• About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact
انرژی و نفت
No Result
View All Result
No Result
View All Result
انرژی و نفت
No Result
View All Result

چالش‌های توسعه هیدروژن و پیل‌های سوختی در ایران 

رقیه‌السادات حسینی توسط رقیه‌السادات حسینی
اکتبر 20, 2024
صفحه اصلی اخبار

چالش‌های توسعه هیدروژن و پیل‌های سوختی در ایران 

عضو هیات علمی و دانشیار گروه فناوری‌های شیمیایی سبز پژوهشکده صنایع شیمیایی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: چالش‌های توسعه هیدروژن و پیل‌های سوختی در ایران شامل هزینه‌های بالا و کمبود زیرساخت است.

به گزارش ایسنا، دکتر ناهید خندان به چالش‌های اصلی توسعه فناوری‌های هیدروژنی و پیل‌های سوختی در ایران اشاره و تأکید کرد: مسائل اقتصادی، کمبود سرمایه‌گذاری و نبود زیرساخت‌های مناسب از موانع اصلی تجاری‌سازی این فناوری‌ها هستند.

وی همچنین بر اهمیت تولید هیدروژن از منابع مختلف و فناوری دی‌متیل‌اتر به‌عنوان جایگزین سوخت‌های فسیلی در صنعت حمل و نقل تأکید دارد.

خندان ادامه داد: یکی از مهمترین چالش‌های توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های مربوط به تولید هیدروژن و پیل سوختی در ایران، مسائل اقتصادی و عدم حمایت مالی کافی است. هزینه‌های تولید هیدروژن (خصوصاً به روش تجدیدپذیر) و پیل‌های سوختی، به دلیل نیاز به فناوری‌های پیشرفته و مواد گران‌قیمت، مانع از رقابت‌پذیری این فناوری‌ها در بازار شده است و کمبود سرمایه‌گذاری و حمایت‌های دولتی برای تحقیق و توسعه در این حوزه نیز انگیزه برای توسعه فناوری‌های جدید را کاهش می دهد. اگرچه در داخل کشور علاقه فزاینده‌ای به فناوری‌های هیدروژنی وجود دارد، اما هنوز شکاف قابل توجهی در تحقیق و توسعه در مقایسه با سایر فناوری‌های انرژی قدیمی‌­تر، وجود دارد. این موارد شامل نیاز به پیشرفت در کاتالیست‌ها و مواد اولیه و همچنین طراحی مناسب پیل است که به شدت بر کارایی و عمر مفید پیل‌های سوختی اثرگذار است.

وی یادآور شد: در کنار تمام این موارد نبود زیرساخت‌های لازم برای تولید، ذخیره‌سازی و توزیع هیدروژن، یکی از موانع اصلی در راه توسعه این فناوری است. این موضوع شامل نبود ایستگاه‌های سوخت‌گیری مناسب برای خودروهای هیدروژنی نیز می‌شود. آگاهی پایین مصرف‌کنندگان درباره مزایای هیدروژن و پیل‌های سوختی نیز پذیرش این فناوری‌ در بازار را با مشکل مواجه می‌کند و همین نبود تقاضای کافی برای این محصولات، توسعه آنها را محدودتر می‌کند. خصوصاً در ایران وجود منابع انرژی سنتی مانند نفت و گاز که به راحتی قابل دسترس هستند، باعث شده است که فناوری‌های جدید مانند هیدروژن کمتر مورد توجه قرار گیرند و نبود مقررات و سیاست‌های مشخص برای حمایت از اقتصاد هیدروژنی، مانع از سرمایه گذاری و کاهش تلاش‌ها برای توسعه آن شده است. این موانع نیازمند توجه ویژه از سوی دولت و بخش خصوصی هستند تا بتوانند زمینه را برای توسعه پایدار و تجاری سازی فناوری‌های هیدروژن و پیل سوختی در ایران فراهم کنند. 

دانشیار گروه فناوری‌های شیمیایی سبز پژوهشکده صنایع شیمیایی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی درباره اهمیت نانوکاتالیست‌های تولید هیدروژن از متانول و گازهای سنتزی در بهبود کارایی پیل‌های سوختی، گفت: تولید هیدروژن از متانول و گاز سنتز به طور کلی در مقایسه با روش‌های سنتی کارآمدتر است. این بدان معناست که هیدروژن بیشتری را می توان با انرژی ورودی کمتر تولید کرد که منجر به بازده کلی بهتر سیستم پیل سوختی می‌شود. همچنین متانول و گاز سنتز نسبتاً ارزان و در مقایسه با سایر منابع هیدروژنی در دسترس هستند. این می تواند هزینه کلی تولید هیدروژن را کاهش دهد و پیل‌های سوختی را از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر کند. فرایند تولید هیدروژن از متانول و گاز سنتز، به راحتی قابلیت افزایش مقیاس دارد و این مقیاس پذیری برای توسعه فناوری پیل سوختی بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: تولید هیدروژن از متانول و گاز سنتز یک فناوری محوری است، این فرایند می­‌تواند با تولید هیدروژن با خلوص بالا، عملکرد پیل‌های سوختی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. تولید هیدروژن با خلوص بالا خصوصاً در پیل‌های حساس به ناخالصی، بسیار کلیدی است. خلوص هیدروژن به طور مستقیم بر واکنش‌های الکتروشیمیایی داخل پیل سوختی تاثیر گذاشته و منجر به بهبود توان خروجی و کاهش هزینه‌های عملکردی آن می‌شود. علاوه بر این ادغام فناوری‌های جذب کربن در فرایند تولید متانول می­‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با تولید هیدروژن را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد که همسو با سیاست‌های جهانی کربن زدایی از سیستم های انرژی و بهبود کیفیت محیط زیست است.

خندان افزود: در نتیجه، فناوری پیرامون تولید هیدروژن از متانول و گاز سنتز نه تنها عملکرد پیل سوختی را از طریق افزایش بازده و خلوص افزایش می‌دهد، بلکه اهداف فراتری شامل تولید انرژی پایدار و با دوام اقتصادی را نیز پوشش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر جایگزین سوخت‌های فسیلی خواهند شد، گفت: با توجه به پیشرفت‌های فناوری، صرفه اقتصادی و تقاضای عمومی، فناوری تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر می‌تواند در آینده نزدیک جایگزین سوختهای فسیلی شود. با وجود سرعت تحولات در این زمینه، انرژی‌های تجدیدپذیر مانند باد، آب، خورشید و بیوانرژی، به تدریج جایگزین سوخت‌های فسیلی می‌شوند. در حال حاضر منابع انرژی تجدیدپذیر در مقایسه با سوخت های فسیلی مقرون به صرفه تر شده اند. فناوری‌هایی مانند انرژی خورشیدی و بادی در حال حاضر اغلب ارزان‌تر از زغال سنگ و گاز طبیعی هستند و برخی از پروژه‌های خورشیدی در دنیا، برق را با نصف هزینه سوخت‌های فسیلی سنتی تولید می کنند.

خندان ادامه داد: در دنیا انرژی‌های تجدیدپذیر به سرعت در حال گسترش است، به طوری‌که در سال‌های اخیر، تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در بسیاری از مناطق از رشد سوخت‌های فسیلی پیشی گرفته است. این تغییرات نه تنها به کاهش انتشار گاز کربنی می‌انجامد و خطرات بهداشتی مرتبط با آلودگی هوا را کمتر می کند، بلکه برای مقابله با تغییرات آب و هوایی کره زمین نیز ضروری است. با عنایت به تمام مواردی که ذکر شد، اراده سیاسی و حمایت عمومی برای گذار به انرژی­‌های تجدیدپذیر رو به افزایش است و علیرغم وجود چالش‌هایی در این مسیر، با ادامه پیشرفت فناوری و کاهش هزینه‌ها، امکان تغییر کامل به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر، نه تنها ممکن است، بلکه در دهه‌های آینده نیز محتمل به نظر می‌رسد.

وی درباره این‌که آیا سوخت دی‌متیل‌اتر (DME) پتانسیل جایگزینی برای سوخت‌های فسیلی در صنعت حمل و نقل را دارد، گفت: دی متیل اتر (DME) دارای پتانسیل قابل توجهی برای جایگزینی سوخت های فسیلی در صنعت حمل و نقل، به ویژه به عنوان جایگزین پاک برای سوخت دیزل است. خواص و روش‌های تولید آن، آن را به گزینه‌ای مناسب برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و بهبود کیفیت هوا تبدیل کرده است. احتراق دی متیل اتر به دلیل ساختار منحصر به فرد آن (فاقد پیوند کربن-کربن )، منجر به انتشار کمتر اکسیدهای نیتروژن (NOx)  و ذرات معلق در مقایسه با سوخت دیزل سنتی می‌شود. عدد ستان بالای آن، باعث می‌شود که راحت تر مشتعل شده و کاملاً بسوزد و راندمان حرارتی بالاتری را داشته باشد و عملکرد کلی بهتری در مقایسه با دیزل معمولی داشته باشد. علاوه بر این سازگاری خوبی با زیرساخت‌های موجود دارد، به طوریکه می توان دی متیل اتر را مشابه گاز مایع (LPG) حمل و نقل کرد و توزیع آن نیازی به تغییر زیرساخت‌های موجود ندارد، همچنین تطبیق پذیری خوبی با موتورهای دیزلی موجود داشته و با اعمال تغییرات جزئی در این موتورها قابل استفاده است. دی متیل اتر را می توان از مواد اولیه تجدید پذیر همچون زیست توده و بیوگاز  نیز تولید کرد که می تواند به طور قابل ملاحظه ای انتشار کلی گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد.

خندان یادآور شد: البته استفاده از دی متیل اتر چالش‌ها و ملاحظاتی نیز دارد که نیازمند تحقیق و توسعه بیشتری است. به عنوان مثال استفاده از آن به جای دیزل تقریباً به دو برابر حجم سوخت برای همان انرژی خروجی نیاز دارد که می تواند برای طراحی خودرو و ذخیره سوخت چالش هایی ایجاد کند. 

وی تاکید کرد: به طور کلی، دی متیل اتر یک جایگزین مناسب برای سوخت‌های فسیلی در بخش حمل و نقل، به ویژه برای کاربردهای سنگین است. مزایای زیست‌محیطی، سازگاری با زیرساخت‌های موجود و پتانسیل تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، آن را به گزینه‌ای جذاب برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و انتقال به سمت منابع انرژی پایدارتر در حمل‌ونقل تبدیل می‌کند. تحقیقات و توسعه بیشتر برای رسیدگی به چالش های مرتبط با استفاده از آن و بهینه سازی ادغام آن در سیستم های فعلی مورد نیاز است.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1403072922165/%DA%86%D8%A7%D9%84%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D9%87%DB%8C%D8%AF%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%86-%D9%88-%D9%BE%DB%8C%D9%84-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86

رقیه‌السادات حسینی

رقیه‌السادات حسینی

Next Post

تجمع پرسنل اتفاقات آب در رفسنجان/مدیر آبفا: مشکل کارگران معترض رفع شد

Recommended.

اوپک مقصر ریزش قیمت نفت را معرفی کرد

دسامبر 14, 2023

افزایش همکاری‌های نفتی ایران و ونزوئلا

ژوئن 14, 2022

رشد ۳ درصدی بارش‌ها نسبت به دوره بلندمدت

می 27, 2024

صنعت نفت از مولفه‌های دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی است

ژانویه 14, 2024

مصرف برق امروز هم از مرز ۶۹ هزار مگاوات گذشت

جولای 20, 2022

۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح آبرسانی به گرمسار تامین اعتبار شد

می 23, 2023

جهش غیرمنتظره قیمت گاز در اروپا

آگوست 10, 2023

سهمیه بنزین خودروها و موتورسیکلت‌های فاقد بیمه شخص ثالث تخصیص نمی‌یابد

ژانویه 13, 2024

طغیان رودخانه‌های نیمه غربی کشور در روز پایانی سال

مارس 18, 2024

کاهش یک درصدی حجم آب موجود در سدهای کشور

ژانویه 16, 2023

رشد ۱۰ درصدی بارش‌ها در کشور نسبت به سال گذشته

ژوئن 12, 2023

افزایش بیش از ۱۰ هزار مگاواتی مصرف برق

ژوئن 4, 2023

کلمه پایانی استراتژی به گاز

ژوئن 7, 2022

قطع برق ۱۷۴ اداره و بانک پرمصرف خوزستان در روز یکشنبه

آگوست 14, 2023

قرقیزستان خواهان دریافت فرآورده‌های نفتی و مدرن‌سازی پالایشگاه خود از سوی ایران شد

اکتبر 26, 2023

توسعه سواحل مکران زیر سایه صنعت نفت

سپتامبر 11, 2023

هوشمندسازی ۳ میلیون کنتور و امکان فروش گاز مشترکان در بازار ثانویه

ژوئن 7, 2023

رویای انرژی

ژوئن 7, 2022

درخواست اتاق اصناف قم از واحدهای صنفی

دسامبر 13, 2024

وقایع دریای سرخ چه پیامدهایی برای اقتصاد اروپا دارد؟

ژانویه 26, 2024

تاکید رئیس جمهور بر تسریع احداث نیروگاه های برق خورشیدی با تشکیل کنسرسیوم

ژانویه 21, 2025

پول‌ها به خانه برمی‌گردند! – ایسنا

ژوئن 10, 2023

هدر رفت سالیانه ۳۲ میلیارد مترمکعب آب تصفیه شده از طریق نشت شبکه توزیع

آوریل 6, 2024

لزوم استفاده از ظرفیت مسئولیت اجتماعی نهادها و مؤسسه‌های بزرگ در فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف آب

دسامبر 17, 2022

بالا 10 در انرژی

ژوئن 7, 2022

وزارت نیرو به عنوان رتبه برتر جشنواره شهید رجایی معرفی شد

آگوست 26, 2023

آیین‌نامه توسعه بازار تولید برق پاک به دستگاههای اجرایی ابلاغ شد

نوامبر 13, 2022

واردات نفت هند از روسیه سقوط کرد

ژانویه 1, 2024

اصلاح فرمول قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها با حذف هاب‌های اروپایی

فوریه 23, 2023

معاون وزیر نفت: جنگ‌اقتصادی امروز تداوم هشت سال دفاع مقدس است

می 26, 2023

Trending.

No Content Available

بهترین مطالب

[xero_seo]
energy-oil.ir

اخبار انرژی
اخبار نفت
اخبار گاز
اخبار گازوئیل

Follow Us

دسته‌ها

  • اخبار

Recent News

تجهیز زنجیره تولید تا توزیع فرآورده به سیستم‌های میترینگ در سه سال آینده

فوریه 25, 2025

هشدار نسبت به احتمال یخ‌زدگی کنتورهای آب

فوریه 25, 2025
  • About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.

No Result
View All Result
  • Home

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.