• About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact
انرژی و نفت
No Result
View All Result
No Result
View All Result
انرژی و نفت
No Result
View All Result

توضیحاتی برای اجرای طرح ” باک پُر “

سحر بابایی توسط سحر بابایی
اکتبر 30, 2024
صفحه اصلی اخبار

توضیحاتی برای اجرای طرح " باک پُر "

شرکت ملی پخش فراردهای نفتی در پاسخ به اظهارات نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران که می‌گوید اجرای طرح فول باک باعث شده کامیون‌های داخلی امکان رقابت با کامیون‌های خارجی را از دست بدهند و در برخی مناطق مرزی بار صادراتی روی زمین مانده است، توضیحاتی ارائه کرد.

به‌گزارش ایسنا، بر اساس طرح فول باک یا باک پر که از مصوبات ابلاغی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور به استانداری‌ها است، میزان سوخت داخل باک کامیون‌های ایرانی خروجی از کشور بر اساس «باک پر» محاسبه و وجه آن بر اساس نرخ تعادلی مرزی دریافت و به حساب خزانه دولت واریز می‌شود.

طرح باک پر در  سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۳ در چند نقطه مرزی از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور اجرایی شد، آنطور که فاطمه قنبرپور – رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران به ایسنا گفته برای صادرات کنسانتره در مناطق مرزی از جمله آذربایجان غربی دچار مشکل هستیم، در حال حاضر در مرزها طرح فول باک در حال اجرا است. بر این اساس از کامیون‌های ایرانی و خارجی در حال خروج از مرز، چه بار زده باشند و چه نزده باشند، مابه‌التفاوت قیمت سوخت دریافت می‌شود.   این موضوع باعث شده کامیون‌های داخلی امکان رقابت با کامیون‌های خارجی را از دست بدهند. بنابراین در برخی مناطق مرزی بار صادراتی روی زمین مانده است.

به گفته وی با توجه به مشکلات تحریم، کنسانتره ایرانی نمی‌تواند به مبادی اروپا وارد شود و صادرکنندگان مجبورند از نام ترک استفاده کنند،   اجازه بار زدن به کامیون خارجی هم به ما داده نمی‌شود. اما در اصل باید به صادرکننده ایرانی سوبسید داده شود و از آن‌ها مابه‌التفاوت گرفته نشود یا اجازه دهند از کامیون‌های خارجی هم استفاده کنیم. اکنون  بخشی از بارها روز زمین مانده و با تغییر آب و هوا یخ می‌زند،   صادرکننده دیگر حاضر به خرید سیب نیست چون نمی‌تواند آن را صادر کند. در این شرایط آذربایجان غربی به عنوان قطب تولید کنسانتره بیشتر از سایر استاها درگیر است.

شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در این‌باره توضیحاتی را به ایسنا ارائه داد و اعلام کرد: “اخذ مابه التفاوت بهای سوخت داخل پاک مبتنی بر تکلیف قانونی محوله به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با هدف پیشگیری از قاچاق سوخت از سالهای گذشته انجام می پذیرفته لیکن این اقدام دارای اشکالاتی همچون عدم امکان کنترل دقیق سوخت همراه در قالب جاساز در وسائط نقلیه خروجی از سوی نیروهای کاشف مستقر در نقاط مرزی، ارائه رسیدهای جعلی سوخت همراه از سوی سودجویان به ضابطین و ایستگاه های کنترل نهایی گمرک و مرزبانی، عدم کنترل ورودی و خروجی رسمی و وجود منافذ و مسیر غیر قانونی در حصار اطراف برخی پایانه های مرزی، کشش و تقاضای بازار کشورهای همسایه جهت خرید سوخت در قالب غیر رسمی و قاچاق و همچنین سودآوری قابل ملاحظه قاچاق سوخت و جبران برخی هزینه های حمل و نقلی رانندگان در قالب باک های غیر متعارف عدم بهره گیری از تجهیزات X Ray جهت کشف فرآورده های جاسازی شده و قاچاق برای تمامی خودروهای خروجی از نقاط مرزی است.

در حمایت از ناوگان ایرانی خروجی از کشور برابر تصویب نامه ابلاغی هیأت وزیران با توجه به کشورهای مقصد از معافیت اخذ مابه التفاوت سوخت به میزان ۳۰۰، ۲۰۰  کشور همجوار و ۵۰۰ لیتر کشورهای دور تخصیص داده می شود.

تصمیمات ابلاغی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با انجام آسیب شناسی اجرای طرح پاک پر در دوره های قبلی سال های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ و مطمح نظر قرار دادن نقطه نظرات دستگاههای عضو ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اهداف پیشگیری از قاچاق فرآورده های نفتی، کاهش ازدحام ترافیک و ایستایی غیر منطقی در پایانه بازارچه مرزی، استیفای حقوق قانونی دولت و مدیریت و نظارت مضاعف بر رفتار سوختگیری ناوگان ترانزیت ایرانی خارجی اجرایی، کاهش خطا و حضور میدانی نیروی انسانی و پیشگیری از هرگونه سوء استفاده های احتمالی مترتبه، حذف گالن بدستان و دلالان سوخت در محوطه بازارچه/پایانه مرزی، پاسخ مناسب به تقاضای سوخت در نقاط مرزی به نرخ تعادلی و منطقی و سوق دادن ناوگان به نصب پاک مخزن) استاندارد سوخت بر روی وسیله نقلیه و پرهیز از بکارگیری مخازن حجیم، غیر استاندارد و مازاد بر مصرف منطقی و واقعی شده است.

اجماع نظر مسئولان ذی مدخل و عدم بخشی نگری و سرلوحه قرار دادن رویکرد ملی در صیانت از فرآورده های نفتی به منظور پیشبرد طرح های پیشگیری از قاچاق فرآورده های نفتی نقش محوری داشته و اجرای طرح یاد شده مستلزم بهره گیری از تجربیات گذشته و انعطاف پذیری و تکمیل طرح از سوی نهادهای مسئول در سایر شاخص های تأثیر گذار است.

خاطر نشان می سازد؛ اجرای طرح موصوف منجر حذف گالن به دستان و افراد غیر مرتبط در محوطه پایانه مرزی و ایستگاه های پایش سوخت داخل باک و سائط نقلیه شده است و مالکین و سائط نقلیه خروجی از مرز نسبت به فکپاک های غیر مجاز و اضافی و ایجاد مخازن ذخیره سازی سوخت همراه باک) به میزان نیاز واقعی اقدام ‌کرده‌اند.

تدوام سوخت‌رسانی پایدار به بخش حمل و نقل به عنوان شاهرگ حیاتی کشور مستلزم برقراری تراز مثبت انرژی بوده و این مهم در شرایط فعلی با استفاده از طرحهای غیر قیمتی در دستور کار ارکان مختلف دولت قرار دارد، لذا اجرای موفقیت آمیز طرح باک پر نیازمند حمایت و پرهیز از اظهار نظرات غیر کارشناسی مسئولان بخشهای مختلف با نگاه ملی به مباحث بوده و اهتمام مسئولین در پیشگری از قاچاق فرآورده های نفتی به عنوان یکی از مولفه های اصلی ناترازی تولید و مصرف سوخت مایع در کشور مورد انتظار است”.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1403080907029/%D8%AA%D9%88%D8%B6%DB%8C%D8%AD%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%A8%D8%A7%DA%A9-%D9%BE%D8%B1

سحر بابایی

سحر بابایی

Next Post

امکان حضور سرمایه‌گذاران چینی در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران فراهم شد

Recommended.

اختلاف نظر درباره بدهی ۱۰۰ میلیارد دلاری

ژانویه 8, 2024

ونزوئلا سراغ مشتریان نفتی قدیمی رفت

اکتبر 21, 2023

۵ ایستگاه تقویت فشار گاز در یک سال اخیر راه‌اندازی شد

دسامبر 1, 2023

اجرای سه پروژه برقی برای ابرپروژه آبرسانی غدیر در خوزستان

سپتامبر 22, 2022

ورودی آب به سدهای کشور منفی شد

ژانویه 7, 2024

خرید کامنت اینستاگرام سفارشی, ایرانی, ارزان و فوری | فالووران

جولای 21, 2023
طرح‌های محیط زیستی پتروشیمی به ارزش تبدیل شده است

طرح‌های محیط زیستی پتروشیمی به ارزش تبدیل شده است

ژوئن 7, 2022

قیمت نفت به ۸۴.۹۳ دلار رسید

جولای 31, 2023

استاندار کرمان: شرایط روشنایی مرکز استان زیبنده نیست

نوامبر 21, 2024

اوجی: مجتمع پالایشگاهی با ظرفیت ۲۱۰هزار بشکه‌ افتتاح می‌شود

مارس 15, 2023

آماده‌باش تیم‌های عملیات صنعت آب و برق برای مواجهه با سیلاب‌های احتمالی

مارس 25, 2023

آغاز تست توربین در بلندترین سد ترکیه

سپتامبر 18, 2023

فیلم | توضیحات وزیر نیرو و استاندار درباره پروژه خط انتقال آب از دریای عمان به اصفهان

سپتامبر 29, 2023

افزایش ۵ درصدی قیمت نفت به دنبال تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید

آوریل 3, 2023

تامین آب پایدار برای ۷۲۰ هزار نفر از مردم خوزستان در طرح “فدک”

ژانویه 12, 2024

تفاهم‌نامه ۲ هزار میلیارد تومانی با شرکت ملی نفت برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان

ژوئن 27, 2022

ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی در آستانه بهره برداری قرار گرفت

فوریه 7, 2023

یک نفر از مصدومان حادثه پالایشگاه نفت بندرعباس جان باخت

سپتامبر 25, 2023

مشتریان آسیایی نفت عربستان پریدند؟

سپتامبر 13, 2023

تداوم کاهش تولید اوپک‌پلاس قیمت نفت را افزایش داد

مارس 4, 2024

داستان قدیمی خط لوله گاز «آی-پی» و وعده های تکراری

اکتبر 12, 2022

۱۰ توصیه مرکز پژوهشهای مجلس برای رفع ناترازی در صنعت گاز

ژانویه 17, 2023

استانداران مسئول کارگروه‌های سازگاری با کم‌آبی در استان‌ها هستند

اکتبر 17, 2023

قیمت نفت در بالاترین رکورد ۸ هفته ایستاد

ژانویه 27, 2024

احتمال رهاسازی آب از سد دز/ لزوم خودداری از حضور در مناطق کوهستانی و حاشیه رودخانه‌ها

آوریل 9, 2024

شکل‌گیری مرکز مبادلات تجاری گاز اولویت ایران است

دسامبر 15, 2023

منابع حساب بهینه‌سازی مصرف انرژی در سال ۱۴۰۳ تعیین شد

ژانویه 21, 2024

گرمایش جهانی در سال‌های آینده تشدید می‌شود/ تناقض‌های رفتاری در تنظیم دمای منازل

جولای 14, 2023

ابلاغ اسناد همسان پیمان‌های طراحی و مهندسی صنعت نفت

نوامبر 23, 2024

تغییرات اقلیمی چه اثری بر منابع سدهای کشور داشته است؟

اکتبر 28, 2023

Trending.

No Content Available

بهترین مطالب

[xero_seo]
energy-oil.ir

اخبار انرژی
اخبار نفت
اخبار گاز
اخبار گازوئیل

Follow Us

دسته‌ها

  • اخبار

Recent News

تجهیز زنجیره تولید تا توزیع فرآورده به سیستم‌های میترینگ در سه سال آینده

فوریه 25, 2025

هشدار نسبت به احتمال یخ‌زدگی کنتورهای آب

فوریه 25, 2025
  • About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.

No Result
View All Result
  • Home

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.