• About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact
انرژی و نفت
No Result
View All Result
No Result
View All Result
انرژی و نفت
No Result
View All Result

حل ناترازی بنزین با اسقاط خودروهای فرسوده

سحر بابایی توسط سحر بابایی
فوریه 7, 2024
صفحه اصلی اخبار

حل ناترازی بنزین با اسقاط خودروهای فرسوده

هم‌اکنون ۳.۵ میلیون خودرو فرسوده در کشور وجود دارد که طبق گفته مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با خروج آنها از چرخه، روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر بنزین مازاد خواهیم داشت که می‌توان این مقدار را در سبد صادراتی قرار داد.

به‌گزارش ایسنا، هر خودروی فرسوده تقریباً روزانه ۴.١٣ لیتر مصرف مازاد بنزین دارد که با نرخ ٧٠ سنت قیمت فوب خلیج فارس، ٣۵ هزار تومان محاسبه می‌شود که نسبت به مصرف بنزین آزاد، هر یک خودروی فرسوده ، ١٣٢ هزار و ١۶٠ تومان بنزین بیشتر در روز مصرف می‌کند که این عدد در سال به ۴٨ میلیون و ٢٣٨ هزار تومان می‌رسد.

در پیمایش ١٠٠ کیلومتر، بهترین خودروهای ما هفت لیتر مصرف سوخت دارند، در حالی که این عدد در خودروهای خارجی سه لیتر است.

به‌تازگی جلیل سالاری در این رابطه به ایسنا گفته است: تولید در داخل کشور بیش از استانداردهای دنیا و مصارف سه برابر استاندارد دنیاست، میزان مصرف بنزین ۱۱۵ میلیون لیتر، مصرف  سی‌ان‌جی حدود ۲۰ میلیون تخمین زده شده یعنی ۱۳۵ میلیون لیتر سوخت در کشور مصرف می شود.

وی اظهار کرد:  لازم است در حوزه کیفی‌سازی خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده اقدام جدی شود. هم‌اکنون ۳.۵ میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد که با خروج آنها از چرخه در عمل روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر بنزین مازاد خواهیم داشت که می‌توان این مقدار را در سبد صادراتی قرار داد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: به موازات تولید بنزین، احداث پالایشگاه‌های نو و کیفی‌سازی باید در دستور کار قرار گیرد و در عین حال در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی گام‌های جدی برداریم، از این رو همسو با این هدف طرح‌هایی در زمینه کیفی‌سازی و تولید و استفاده از خودروهای هیبریدی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شرکت‌های پالایشی برای تثبیت ظرفیت تولید بنزین و رسیدن به رقم ۱۳۰ میلیون لیتر در روز در نظر گرفته شده است.

هرچند که بر اساس آمار ارائه شده توسط ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، روند اسقاط  این خودروها طی سال‌های اخیر روندی صعودی داشته که مقایسه میزان اسقاط خودروهای فرسوده در نیمه نخست سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ نشانگر افزایش اسقاط خودروها بوده اما همچنان خودروهای فرسوده یکی از عوامل مصرف بی‌رویه سوخت در کشور است.

افزایش ۳ برابری اسقاط خودروهای فرسوده در ۶ ماه امسال

ظرف مدت شش ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹، حدود ۷۰۰۰ دستگاه خودروی فرسوده در کشور اسقاط شده بود، در شش ماهه ۱۴۰۰ به ۷۵۰۰ دستگاه رسید و در شش ماهه ۱۴۰۱، به ۱۰ هزار دستگاه نزدیک  شد، اما در مدت مشابه سال جاری (شش ماهه ابتدایی ۱۴۰۲) این عدد سه برابر شده و ۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور اسقاط شده است.

بر اساس آمار، از این ۳۰ هزار خودروی فرسوده اسقاط شده، ۶۱ درصد سهم طرح نقدی (تحویل خودروی فرسوده توسط دارندگان خودروی فرسوده به مراکز اسقاط و دریافت وجه نقد خودروی فرسوده)، ۲۸ درصد سهم طرح جایگزینی خودروهای فرسوده (که دارنده خودروی فرسوده، با اسقاط خودروی خود، خودروی نو تحویل می‌گیرد) و ۱۱ درصد نیز سهم طرح جایگزینی تاکسی‌ها بوده است.

خودروهای فرسوده یکی از عوامل ناترازی بنزین

با این حال کارشناسان معتقدند که در شرایط فعلی نیازمند افزایش عملکرد برای از رده‌خارج کردن خودروهای فرسوده و تنوع بخشی به سبد سوخت هستیم، سودانی، کارشناس حوزه انرژی در همین رابطه به ایسنا گفت: افزایش تولید انرژی موضوع جدی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، ضمن‌ اینکه در کنار افزایش تولید باید به موضوع بهینه‌سازی مصرف نیز توجه شود، چراکه در شرایط فعلی چاره‌ای جز کاهش مصرف سوخت، تنوع بخشی به سبد سوخت و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده  نیست.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه خودروسازی نیز باید به سمت تولید خودروهای دارای استاندارد جهانی برویم، اظهار کرد: با ایجاد سازوکاری باید میزان مصرف سوخت را کاهش داد، تردد خودروهای تک‌سرنشین و تنوع بخشی سبد سوخت می‌تواند ثمرات مثبتی در این حوزه به‌همراه داشته باشد.

این کارشناس حوزه انرژی افزود: علاوه‌بر این به جای اینکه کارت سوخت برای هر خودرو باشد، می‌توان سازوکاری را لحاظ کرد تا برای هر کارت ملی که دارنده خودرو است کارت سوخت صادر شود چراکه از این طریق می‌توان توزیع سوخت را سامان‌دهی کرد.

سودانی با تاکید بر اینکه برای رفع ناترازی و بهینه سازی مصرف سوخت دستگاه‌های متولی متعددی صاحب نقش هستند و نباید تنها وزارت نفت را متولی این موضوع دانست، گفت: خودروهای فرسوده و بی‌کیفیت زیادی در سطح کشور در حال تردد هستند که علاوه بر مشکلات آلودگی هوا به ناترازی بنزین در کشور دامن زده‌اند. باید خودروهای با کیفیت وارد کنیم و در مقابل خودروهای فرسوده را اسقاط کنیم.  

وی با تاکید بر اینکه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و اسقاط خودروهای فرسوده نقش زیادی در حل ناترازی بنزین دارد، اظهار کرد: اکنون زمان آن رسیده تا با نگاه جدی‌تری به موضوع تنوع بخشی سبد سوخت، اسقاط خودروهای فرسوده، ورود خودروهای برقی و بهینه‌سازی مصرف توجه شود.

لزوم تنوع بخشی سبد سوخت

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به لزوم تنوع بخشی سبد سوخت، اظهار کرد: تنوع بخشی سبد سوخت در شرایط فعلی هرچند یک راهکار کوتاه مدت نیست اما لازم است که مورد توجه قرار بگیرد، درحال حاضر خودروهای برقی در دنیا توسعه یافته است و می‌توان در ایران نیز این خودروها را توسعه داد، همچنین در حوزه خودروهای سی‌ان‌جی سوز نیز اقدامات خوبی در دولت صورت گرفته اما این بخش جای کار زیادی دارد که دولت باید توجه بیشتری به آن داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402111713163/%D8%AD%D9%84-%D9%86%D8%A7%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D9%86%D8%B2%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D9%82%D8%A7%D8%B7-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%B3%D9%88%D8%AF%D9%87

سحر بابایی

سحر بابایی

Next Post

ظرفیت تولید گاز کشور ۸ میلیون مترمکعب افزایش یافت

Recommended.

سومین فهرست ادارات پرمصرف تهران منتشر می‌شود

ژوئن 25, 2022

۶۵ هزار دستگاه خودروی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به موقعیت‌یاب مجهز شدند

اکتبر 9, 2023

هوش مصنوعی وارد صنعت برق می‌شود/ وجود ۲ هزار شرکت دانش‌بنیان در صنعت آب و برق

نوامبر 7, 2023

ساخت نخستین ساختمان سبز تهران توسط سازمان ملی زمین و مسکن

فوریه 7, 2024

دوره تحویل کارت هوشمند سوخت به متقاضیان کمتر از یک هفته می‌شود

ژانویه 23, 2024

سئو چیست؟ راهنمای گام به گام سئو سایت در 2023 نردبان

سپتامبر 12, 2023

کاهش ۲۶ درصدی بارش‌ها در تهران/ مدیریت مصرف اولویت دارد

نوامبر 26, 2023

واحد گاز نیروگاه کلاس F دوکوهه افتتاح می‌شود

آوریل 26, 2023

سوخت‌رسانی پایدار به نیروگاه‌ها برای تامین برق کشور

جولای 18, 2022

توضیح سخنگوی جایگاه‌داران درباره تغییر نمایشگر جایگاه‌ها

ژانویه 2, 2025

ضرورت تغییر نگرش مدیریت منابع آب از عرضه‌ به تقاضامحوری

سپتامبر 14, 2022

شبکه برق خوزستان با بهره‌برداری از ۲۰ پروژه پایدارتر می‌شود

مارس 6, 2024

حوضه‌ آبریز فلات مرکزی دارای بیشترین پوشش برفی

فوریه 19, 2023

۶۷ پروژه آب و فاضلاب در سفر ریاست‌جمهوری به هرمزگان افتتاح می‌شود

ژانویه 30, 2024

روزانه بیش از ۵۸۵ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی به شبکه سراسری ارسال می‌شود

دسامبر 14, 2024

فصل تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی آغاز شد

سپتامبر 16, 2022

افزایش ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی کشور به بیش از ۴ هزار مگاوات تا سال آینده

دسامبر 20, 2024

کشف ۸ مزرعه غیرمجاز رمزارز در اهواز در آبان ماه

نوامبر 21, 2023

همه چیزهایی که درباره مصرف برق یاد گرفتم از Potus یاد گرفتم

ژوئن 7, 2022

صف‌های طویل پمپ‌های بنزین‌ سیستان و بلوچستان پشت سد قاچاق سوخت

ژوئن 20, 2022

تلاش وزارت نیرو برای رفع مشکل آب شرب شهرکرد

آگوست 15, 2022

توسعه همکاری‌های ایران و لبنان در بخش نیرو

جولای 3, 2022

امکان تامین نیمی از مصرف برق خانگی با انرژی خورشیدی

آوریل 14, 2024

ضرر ۱۸۵ میلیارد یورویی اروپا از تحریم گاز روسیه

ژانویه 2, 2024

سهم ۱۳۰۸ هزار میلیارد تومان مالیات از درآمدهای دولت

آوریل 14, 2024

آیا انرژی یک کلاهبرداری است؟

ژوئن 7, 2022

پتانسیل‌ خفته انرژی برای ایران در قاره آفریقا

جولای 11, 2023

تلاش برای تامین برق از منابع انرژی‌های پاک در برق منطقه‌ای تهران

دسامبر 10, 2023

صرفه جویی ارزی با تولید داخلی ۳۰ تجهیز ویژه فرایندی صنعت نفت

ژانویه 26, 2025

آغازی بر پایان تعلیق مگاپروژه توسعه کنگان

دسامبر 7, 2024

Trending.

No Content Available

بهترین مطالب

[xero_seo]
energy-oil.ir

اخبار انرژی
اخبار نفت
اخبار گاز
اخبار گازوئیل

Follow Us

دسته‌ها

  • اخبار

Recent News

تجهیز زنجیره تولید تا توزیع فرآورده به سیستم‌های میترینگ در سه سال آینده

فوریه 25, 2025

هشدار نسبت به احتمال یخ‌زدگی کنتورهای آب

فوریه 25, 2025
  • About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.

No Result
View All Result
  • Home

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.