• About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact
انرژی و نفت
No Result
View All Result
No Result
View All Result
انرژی و نفت
No Result
View All Result

فتح هفت دریا با غول‌های شناور نفتی ایران

بیژن نامدار زنگنه توسط بیژن نامدار زنگنه
سپتامبر 11, 2022
صفحه اصلی اخبار

[ad_1]

به گزارش مجله خبری انرژی و نفت، ایران در مجموع ذخایر نفت و گاز بزرگ‌ترین دارنده در جهان (رتبه نخست) است که در نفت جایگاه سوم و در گاز رتبه دوم را در دنیا دارد. ذخایری که با فروش آن به شکل نفت و میعانات گازی و یا تبدیل به فرآورده‌های با ارزش‌تر، می‌توان کشور را توسعه داد. 

‎بنابراین علاوه بر تولید این منابع، باید ناوگانی وجود داشته باشد که این محصولات را به دست مصرف‌کنندگان برسانند. بر اساس گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، بیش از ۸۰ درصد تجارت دنیا از طریق دریا انجام می‌شود که حدود ۳۰ درصد آن مربوط به نفت و فرآورده‌های متشکل از آن است. 

‎بنابراین داشتن ناوگانی قوی و قدرتمند برای حمل و نقل در این زمینه اهمیت ویژه‌ای دارد و از همین رو هم اکنون ایران بزرگ‌ترین ناوگان نفتکش جهان را در اختیار دارد. 

‎اگرچه نفتکش‌های ایران، استانداردهای جهانی را دارند، اما توجه به نیروی انسانی متخصص نیز مهم است. از همین رو اگرچه در اغلب کشورهای جهان، بخشی از نیروهای شاغل در ناوگان نفتکش را نیروهای خارجی تشکیل می‌دهند؛ اما در ایران دریانوردان ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران همگی ایرانی هستند. 

فتح هفت دریا با غول‌های شناور نفتی ایران

‎دریانوردانی که در راستای اعتلای پرچم کشورمان با از خودگذشتگی و فداکاری در مواردی تا ۷ ماه روی کشتی و دور از خانواده هستند تا جریان صادرات نفت کشور بی‌وقفه تداوم داشته باشد.

‎دریانوردی، شغلی که تا چند سال پیش برای اغلب مردم ناشناخته بود و تعریفی از سختی و دشواری آن نداشتند؛ اما تصادف نفتکش سانچی در آب‌های چین و تبدیل شدن این حادثه به سرخط مهم‌ترین اخبار، باعث شد تا مردم شناخت بیشتری از این شغل پیدا کنند.

‎با این حال همچنان زوایای پنهان این شغل آن‌چنان زیاد است که حتی تجربه یک روز زندگی با این دریادلان بر روی نفتکش نیز نمی‌تواند حجم سختی حرفه دریانوردی را به طور کامل نشان دهد.

‎روزی که در یکی از کشتی‌های ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران برای اغلب ما خبرنگاران خاطره‌ساز شد؛ اما دغدغه همه ما این بود که چطور این زندگی سخت و خاص را روایت کنیم تا حق مطلب ادا شود. 

‎کشتی نفتکشی که در نزدیکی سواحل جزیره خارک لنگر انداخته تا مقصد محموله‎اش مشخص و آماده حرکت شود؛ در یک روز گرم تابستان میزبان ما بود. در همان ابتدا، میزبانان با روی گشاده به استقبال ما آمدند و به‌گونه‌ای پذیرای ما شدند که گویی میهمان خانه آنها هستیم. 

‎خانه شناوری با ۳۳۳ متر طول و ۶۰ متر عرض که ظرفیت حمل ۲ میلیون بشکه را در دل خود دارد و رفتن از یک سر این نفتکش VLCC تا سر دیگر آن در دمای ۵۰ درجه و شرجی ۱۰۰ درصد حدود نیم ساعت زمان برد. 

‎سپس رسیدن به بریج (پل فرماندهی کشتی) و سایر بخش‎ها به همراه توضیحاتی که هر لحظه بر شگفتی و سختی کار بر وی این غول شناور اضافه می‌کرد. 

‎هر کاری سختی و آسانی خودش را دارد

اردشیر جلالی، کاپیتان کشتی نفتکش شرکت ملی نفتکش ایران برای توضیحات بیشتر در اتاقش، میزبان ما شد. جلالی که ۲۳ سال سابقه کار دریانوردی دارد، معتقد است این شغل هر چه را که می‌خواسته، برای او فراهم کرده است. 

‎جلالی که ۳ فرزند دارد، می‌گوید: بزرگ‌ترین سختی حرفه دریانوردی این است که خانواده را کمتر می‌بینیم؛ اما زمان‌هایی هم که در خانه و کنار اعضای خانواده هستیم، تمام کارها را با یکدیگر انجام می‌دهیم و از لحظه لحظه در کنار هم بودمان، استفاده می‌کنیم. 

‎وی که تجربه ۷ ماه حضور در دریا را دارد، می‌گوید، هر کاری سختی و آسانی خودش را دارد و با توجه به این شرایط، ما پذیرفته‌ایم که دریانورد باشیم.

فتح هفت دریا با غول‌های شناور نفتی ایران

این فرمانده کشتی نفتکش ادامه داد: تا پیش از اتفاقی که برای نفتکش سانچی افتاد، کمتر کسی با حرفه دریانوردی و سختی‌های این شغل آشنایی داشت، شناختی که بعد از این حادثه بیشتر و بهتر شد.

وی سخت‌ترین روز کاری خود را روزی می‌داند که سالگرد فوت مادرش بود اما نمی‌توانست در این مراسم حضور داشته باشد؛ زیرا در دریا بود. او ۵ ماه بعد به خانه بازگشت. 

جلالی همچنین از همکار دریانوردش می‎گوید که یک ماه پس از به دنیا آمدن فرزندش به خانه رسید یا دریانوردی که ۱۵ روز بعد از به دنیا آمدن فرزندش، راهی دریا شد. البته در شرایط اضطراری مانند درگذشت بستگان درجه یک و زمانی که دسترسی به خشکی و بندر وجود داشته باشد همه در شرکت و کشتی تمام تلاش خود را می‎کنند تا همکارشان در نزدیک‌ترین بندر از کشتی پیاده شود.

بحث فوتبال پیش آمد کاپیتان در خصوص پرسپولیسی و استقلالی بودن خود هم می‌گوید که از رنگ آبی خوشم می‌آید، اما اگر پرسپولیس ببرد ناراحت نمی‌شوم.

روایت کاپیتان از مواجه با دزدان دریایی

جلالی که تقریباً در تمام مدت خنده به لب دارد، روایتی از مواجه با دزدان دریایی نیز دارد. زمانی که در خلیج عدن، قایق دزدان دریایی به نفتکش آنها نزدیک شد، اما اسکورت و پشتیبانی ناوگان نیروی دریایی ایران مانع از حمله دزدان به کشتی آنها شد و به سلامت به مسیر خود ادامه دادند. 

وی می‌گوید: معمولاً در مناطق ناامن، نیروهای نظامی، نفتکش‌ها و کشتی‌ها را اسکورت می‌کنند تا کشتی‎ها در امنیت کامل از این مناطق عبور کنند و از گزند دزدان دریایی درامان باشند. 

با این حال، وی ادامه می‌دهد، روی دریا خدا را بهتر می‌توان شناخت.

جلالی اگرچه می‌گوید که اینترنت کمک کرده تا با خانواده‌ها ارتباط بیشتری داشته باشیم و این رنج سفر و دوری از خانواده را در مقایسه با گذشته کمتر کرده است، اما با این حال تاکید می‌کند اگر خانواده حامی نباشد، کار دریانورد و کار در کشتی سخت‌تر می‎شود. 

این کاپیتان نفتکش به تجربه‌اش از مواجه با توفان‌های دریایی نیز اشاره می‎کند. وی می‌گوید: باید با وجود تمام خطرات، به کار خود ادامه دهیم و این در شرایطی است که هر لحظه منتظریم تا همه چیز تمام شود. 

معیشت تنها پول نیست

فرهاد زیلاب پور، سرمهندس کشتی البته معتقد است، توفان‌هایی سخت‌تر از توفان‌های حاره‌ای و دریایی نیز برای دریانوردان وجود دارد که یکی از آنها رساندن خبر تلخ به پرسنل کشتی است؛ در زمانی که امکان پیاده‌شدن از کشتی و رفتن به خانه وجود ندارد.

او می‌گوید: در این شرایط باید منتظر باشیم تا در موقعیت و شرایط مناسب خبررسان خبر تلخ به همکارانمان باشیم. خبری تلخ از جنس از دست دادن و درگذشت عزیزان.

 او در این ارتباط از سفری می‌گوید که در آن باخبر شده پدر یکی از همکارانش فوت کرده و او نمی‌تواسته این خبر را به همکارش بگوید.

فتح هفت دریا با غول‌های شناور نفتی ایران

زیلاب پور می‌گوید: این از جنس همان توفان‌هایی است که گفتم؛ توفانی که باعث ناراحتی و غم می‌شود و روح را آزار می‌دهد. 

وی معتقد است، معیشت تنها پول نیست، بلکه احترام و عزت است و اگر خانواده دریانوردان بتوانند به کشتی  ملحق و در کنار همسران و عزیزان خود باشند و احترام ببینند این هم جزئی از معیشت ما خواهد بود. ما این احترام را در این دوره از مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران حس می‎کنیم. 

نکته مهم در صحبت همه دریانوردان، خانواده است. همه آنها دوری از خانواده را مشکل اصلی می‎دانند با این وجود دریانوردان شرکت ملی نفتکش ایران این روزها شرایط بهتری را نسبت به گذشته تجربه می‎کنند رسیدگی به مشکلات و خواسته‌هایشان مورد توجه قرار گرفته و این باعث شده تا دلگرم‌تر از گذشته در خط مقدم اقتصادی کشور فعالیت کنند.

تجربه زندگی خانوادگی بر روی نفتکش

خانواده دریانوردان بر اساس شرایط و ضوابط تدوین شده می‌توانند به کشتی الحاق شوند و در کنار همسرانشان باشند البته این موضوع در شرایط کرونا و به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده و حفظ سلامت دریانوردان و خانواده‌های آنها  محدود شده بود، اما دوباره و با کنترل نسبی این بیماری، این روند دوباره برقرار شده است.

خانواده کاپیتان جلالی نیز ماه گذشته مهمان نفتکش بودند و حالا سه خانواده دیگر آمده‌اند تا با بودن در کنار همسرانشان دشواری و سختی کار در دریا را تا حدی آسان و از غم دوری و دلتنگی بکاهند. 

در اینجا نیز همسران دریانوردان، از دوری‌ها و دلتنگی‌ها می‎گویند. از نبود همسر در روزهای سخت تا تربیت فرزندان بدون حضور شریک زندگی. 

اما زیباترین قاب این روایت، برای دخترکی بود که پدرش لحظه‌ای چشم از او برنمی‌داشت. 

دخترکی که می‌گفت: در کشتی که هستم دلم برای بقیه تنگ می‌شود و در خانه دلتنگ پدرم. 

شاید همین روحیه خانواده دوستی و عاطفی ما ایرانی‌ها باعث شده تا دوری از خانواده در حرفه دریانوردی سخت باشد، اما باید این نکته مهم را در نظر داشت که ایرانی‌ها از نظر فنی، مهارت، تعهد و تخصص یکی از بهترین دریانوردان جهان هستند. 

سختی کار من دوری از خانواده است 

میلاد محمدی، افسر اول ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران نیز از مشکلات حرفه‌اش می‌گوید. وی تاکید دارد که اگرچه اختلاف حقوق دریانوردی در ایران با شرکت‌های بین‌المللی فاصله دارد، اما ما این شرایط را پذیرفته‌ایم و با عشق و علاقه کار می‌کنیم و از کیفیت کار به هیچ عنوان کم نمی‌کنیم. 

او هم می‌گوید: سختی کار من دوری از خانواده است. 

محمدی که ۲ دختر دارد، می‌گوید: سختی را تحمل می‌کنیم تا خانواده در رفاه بیشتری باشند.

به گفته محمدی، همسرش به کار دریا علاقه دارد و چند سفر با نیز با وی همراه بوده است. 

وی اضافه می‌کند: همسران دریانوردان می‌توانند با شرایط کار و حرفه همسرشان کنار بیایند، اما پذیرش این شرایط برای فرزندان و دوری از پدر، سخت‌تر است.

فتح هفت دریا با غول‌های شناور نفتی ایران

‎افسر اول نفتکش تاکید دارد که اکنون شرایط بهتر شده و می‌توانیم با خانواده از طریق اینترنت تماس تصویری داشته باشیم. تکنولوژی پیشرفت کرده و شرایط دریانوردی هم بهتر شده است.

‎وی درباره دسترسی به خدمات درمانی در کشتی، عنوان می‎کند و می‌گوید:  در کشتی امکانات پزشکی و دارویی در حد امکان و طبق پروتکل‎های بین‌المللی وجود دارد و پزشک معتمد شرکت هم شبانه‎روزی آن‎کال و در دسترس است در مواردی هم که امکان درمان در کشتی وجود نداشته باشد با هماهنگی پزشک شرکت، کشتی برای انتقال فرد بیمار به مرکز درمانی در نزدیک‌ترین بندر پهلو می‎گیرد.  

‎از ملوانان هم باید بگوییم نیروی عملیاتی و بازوی توانمند کشتی که بدون حضورشان انجام کارها دشوار و زمان‌بر می‌شود ملوانان در گرما و سرما هوای شرجی و دریای خراب همیشه پای کار هستند و هیچ چیز مانع تلاش و کوشش آنها نمی‌شود. 

‎گرما، صدا؛ حرکت

‎اما باید عجیب‎ترین جای کشتی نفتکشی را موتورخانه آن دانست که در منتهی الیه عقب کشتی قرار گرفته جایی که قلب تپنده نفتکش را در خود جای داده است وجود سیستم رانش متشکل از موتوری غول پیکر با توان حدود ۳۶۰۰۰ اسب بخار و سیستم محرکه سکان، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات متعدد مانند ژنراتورهای برق، کمپرسورها، دیگ‎های بخار و… باعث شده تا شدت گرما، صدا و ارتعاش در این نقطه از کشتی خارج از حد تصور باشد شرایطی دشوار که در کنار دوری از خانواده، سختی کار پرسنل را دوچندان می‎کند.

‎سخن آخر اینکه دریانوردان نفتکش در کنار هم ضمن تحمل دشواری‎ها هم‎پیمان شده‎اند تا عملکرد و عملیات بهینه کشتی، سلامت و کارکرد تجهیزات و ماشین‌آلات آن و حمل ایمن و سالم بار کشتی را تضمین کنند گویی هیچ‌چیز جلودار آنها نیست نه شرایط سخت نه تحریم‌ها تمام تلاششان از فرمانده تا ملوان کشتی این است که بار دریافت شده به سلامت در مقصد تخلیه شود و در این راستا از هیچ کوشش و تلاشی فروگذار نیستند.

[ad_2]

منبع

بیژن نامدار زنگنه

بیژن نامدار زنگنه

محتوا نویس سایت نفت و انرژی هستم در خدمت شما عزیزان. انرژی نفت گاز اخرین اخبار انرژی و نفت

Next Post

زادگاه شهید سلیمانی در شبانه‌روز فقط ۲ ساعت آب دارد+فیلم

Recommended.

ترسیم آینده پیش‌ِ روی صنعت نفت متناسب با نیازهای فناورانه

دسامبر 19, 2023

۱۳ شهرک زنجیره پایین دستی پتروشیمی برای ساخت، شناسایی و مکان یابی شود

نوامبر 6, 2022

احتمال رسیدن مصرف برق به ۷۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات در روز جاری/ شبکه سراسری برق پایدار است

جولای 8, 2023

آغاز به کار سه پروژه راهبردی و افتتاح یک پروژه مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران

آگوست 25, 2022

کاهش ۵۰ درصدی بارش‌های زمستان/کاهش ۱۰ درصدی پوشش برفی

ژانویه 28, 2024

افزایش صادرات نفت ایران در سومین ماه متوالی/۲۰ میلیون بشکه نفت ذخیره ایران روانه بازار شد

سپتامبر 15, 2022

ساخت دو پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای در کشور

جولای 28, 2022

وقوع بارش در حوضه‌های آبریز کشور برای این هفته و هفته آینده

نوامبر 7, 2022

لزوم آغاز نهضت صرفه‌جویی در کشور

نوامبر 16, 2024

نیاز کشاورزان به کود اوره در حال تامین است

اکتبر 20, 2024

عملیات اجرایی نیروگاه اتمی ایران هرمز در سیریک آغاز شد

فوریه 1, 2024

استقبال چند سرمایه‌گذار برای توزیع سیلندر گاز در جنوب کرمان

ژانویه 20, 2023

مواد اولیه پتروشیمی سهمیه‌بندی شد

آگوست 19, 2023

تلاش دولت برای باز کردن بخت آناهیتا در کرمانشاه/پالایشگاهی که ۱۶ سال سرگردان است

جولای 5, 2022

هراس دولت بایدن از تخلیه نفت توقیفی ایران و فشار قانونگذاران تندرو

آگوست 16, 2023

قیمت نفت به بالاترین سطح در چهار ماه اخیر رسید

ژانویه 14, 2025

وزیر نیرو: مساله غزه به مرزهای فلسطین و منطقه محدود نیست

آوریل 4, 2024

معافیت مشترکان برق روستایی و عشایری از پرداخت عوارض

اکتبر 22, 2024

بهره‌مندی ۸۰ درصدی از توان داخلی در خط لوله انتقال گاز به جزیره کیش

آگوست 22, 2022

۶۰ درصد پمپ‌بنزین‌ها به سامانه هوشمند سوخت متصل شد

دسامبر 19, 2023

عضو خبرگان: اراده جدی برای آبرسانی و ساماندهی فاضلاب جزیره خارگ دیده نمی‌شود

آوریل 13, 2024

پنج ترفند درباره گاز ای کاش قبلاً می‌دانستید

ژوئن 7, 2022

کاهش ۲۱ درصدی حجم آب سدهای تهران نسبت به سال گذشته/ مدیریت مصرف جدی‌تر گرفته شود

دسامبر 12, 2022

جبران بخشی از ناترازی گاز در زمستان با بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی

ژوئن 28, 2023

موافقت سازمان بنادر و دریانوردی با بهره‌برداری از ۲ سازه دریایی در سواحل مازندران

آگوست 5, 2023

تدبیر دولت سیزدهم در بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی/ اروپایی‌ها فقط بدعهدی کردند

نوامبر 19, 2023

هیچ درخواستی برای تعطیلی ادارات نداشتیم

جولای 15, 2023

الزامات ایمنی برای سرمایه‌گذاری در صنعت گاز جدی گرفته شود

اکتبر 11, 2023

تزریق ۱۲.۵ میلیارد دلار به تولید برق کشور از طریق صندوق توسعه ملی

می 14, 2024

یک سنت هم از درآمدهای نفتی دولت سیزدهم مسدود نشده است

آگوست 13, 2023

Trending.

No Content Available

بهترین مطالب

[xero_seo]
energy-oil.ir

اخبار انرژی
اخبار نفت
اخبار گاز
اخبار گازوئیل

Follow Us

دسته‌ها

  • اخبار

Recent News

تجهیز زنجیره تولید تا توزیع فرآورده به سیستم‌های میترینگ در سه سال آینده

فوریه 25, 2025

هشدار نسبت به احتمال یخ‌زدگی کنتورهای آب

فوریه 25, 2025
  • About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.

No Result
View All Result
  • Home

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.