کرده و از طریق ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلاتی که در اختیار ۱۰ شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه تولید موتورهای فوق کم مصرف با راندمان بالا (BLDC) قرار گرفت، طرف عرضه تولید این الکتروموتورها را توسعه داده است و با این اقدام، زیرساخت‌های خوبی در این حوزه شکل گرفته است، به گونه‌ای که به گفته رئیس این صندوق، درحال حاضر بیش از یک میلیون ظرفیت برای تولید موتورهای BLDC در کشور ایجاد شده است.

با همه این اقدامات همچنان تولیدکنندگان این  موتورها برای تجاری‌سازی آن با مشکل بازار مواجه هستند، چون کولرسازها بنا به دلایل مختلف استقبالی از این موتورها نکردند، در حالی که کاربرد این موتورها در کولرهای آبی می‌تواند بخش عمده‌ای از مصرف برق را کاهش دهد.

دکتر محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سؤال که چرا علی‌رغم وعده‌هایی که صندوق برای توسعه موتورهای BLDC داشته، همچنان شرکت‌ها با چالش مواجه هستند، گفت: واقعیت ماجرا این است که از سمت توسعه ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان که این نوع موتورها را تولید کنند، وضعیت خوبی داریم، به گونه‌ای که در حال حاضر بیش از ۱۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور موفق به تولید این نوع موتورها شدند.

وی ادامه داد: با حمایت‌هایی که از این شرکت‌ها داشتیم، به آنها کمک کردیم تا خط تولید موتورهای BLDC را راه‌اندازی کنند و اکنون ما به ظرفیت تولید حدود یک میلیون و ۶۰۰ تا ۷۰۰ از این نوع موتورهای کم مصرف در کشور رسیده‌ایم.

خیاطیان، چالش اصلی را در سمت کارخانه‌های تولید کولر دانست و اظهار کرد: متاسفانه مشکل اصلی ما در این زمینه از سمت کولرسازان است. هر چند که استاندارد برای آنها اجبار کرده تا از این نوع موتورها استفاده کنند، شاهدیم که کولرسازان به سمت این نوع موتورها نیامدند که دلایل متعددی دارد. یکی از این دلایل هزینه بالای کاربردی کردن این نوع موتورها است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به چالش دیگر عدم استقبال کولرسازان با موتورهای کم مصرف، یادآور شد: برخی از کولرسازان ادعا می‌کنند که کیفیت این نوع موتورها کم است که این موضوع را قبول نداریم؛ چرا که این شرکت‌ها دانش‌بنیان شدند و تاییدیه‌های لازم را برای محصول خود دریافت کرده‌اند، ضمن آنکه این موتورها، تست‌های لازم را پاس کرده‌اند.

خیاطیان خاطر نشان کرد: از سوی دیگر ما مشوق‌هایی را در قالب لیزینگ برای شرکت‌های کولرساز در نظر گرفتیم و اعلام کردیم که اگر از شرکت‌های دانش‌بنیان این نوع موتورها را خریداری کنند، این صندوق در قالب خرید اقساطی، به آنها منابعی را تزریق خواهد کرد و امید داریم با این برنامه‌های تشویقی کولرسازان به این سمت حرکت کنند.

وی فرهنگ‌سازی در این زمینه را ضروری دانست و گفت: دولت باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کند؛ چرا که استفاده از این موتورها در هزینه مصرف برق آنها اثرگذار است و تا ۵۰ درصد کاهش مصرف برق را در پی خواهد داشت.

خیاطیان افزود: بر اساس برآوردهای وزارت نیرو اگر ۲۰ میلیون کولر آبی که با موتورهای قدیمی کار می‌کنند، با موتورهای BLDC جایگزین شوند، نزدیک به ۵ هزار مگاوات کاهش مصرف برق حاصل خواهد شد که کاهش قابل توجهی در این زمینه به شمار می‌رود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: برای رسیدن به این میزان کاهش مصرف برق نیاز به برنامه‌ریزی است و باید دولت همکاری کند، ضمن آنکه کولرسازان نیز به سمت بهره‌برداری از این نوع موتورها حرکت کنند؛ نیاز است که برای تحقق این امر ابزارهای تشویقی در نظر گرفته شود.

خیاطیان اظهار کرد: استفاده از موتورهای BLDC در کولرها نیاز به تغییرات اساسی ندارد و تنها باید فرآیند جایگزینی موتورهای قدیمی با این نوع موتورها انجام شود که پیچیدگی‌های خاصی ندارد.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1403090604199/%D8%AF%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%AF%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D9%88%D9%82-%DA%A9%D9%85-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4

مریم رضایی

مریم رضایی

Next Post

چرا در پاییز خاموش شدیم؟

Recommended.

قالیباف: وظیفه وزراتخانه‌های نفت و نیرو تامین انرژی پایدار در کشور است

نوامبر 26, 2024

۳ چالش عمده کشور در حوزه نوآوری و اقتصاد/تجربه عربستان برای اختصاص درآمدهای نفتی به دیجیتال‌سازی و فناوری

نوامبر 27, 2024

ضرورت ایجاد رگولاتوری برای صنعت برق

جولای 11, 2023

آب بازیافتی در کالیفرنیا برای آشامیدن استفاده می‌شود

دسامبر 26, 2023

برنامه‌ریزی خوبی برای تامین گاز در فصل سرما انجام شده است

اکتبر 17, 2023

هوش مصنوعی به بخش تولید برق وارد می‌شود

می 25, 2024

پایه مصرف آب

ژوئن 7, 2022

تاکید ترکیه بر حفظ منابع آبی ایران از رودخانه ارس

نوامبر 19, 2023

کمک ترکیه برای رفع قطعی برق در سوریه

دسامبر 25, 2024

طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از ۲ دهه در مدار تولید قرار می‌گیرد

دسامبر 10, 2022

8 DIY گاز پیشنهادات شما ممکن است از دست رفته

ژوئن 7, 2022

اشکالات شبکه برق و اداره‌های پُرمصرف را اعلام کنید و هدیه بگیرید

ژوئن 29, 2022

معاملات برق سبز در بورس انرژی رکورد شکست

می 14, 2024

تولید انرژی از طلای کثیف افزایش می‌یابد

ژانویه 29, 2024

استفاده از ظرفیت‌‏های نانویی کشور در بهینه‌سازی مصرف انرژی

آگوست 21, 2023

ادعای رسانه غربی مبنی بر توقیف محموله نفتی ایران از سوی آمریکا پیش از نفتکش مارشال

آوریل 29, 2023

تجدیدپذیرها ۳۰ درصد از برق جهان را تولید کردند

می 10, 2024

فرماندار: وزارت نفت پرداخت خسارت به روستاییان جاسک را تسریع کند

می 28, 2023

ریشه بحران ناترازی انرژی در کشور کجاست؟

ژانویه 27, 2025

تولید ۱۶۵ میلیون متر مکعب گاز در زاگرس جنوبی برای عبور از زمستان

فوریه 13, 2023

برق ۱۷ اداره پرمصرف در خوزستان قطع شد

ژوئن 14, 2022

ارائه مدل‌های برد-برد برای حضور سرمایه گذاران خارجی در بخش انرژی ایران

اکتبر 23, 2024

نفت روی ۸۰ دلار ایستاد

ژانویه 18, 2025

جبران کمبود آب تهران با مدیریت تأمین، توزیع و مصرف

نوامبر 10, 2023

ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی ایران در کبودرآهنگ آغاز شد+فیلم

ژانویه 16, 2025

هشدار توانیر مبنی بر فروش کولر گازی‌های تقلبی و پُرمصرف

مارس 5, 2024

دسترسی هفت هزار نفر در شهرستان باوی خوزستان به آب شرب سالم

سپتامبر 8, 2022

پایان فروردین‌ماه آخرین فرصت انعقاد تفاهم‌نامه با مشترکان است

آوریل 9, 2024

هیچ‌یک از نیروگاه‌های استان تهران مازوت مصرف نمی‌کنند

دسامبر 10, 2023

آغاز به‌ کار مرکز مدیریت یکپارچه چاه، مخزن و تأسیسات پاسارگاد

دسامبر 24, 2024

Trending.

No Content Available

بهترین مطالب

[xero_seo]
energy-oil.ir

اخبار انرژی
اخبار نفت
اخبار گاز
اخبار گازوئیل

Follow Us

دسته‌ها

  • اخبار

Recent News

تجهیز زنجیره تولید تا توزیع فرآورده به سیستم‌های میترینگ در سه سال آینده

فوریه 25, 2025

هشدار نسبت به احتمال یخ‌زدگی کنتورهای آب

فوریه 25, 2025
  • About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.

No Result
View All Result
  • Home

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.