• About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact
انرژی و نفت
No Result
View All Result
No Result
View All Result
انرژی و نفت
No Result
View All Result

رفع ناترازی بنزین با توسعه خودروهای برقی

زهرا اکرمی توسط زهرا اکرمی
نوامبر 7, 2023
صفحه اصلی اخبار

رفع ناترازی بنزین با توسعه خودروهای برقی

در نشست توسعه حمل‌ونقل خودروهای عمومی برقی در کشور عنوان شد: برقی‌سازی حمل و نقل پاسخی به کلان مساله‌ها در حوزه مصرف سوخت، از جمله ناترازی بنزین، هزینه یارانه سوخت و آلودگی هوا است، که برقی سازی هر کدام از این مسائل را تا حدودی حل می‌کند.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا طهوری در نشست «توسعه حمل و نقل خودروهای عمومی برقی در کشور: بایدها و سیاست‌ها» در موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با اشاره به چهار کلان مساله در حوزه مصرف سوخت فسیلی گفت: ما در کشور با موضوع ناترازی بنزین مواجه هستیم. البته هنوز تعداد خودروها کافی نیست و تقاضا برای خودروی بیشتر وجود دارد که در نتیجه آن مصرف بنزین بیشتر نیز متصور است. از طرف دیگر شرایط کشور در تولید بنزین به گونه‌ای است که نمی‌توانیم افزایش تولید بنزین داشته باشیم، مگر اینکه سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در این زمینه صورت گیرد.  

مشاور امور فناوری وزارت کشور همچنین با اشاره به پرداخت یارانه انرژی گفت: یارانه سوخت که از خزانه عمومی دولت پرداخت می‌شود رقم بسیار بالایی است و اگر پرداخت این یارانه انجام نمی‌شد شاید با مبلغ پرداختی یارانه سوخت در طول یکسال می‌شد تمام حمل و نقل عمومی کشور را به روز کرد. اما در حال حاضر نه می‌توان مصرف بنزین را کم کرد و نه می‌توان یارانه سوخت را حذف کرد.  

از طرف دیگر به گفته وی در طول سال آلودگی وجود دارد، اما به علت وارونگی هوا در زمستان آلودگی قابل مشاهده است و این موضوع نیز خسارت و زیان‌هایی دارد. ضمن اینکه سوخت‌های فسیلی باعث تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود و این موضوع هم اثراتی بر آلودگی هوا دارد. بنابراین به‌نظر می‌رسد برقی سازی حمل و نقل پاسخی به چهار کلان مساله در حوزه مصرف سوخت است، البته راه حل و پاسخ کامل نیست، اما برقی سازی حمل و نقل هر کدام از این مسائل را تا حدودی حل می‌کند و پاسخی برای چهار ابرچالش است.

مشاور امور فناوری وزارت کشور با بیان اینکه برقی سازی حمل و نقل برای کشور در سطح ملی انتفاع فراوان دارد، گفت: آنچه در این راستا مهم است اینکه در کشورها چگونه می توان سیاست‌ها را به گونه‌ای تنظیم کرد که انتفاع ملی را با انتفاع بنگاه و همچنین انتفاع بهره برداری هماهنگ کرد.  

به گفته وی ایران کشوری است که از نظر منابع انسانی و فناوری در این زمینه وضعیت خوبی دارد و شرکت‌های دانش بنیان هم در این زمینه کارهایی انجام داده‌اند، اما دولت‌ها کمی دیر به این موضوع پرداخته اند و چون از قبل با دستگاه‌ها و فعالان داخلی کار نکرده‌اند، الان که نیاز بزرگی در خصوص برقی کردن خودروها بوجود آمده، باید این نیاز از طریق واردات تامین شود. نهادهایی هم موافق تولید داخل هستند و ماموریت دارند که حمل و نقل را ساماندهی کنند و بنابراین شاید تعادلی در این دو بخش بوجود آورد که هم نیاز ملی در کوتاه مدت رفع شود و هم در بلند مدت به تولید داخلی بپردازیم.  

مشاور امور فناوری وزارت کشور با بیان اینکه در وزارت کشور در این زمینه کمیته فنی شکل گرفته و هدف گذاری در خصوص اتوبوس‌های برقی و موتورسیکلت‌های انجام شده، گفت: در این چارچوب اولا گونه‌هایی از اتومبیل‌ها و خودروها  باید انتخاب شوند که مناسب شرایط ما در ایران باشند. بنابراین بررسی‌ها انجام شده و ماحصل آن در دفتر شورای عالی ترافیک کشور به تصویب رسیده که اگر قرار است اتوبوس برقی وارد شود چه نوع اتوبوسی وارد شود و اگر قرار است خودرویی به عنوان تاکسی وارد شود چه نوع تاکسی و با چه مشخصاتی  وارد کشور شود.  

وی با اشاره به زیرساخت شارژ خودروهای برقی گفت: در خصوص اتوبوس برقی این موضوع به عهده تولید کننده گذاشته شد که تولید کننده اتوبوس برقی باید ایستگاه شارژ را نیز تامین کند و در رابطه با موتورسیکلت هم پیشنهادهایی هست، ولی نهایی نشده است.

برنامه‌ریزی برای تولید اتوبوس برقی

طهوری با بیان اینکه احتمالا اتوبوس‌های برقی از تولیدات داخلی خواهد بود و وارداتی در این زمینه انجام نشود، تصریح کرد: اما در مورد خودرو، خرید خارجی مجاز دانسته شده است. البته باید این خرید توسط صنعت خودروسازی انجام شود، نه توسط تاجر و بازرگان تا این واردات منتهی به تولید داخلی شود، در مورد موتورسیکلت تاکید عمدتا بر ساخت داخل یا واردات و داخلی سازی توسط صنایع است.  

البته به گفته وی این تعداد خودرو برای حمل و نقل عمومی باید به‌صورت تدریجی اضافه شود تا بازخورد در بخش‌های مختلف حاصل شود. همچنین برای اینکه اشکالی برای راننده و مالکین ایجاد نشود، پیشنهاد شده که در جهت برقی کردن تاکسی، در ابتدا شرکت‌های تاکسیرانی خودرو برقی خریداری کنند و سپس این موضوع به آحاد تاکسیرانان برسد، البته این پیشنهادات با وزیر صمت و همچنین شهردار تهران در میان گذاشته شده و تقریبا این پیشنهادات پذیرفته شده تا این خودروها و موتورسیکلت‌ها به صورت ناوگانی خریداری شود.  

مشاور فناوری وزارت کشور همچنین گفت: در حوزه زیرساخت های کشور در خصوص برقی کردن خودروها، ظاهرا در زمینه تامین برق مشکلات کم است، اما وزارت نیرو معتقد است که در حوزه توزیع با مشکلاتی مواجه هستیم. این کارها باید به مرور انجام شود، زیرا اگر بخواهیم اقدامات جهشی انجام دهیم ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم.  

مجید جلیلی – رئیس گروه پژوهش فناوری موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی – نیز در این برنامه گفت: در کشور ما به‌طور متوسط پیمایش یک خودرو در طول سال حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که هزینه مصرف بنزین آن بر اساس قیمت فوب خلیج  فارس در سال ۶۰ میلیون تومان است. از این رقم ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آن توسط مصرف کننده پرداخت می‌شود و بقیه هزینه را دولت در قالب یارانه پرداخت می‌کند. اما در مورد خودروی برقی با همین پیمایش و در صورتی که هر خودرو برقی در هر کیلومتر ۲۰۰ وات برق مصرف کنند بر اساس تعرفه برق خانگی سالانه هزینه آن ۱۵ میلیون تومان می شود که از این مبلغ ۴.۵ میلیون تومان باید توسط مصرف کننده پرداخت شود و بقیه یارانه را دولت می پردازد.  

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402081611997/%D8%B1%D9%81%D8%B9-%D9%86%D8%A7%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D9%86%D8%B2%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C

زهرا اکرمی

زهرا اکرمی

Next Post

انتقاد رانندگان عمومی رفسنجان به سهمیه سوخت/ شهرداری: سیپاد را نصب نکرده‌اند

Recommended.

ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور به ۷۳ هزار مگاوات رسید

دسامبر 10, 2022

هفت دلیل محکم برای اجتناب از مصرف آب

ژوئن 7, 2022

۲۱ میلیارد دلار پروژه در منطقه ویژه پارس در دست اجرا است

ژانویه 29, 2023

با مصرف برق چه چیزی اشتباه

ژوئن 7, 2022

میزان هدررفت و تبخیر آب در کشور ۳ برابر میانگین جهانی است

ژانویه 2, 2023

سهم ایران از نفت و گاز میادین مشترک افزایش می‌یابد

آگوست 29, 2023

آمادگی کامل نیروگاه‌ها آمادگی برای تولید برق/ قول وزارت نفت برای رفع مشکل تامین سوخت

نوامبر 13, 2024

عصبانیت سناتورهای آمریکایی از فروش نفت ایران و درخواست تشدید تحریم‌های نفتی

فوریه 1, 2024

ماجرای ویدئوی کم‌فروشی بنزین چه بود؟

اکتبر 13, 2024

شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و تاجیکستان برگزار می‌شود

دسامبر 23, 2023

راهنمای خرید فشارسنج؛ معرفی بهترین دستگاه فشار خون لیموتاپ

سپتامبر 13, 2022

توسعه صنعت ریلی از راهکارهای رفع ناترازی انرژی است

می 7, 2024

متوسط مصرف بنزین تهران روزانه ۲۲ میلیون لیتر است

دسامبر 21, 2024

برنامه‌ریزی برای مدیریت برق صنایع، فرصت جبران تولید را فراهم می‌کند

ژوئن 13, 2023

یخبندان به جان صنعت نفت آمریکا افتاد

ژانویه 17, 2024

تعرفه برق در فصول مختلف سال تغییر نمی‌کند

ژانویه 5, 2023

گام‌های تازه برای تنوع محصول و تولید ال‌ان‌جی در ایران

فوریه 26, 2024

آغاز عملیات اجرایی بزرگترین آب‌شیرین‌کن جهان در خشکی در دولت سیزدهم

آوریل 8, 2024

صرفه‌جویی ۷ درصدی بخش خانگی در مصرف برق در اهواز

ژوئن 21, 2023

پروژه‌های تغذیه مصنوعی عامل افزایش ذخایر آب زیرزمینی

مارس 31, 2024

وزیر اقتصاد: کالاهای اساسی گران نمی‌شود

سپتامبر 7, 2023

تصفیه خانه هفتم تهران وارد مدار شد

جولای 30, 2022

با دانش فیبر نوری با قاچاق سوخت مقابله می‌کنیم

آگوست 12, 2023

آیا دستیابی ایران به تمدن و سیادت دریایی حاصل می‌شود؟

آوریل 9, 2024

جلوگیری از ورود بیش از ۳۶ هزار متر مکعب فاضلاب به رودخانه مارون

دسامبر 26, 2023

بازی مسافرتی ? سرگرمی در طول سفر و درون ماشین پلازا | allescape

می 13, 2023

شهرک‌های صنعتی یک روز در هفته تعطیل خواهند بود

می 28, 2024

وزیر نیرو : برای انتقال آب از سد کارون ۳ به ایذه در حداقل زمان تلاش می کنیم

مارس 8, 2024

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت توزیع برق و آموزش و پرورش خوزستان

نوامبر 20, 2024

افزایش ۹ هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی در دولت سیزدهم

می 7, 2024

Trending.

No Content Available

بهترین مطالب

[xero_seo]
energy-oil.ir

اخبار انرژی
اخبار نفت
اخبار گاز
اخبار گازوئیل

Follow Us

دسته‌ها

  • اخبار

Recent News

تجهیز زنجیره تولید تا توزیع فرآورده به سیستم‌های میترینگ در سه سال آینده

فوریه 25, 2025

هشدار نسبت به احتمال یخ‌زدگی کنتورهای آب

فوریه 25, 2025
  • About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.

No Result
View All Result
  • Home

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.