بازار دیزل در اروپا، در پی توقف فعالیت پالایشگاهها و مختل شدن عرضه واردات سوخت از مسیر دریای سرخ، نشانههای محدودیت عرضه را بروز داده است.
به گزارش ایسنا، بازار دیزل اروپا مدتی است که دچار محدودیت عرضه شده زیرا تحریمها، باعث قطع واردات دیزل از روسیه از مسیر دریا شده است. از سوی دیگر تولید محصولات پالایشگاهها در واکنش به محدودیتهای عرضه اوپک پلاس، تغییراتی پیدا کرده است. اکنون معاملهگران با تعمیرات فصلی تاسیسات پالایشگاهی، حملات به تاسیسات انرژی روسیه و مختل شدن ترانزیت در دریای سرخ که نرخ کرایه حمل محمولهها را افزایش داده، مواجه هستند.
نرخ پریمیوم دیزل نسبت به نفت خام، به بالاترین حد برای این وقت از سال رسیده که دست کم از سال ۲۰۱۲، کمسابقه بوده است. این وضعیت علاوه بر این که، فشارهای تورمی را افزایش میدهد، بخشهای اقتصادی حیاتی مانند حمل و نقل کامیونی، زراعت و ساخت و ساز را تحت فشار قرار میدهد. سفته بازان هم خوش بینی بیشتری به افزایش قیمتها پیدا کردهاند.
دیزل برای تحویل در ماه میلادی جاری، گرانتر از معاملات برای تحویل در اواخر سال شده است. این وضعیت به محدودیت عرضه در بازار اشاره دارد.
اِما هوشام، تحلیلگر شرکت وود مککنزی اظهار کرد: انتظار داریم شاهد کاهش ذخایر دیزل و گازوئیل در شمال غربی اروپا در دو ماه آینده باشیم. وی به تعمیرات پالایشگاهی بهاره و همچنین محدودیت عرضه از قطبهای صادراتی کلیدی و تاثیر مختل شدن ترانزیت از دریای سرخ و کانال سوئز بر جریان واردات به اروپا، اشاره کرد.
طبق آمار آژانس بینالمللی انرژی، دیزل، مهمترین سوخت مورد استفاده در سراسر اروپاست. تقاضا برای دیزل در این منطقه، در سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، به بیش از ۶ میلیون بشکه در روز رسید که بسیار فراتر از محصولات نفتی دیگر مانند گازوئیل بود.
واردات نسبتا اندک، در مشکل عرضه نقش داشته است. طبق دادههای شرکت ورتکسا که توسط بلومبرگ گردآوری شده است، مجموع واردات محمولههای دیزل به اتحادیه اروپا و انگلیس در ژانویه، بر مبنای ماهانه و سالانه کاهش داشت.
با این حال، محمولههای سوخت از هند و خاورمیانه، همچنان به اروپا وارد میشوند و بسیاری از آنها، دماغه امید نیک آفریقای جنوبی را دور میزنند تا از ریسکهای ژئوپلیتیکی در دریای سرخ اجتناب کنند و به این ترتیب، به هزینهها و مدت سفر آنها اضافه میشود. تامینکنندگان دیگر مانند آمریکا و ترکیه همچنان به ارسال محمولهها ادامه میدهند.
تعمیرات پالایشگاهی هم باعث محدود شدن عرضه دیزل شده است. کار در واحدهای تقطیر نفت خام اروپا که قلب تپنده یک پالایشگاه نفت است، در سه ماهه جاری، مجموعا ۴۴۰ هزار بشکه در روز گزارش شده که ۱۱۰ هزار بشکه در روز کمتر از سال گذشته است. با این حال، تولید از دست رفته، بیشتر از این است که بزرگترین پالایشگاه منطقه به طور ناگهانی تعطیل شود.
بر اساس گزارش بلومبرگ، با این حال، بزرگترین عامل تاثیرگذار مبهم، تهدید حملات پهپادی بیشتر اوکراین به تاسیسات روسی است. با وجود تحریمهای غربی، روسیه میلیونها بشکه دیزل صادر میکند و هر گونه اختلال در این جریان، در بازار جهانی منعکس خواهد شد.
انتهای پیام
منبع: https://www.isna.ir/news/1402112316665/%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA-%D8%AD%DB%8C%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7-%DA%A9%D9%85-%D8%A2%D9%85%D8%AF