• About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact
انرژی و نفت
No Result
View All Result
No Result
View All Result
انرژی و نفت
No Result
View All Result

ناوگان نفتکش‌های شبح روسیه جوان‌تر شدند

زهرا وثوقی توسط زهرا وثوقی
جولای 1, 2023
صفحه اصلی اخبار

ناوگان نفتکش‌های شبح روسیه جوان‌تر شدند

گروهی از نفتکش‌هایی که نفت تحریم شده روسیه را در سرتاسر جهان حمل می‌کنند، روند چند ماهه استفاده از قدیمی‌ترین و خطرناک‌ترین کشتی‌های جهان را معکوس کرده و در حال جوان‌تر شدن هستند.

به گزارش ایسنا، مدت کوتاهی پس از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در اوایل سال میلادی گذشته، صدها نفتکش فرسوده توسط گروهی از تاجران، واسطه‌ها و سرمایه‌گذاران ناشناس خریداری شدند تا جریان صادرات نفت روسیه را حفظ کنند. بر اساس برخی برآوردها، این نفتکش‌ها، به کشتی‌هایی اضافه شدند که پیش از این، نفت ونزوئلا و ایران حمل را می‌کردند.

طبق آمار شرکت “وسلز ولیو” (VesselsValue Ltd) که در خصوص قراردادهای کشتیرانی تحقیق می‌کند، اکنون میانگین سنی کشتی‌های خریداری شده، کاهش پیدا کرده است. دو مدیر صنعتی اظهار کردند که پس از سیل توقیف‌ها در ماه‌های اخیر به دلیل مسائل ایمنی، مقابله با نفتکش‌های فرسوده در آسیا، احتمالا در این مسئله تعیین کننده بوده است.

چین که یکی از بزرگترین مشتریان نفت روسیه و ایران است، اخیرا بازرسی‌ها از نفتکش‌های قدیمی‌تر را در بندر کینگدائو افزایش داده و تعدادی از این کشتی‌ها را وادار کرده است بیش از یک ماه برای تخلیه محموله‌های خود معطل بمانند. نگرانی در مورد کشتی‌های قدیمی در پی انفجار یک کشتی ۲۶ ساله در آب‌های مالزی در ماه مه، تشدید شد.

سنگاپور هم تعداد زیادی نفتکش‌ را به دلیل اهمال در بازرسی‌های ایمنی، در ماه‌های اخیر توقیف کرده است. اگر کشتی‌های جدیدتر خوب نگهداری شوند، به رفع نگرانی بعضی از واردکنندگان نسبت به قابلیت دریانوردی آنها کمک خواهند کرد. با این حال، ناوگان نفتکش‌های حامل نفت روسیه، همچنان مملو از کشتی‌های قدیمی است.

ربکا گالانوپولوس جونز، تحلیلگر ارشد شرکت VesselsValue در این باره گفت: نگرانی‌های ایمنی پیرامون کشتی‌های قدیمی‌تر، یکی از دلایلی است که باعث شده است خریداران، کشتی‌های جدیدتر را انتخاب ‌کنند.

طبق گزارش این شرکت، میانگین سنی نفتکش‌هایی که به خریداران ناشناس فروخته می‌شوند، ماه جاری به ۱۵ سال کاهش یافت در حالی که در اکتبر، ۱۹ سال بود.

مشخصات نفتکش‌های ناوگان شبح، متفاوت است؛ با این حال، اغلب آنها کشتی‌های قدیمی بدون بیمه استاندارد صنعتی یا سایر خدمات غربی هستند و ردیابی مالکان آنها دشوار است. این کشتی‌ها نزدیک یا بالای ۲۰ سال سن دارند. در این سن معمولا کشتی‌ها اسقاط می‌شوند.

بعضی از کشورها رویکرد سخت گیرانه‌ای نسبت به کشتی‌های قدیمی دارند. علاوه بر بازرسی چینی‌ها، هند اوایل سال میلادی، ورود کشتی‌های بالای ۲۵ سال به بنادر خود را ممنوع اعلام کرد.

در روزهای نخست تجارت نفت روسیه، خرید کشتی‌های قدیمی منطقی به نظر می‌رسید. این کشتی‌ها، ارزان‌ترین کشتی‌هایی بودند که بدون خدمات غربی کار می‌کنند و این مسئله، آنها را قادر می‌کند تا بسیاری از تحریم‌هایی که علیه صادرات نفت روسیه وجود دارد از جمله سقف قیمت ۶۰ دلاری در هر بشکه نفت روسیه که توسط گروه هفت اعمال شده است را دور بزنند.

طبق گزارش شرکت کلارکسون ریسرچ سرویس، افزایش تقاضا برای این کشتی‌ها، فعالیت آنها فراتر از عمر مفیدشان را افزایش داده است.

نفتکش‌ها همچنین مدت بیشتری را در ترانزیت سپری می‌کنند. خریداران نفت روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین، کاهش پیدا کرده‌اند و به این ترتیب، محموله‌هایی که سابق بر این، ظرف مدت چند روز از دریای بالتیک منتقل می‌شدند، اکنون چند هفته طول می‌کشد تا به چین و هند برسند.

طولانی شدن ترانزیت نفت، درآمد نفتکش‌ها را در دو مورد از زمان آغاز جنگ اوکراین، به حدود ۱۰۰ هزار دلار در روز رساند، در حالی که میانگین درآمدشان از سال ۲۰۱۷، روزانه ۲۳ هزار دلار بوده است. خرید کشتی‌های جوان‌تر، این احتمال که نرخ کرایه نفتکش‌ها به سطح بالاتر برسد را افزایش می‌دهد زیرا موجود بودن کشتی‌ها برای تجارت مرسوم را کاهش می‌دهد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، یک منطق ایمنی قوی برای اقدام به استفاده از کشتی‌های جوان‌تر وجود دارد. در جریان بازرسی انجام گرفته در ماه مه در چین، یک نفتکش قدیمی بیش از ۲۰ ایراد داشت. بسیاری از نفتکش‌های مسن که می‌توانند همچنان فعالیت داشته باشند، پیش از این خریداری شده اند.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402041005786/%D9%86%D8%A7%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%86%D9%81%D8%AA%DA%A9%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D8%A8%D8%AD-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%B1-%D8%B4%D8%AF%D9%86%D8%AF

زهرا وثوقی

زهرا وثوقی

Next Post

افزایش ۲۰۰ مگاولت آمپری ظرفیت پست ۴۰۰ کیلوولت باغملک

Recommended.

تست کابل انتقال برق از طریق دریا برای نخستین بار در کشور بومی سازی شد

فوریه 6, 2024

پیش‌بینی وضعیت بارندگی‌ها در فصل پاییز/ مردم صرفه‌جویی در مصرف آب را جدی بگیرند

اکتبر 2, 2022

همراهی روسیه با کاهش تولید نفت اوپک پلاس

اکتبر 5, 2023

تکذیب مخاطرات سلامتی و زیست محیطی صنعت نفت در عسلویه

نوامبر 28, 2022

صرفه‌جویی سالانه ۷۷ میلیارد تومان در نیروگاه منتظر قائم با جلوگیری از هدررفت آب

سپتامبر 27, 2023

جلوگیری از عدم‌النفع ۱۵ میلیارد دلاری ناترازی گاز با توسعه میادین مشترک

اکتبر 11, 2023

نیروگاه‌ها و صنایع به سمت سوخت‌ مایع بروند/مردم صرفه‌جویی کنند

نوامبر 19, 2024

کاهش ۲۱ درصدی آب ورودی به سدهای تهران در سال جاری

فوریه 22, 2023

افزایش کیفیت خودروها برای کاهش مصرف سوخت ضروری است

نوامبر 30, 2023

۱۶ میلیارد دلار ارز آوری صادرات محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۱

سپتامبر 18, 2023

۲۵ میلیارد تومان خسارت برقی پرداخت شد

جولای 2, 2023

مخالفت مجلس با پرداخت مساوی یارانه حامل‌های انرژی به مردم

نوامبر 21, 2023

خرید و قیمت مبل راحتی، مبلمان کلاسیک و سلطنتی ایران میز

اکتبر 16, 2022

درخواست وزیر نفت از مردم

فوریه 28, 2024

بارندگی‌های اخیر متوسط بارش‌های کشور را ۱۱ میلیمتر ارتقا داد

جولای 31, 2022

هدف‌گذاری برای عرضه گاز در بورس انرژی/ مشترکان می‌توانند گاز مازاد مصرفی خود را در بورس بفروشند

جولای 15, 2022

انعقاد موافقت‌نامه “خدمات جنبی حفاری” میان شرکت پتروایران و ملی حفاری

ژانویه 15, 2024

شفافیت در روابط مالی دولت و شرکت ملی نفت ایران از مهمترین مصادیق جراحی اقتصادی است

جولای 31, 2022

پاسخگویی مدیرعامل شرکت ملی نفت به سوالات کارکنان شرکت‌ها

ژانویه 15, 2024

لزوم اصلاح رویکرد و الگوی مصرف برق در شمال کشور

نوامبر 2, 2023

ویدیو/ هوش مصنوعی مس می‌خورد؟

آوریل 27, 2024

بازار آب راهی برای ارتقای بهره‌وری

می 30, 2024

افزایش ۹ درصدی گازرسانی به نیروگاه‌ها با وجود رکوردشکنی مصرف گاز

آگوست 18, 2022

صادرات گاز مایع در پایانه نفتی بندر شهید باهنر از سرگرفته شد

سپتامبر 4, 2022

کاهش قیمت گاز اروپا در پی هشدار آمریکا به رژیم صهیونیستی

اکتبر 15, 2024

افتتاح بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن خوزستان/ بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب آبادان

نوامبر 13, 2024

آخرین وضعیت مدیریت تولید برق نیروگاه‌های سیستان و بلوچستان از زبان مدیرعامل شرکت 

آگوست 31, 2023

رئیسی: اجازه ندهیم در هیچ استانی تنش آبی پیش بیاید/مصرف بهینه آب باجدیت دنبال شود

آوریل 11, 2024

افزایش ۵۰ درصدی مصرف بنزین طی ۵ سال/لزوم تشکیل معاونت انرژی

دسامبر 11, 2024

با صرفه‌جویی گاز می‌توانستیم صادرکننده باشیم/تخصیص بنزین به کد ملی مصرف را کنترل می‌کند

ژانویه 8, 2024

Trending.

No Content Available

بهترین مطالب

[xero_seo]
energy-oil.ir

اخبار انرژی
اخبار نفت
اخبار گاز
اخبار گازوئیل

Follow Us

دسته‌ها

  • اخبار

Recent News

تجهیز زنجیره تولید تا توزیع فرآورده به سیستم‌های میترینگ در سه سال آینده

فوریه 25, 2025

هشدار نسبت به احتمال یخ‌زدگی کنتورهای آب

فوریه 25, 2025
  • About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.

No Result
View All Result
  • Home

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.