• About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact
انرژی و نفت
No Result
View All Result
No Result
View All Result
انرژی و نفت
No Result
View All Result

دلایل واهی کولرسازان برای عدم استفاده از موتورهای فوق کم مصرف/کاهش ۵ هزار مگاوات مصرف برق با یک فناوری

مریم رضایی توسط مریم رضایی
نوامبر 27, 2024
صفحه اصلی اخبار

دلایل واهی کولرسازان برای عدم استفاده از موتورهای فوق کم مصرف/کاهش ۵ هزار مگاوات مصرف برق با یک فناوری

در حالی که به گفته رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی بیش از ۱۰ شرکت به ظرفیت تولید موتورهای کم مصرف BLDC رسیده‌اند و بهره‌گیری از آنها در کولرهای آبی تا ۵۰ درصد کاهش مصرف برق را در پی خواهد داشت، همچنان کولرسازان به دلایل غیر واقعی عدم استاندارد موتورهای داخلی به سمت استفاده از این نوع موتورها حرکت نکرده‌اند.

به گزارش ایسنا، موتورهای فوق کم‌مصرف با راندمان بالا (BLDC) به دلیل طراحی خاص و نبود قطعاتی مانند جاروبک، راندمان بسیار بالاتری نسبت به موتورهای سنتی دارند. این یعنی مصرف انرژی کمتر و در نتیجه هزینه‌های عملیاتی پایین‌تر.

یکی از کاربردهای خوب این الکتروموتورها در بهینه‌سازی کولرهای آبی است. کاهش مصرف برق، کاهش سر و صدا و کاهش تعمیرات و حجم کم این موتور و همچنین قابلیت تنظیم سرعت در دورهای مختلف توسط ریموت و کنترل از راه دور از مزایای بهینه‌سازی کولرهای آبی با موتورهای کولری BLDC است. استفاده از این موتور در طولانی مدت علاوه بر کاهش هزینه‌ها، کاهش مصرف برق را نیز به همراه دارد.

از دو سال قبل صندوق نوآوری و شکوفایی روی مسائل کلیدی و راهبردی کشور متمرکز شده‌ است و چند مساله را در دستور کار قرار داده‌ که یکی از این مسائل، ناترازی انرژی با تأکید بر بهره‌وری انرژی است و در این راستا تلاش دارند تا شرکت‌های دانش‌‎بنیان‌ را به سمت حل مسائل راهبردی کشور همچون ناترازی انرژی هدایت کنند.

در حال حاضر ۲۰ میلیون کولر آبی با موتورهای قدیمی در کشور وجود دارند که اگر آنها با موتورهای فوق کم‌مصرف با راندمان بالا (BLDC) جایگزین شوند، منجر به کاهش ۵ هزار مگاواتی مصرف برق می‌شود و صندوق نوآوری و شکوفایی در همکاری با وزارت نیرو و ساتبا، ظرفیت قانونی برای حمایت از شرکت‌های فعال در این حوزه را ایجاد کرده و از طریق ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلاتی که در اختیار ۱۰ شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه تولید موتورهای فوق کم مصرف با راندمان بالا (BLDC) قرار گرفت، طرف عرضه تولید این الکتروموتورها را توسعه داده است و با این اقدام، زیرساخت‌های خوبی در این حوزه شکل گرفته است، به گونه‌ای که به گفته رئیس این صندوق، درحال حاضر بیش از یک میلیون ظرفیت برای تولید موتورهای BLDC در کشور ایجاد شده است.

با همه این اقدامات همچنان تولیدکنندگان این  موتورها برای تجاری‌سازی آن با مشکل بازار مواجه هستند، چون کولرسازها بنا به دلایل مختلف استقبالی از این موتورها نکردند، در حالی که کاربرد این موتورها در کولرهای آبی می‌تواند بخش عمده‌ای از مصرف برق را کاهش دهد.

دکتر محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سؤال که چرا علی‌رغم وعده‌هایی که صندوق برای توسعه موتورهای BLDC داشته، همچنان شرکت‌ها با چالش مواجه هستند، گفت: واقعیت ماجرا این است که از سمت توسعه ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان که این نوع موتورها را تولید کنند، وضعیت خوبی داریم، به گونه‌ای که در حال حاضر بیش از ۱۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور موفق به تولید این نوع موتورها شدند.

وی ادامه داد: با حمایت‌هایی که از این شرکت‌ها داشتیم، به آنها کمک کردیم تا خط تولید موتورهای BLDC را راه‌اندازی کنند و اکنون ما به ظرفیت تولید حدود یک میلیون و ۶۰۰ تا ۷۰۰ از این نوع موتورهای کم مصرف در کشور رسیده‌ایم.

خیاطیان، چالش اصلی را در سمت کارخانه‌های تولید کولر دانست و اظهار کرد: متاسفانه مشکل اصلی ما در این زمینه از سمت کولرسازان است. هر چند که استاندارد برای آنها اجبار کرده تا از این نوع موتورها استفاده کنند، شاهدیم که کولرسازان به سمت این نوع موتورها نیامدند که دلایل متعددی دارد. یکی از این دلایل هزینه بالای کاربردی کردن این نوع موتورها است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به چالش دیگر عدم استقبال کولرسازان با موتورهای کم مصرف، یادآور شد: برخی از کولرسازان ادعا می‌کنند که کیفیت این نوع موتورها کم است که این موضوع را قبول نداریم؛ چرا که این شرکت‌ها دانش‌بنیان شدند و تاییدیه‌های لازم را برای محصول خود دریافت کرده‌اند، ضمن آنکه این موتورها، تست‌های لازم را پاس کرده‌اند.

خیاطیان خاطر نشان کرد: از سوی دیگر ما مشوق‌هایی را در قالب لیزینگ برای شرکت‌های کولرساز در نظر گرفتیم و اعلام کردیم که اگر از شرکت‌های دانش‌بنیان این نوع موتورها را خریداری کنند، این صندوق در قالب خرید اقساطی، به آنها منابعی را تزریق خواهد کرد و امید داریم با این برنامه‌های تشویقی کولرسازان به این سمت حرکت کنند.

وی فرهنگ‌سازی در این زمینه را ضروری دانست و گفت: دولت باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کند؛ چرا که استفاده از این موتورها در هزینه مصرف برق آنها اثرگذار است و تا ۵۰ درصد کاهش مصرف برق را در پی خواهد داشت.

خیاطیان افزود: بر اساس برآوردهای وزارت نیرو اگر ۲۰ میلیون کولر آبی که با موتورهای قدیمی کار می‌کنند، با موتورهای BLDC جایگزین شوند، نزدیک به ۵ هزار مگاوات کاهش مصرف برق حاصل خواهد شد که کاهش قابل توجهی در این زمینه به شمار می‌رود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: برای رسیدن به این میزان کاهش مصرف برق نیاز به برنامه‌ریزی است و باید دولت همکاری کند، ضمن آنکه کولرسازان نیز به سمت بهره‌برداری از این نوع موتورها حرکت کنند؛ نیاز است که برای تحقق این امر ابزارهای تشویقی در نظر گرفته شود.

خیاطیان اظهار کرد: استفاده از موتورهای BLDC در کولرها نیاز به تغییرات اساسی ندارد و تنها باید فرآیند جایگزینی موتورهای قدیمی با این نوع موتورها انجام شود که پیچیدگی‌های خاصی ندارد.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1403090604199/%D8%AF%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%AF%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D9%88%D9%82-%DA%A9%D9%85-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4

مریم رضایی

مریم رضایی

Next Post

چرا در پاییز خاموش شدیم؟

Recommended.

هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک آغاز به‌کار کرد

جولای 5, 2023

مدیریت درست مصرف انرژی هنوز در برخی اداره ها جدی گرفته نمی‌شود

ژانویه 8, 2025

رشد بی‌سابقه معاملات برق در بورس

اکتبر 21, 2024

سکوت اوپک پلاس در برابر درخواست رئیس جمهور آمریکا

ژانویه 25, 2025

نمی‌دانید چگونه گاز راک خود را بسازید؟ این را بخوان!

ژوئن 7, 2022

ناترازی‌های موجود با کمترین مشکل مدیریت شوند

نوامبر 24, 2024

افزایش تحویل گاز به بخش صنعت نسبت به مدت مشابه سال گذشته

ژانویه 17, 2024

سوخت جایگزین، راه حلی برای کاهش مصرف بنزین

مارس 25, 2024

کدام کشورها پاک‌ترین شبکه برق دنیا را دارند؟

می 13, 2024

رهاسازی آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه در فصول غیر زراعی انجام می‌شود

فوریه 23, 2023

جدول خاموشی برق استان تهران منتشر شد

نوامبر 10, 2024

تدوین دستورالعمل مدیریت مصرف برای تأمین برق پایتخت در تابستان ۱۴۰۳

اکتبر 30, 2023

استقبال وزارت نفت از هرگونه سرمایه‌گذاری جدید در بخش نفت و گاز کشور

مارس 19, 2023

بهره‌برداری از ۵ طرح بزرگ پتروشیمی تا پایان امسال

ژانویه 17, 2024

افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه آب کشتکار آبادان تا ۴۵ هزار متر مکعب

ژانویه 11, 2024

مهم‌ترین خط جمع‌کننده فاضلاب مناطق شمال غرب تهران در آستانه افتتاح

اکتبر 24, 2023

بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۸ پروژه آب و فاضلاب استان فارس با سفر رئیس جمهور

اکتبر 11, 2023

ویدیو/ ⁧”۲ درجه کمتر”⁩ پویشی برای جلوگیری از قطع برق و گاز؛ مسئولان پای کار آمدند

دسامبر 14, 2024

پنجره افزایش قیمت به روی نفت باز شد

مارس 13, 2024

ایران جزو ۱۲ کشور دارای راندمان بالای نیروگاهی در جهان

دسامبر 2, 2024

هشت توصیه‌هایی درباره مصرف آب شما می‌توانید t استطاعت مالی از دست دادن

ژوئن 7, 2022

انتقال آب سد کالپوش به شاهرود؛ تاخیر در اجرا تا بحث درباره سهمیه تخصیصی

ژوئن 16, 2023

ادارات جیرفت ۲۸ تیرماه تعطیل شدند

جولای 18, 2022

نخستین شبکه انتقال توان ۷۶۵ کیلوولت برق در کشور احداث می‌شود

اکتبر 19, 2024

بارش باران در حوضه‌های آبریز کشور طی هفته جاری

سپتامبر 20, 2022

گام بلند دولت برای افتتاح طرح های پتروشیمی

ژوئن 23, 2023

نرخ خوراک نباید روی کلیت بازار سرمایه تاثیرگذار باشد

ژوئن 29, 2023

کوتاهی ادارات کردستان در زمینه مدیریت مصرف برق قابل قبول نیست

آگوست 20, 2023

تمام ارز پتروشیمی‌ها در مرکز مبادله ارز و طلا عرضه می‌شود

فوریه 21, 2023

مهاجرانی: بدون آمادگی مردم، افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت/کسی حق ندارد به پاره تن ایران نگاه چپ کند

اکتبر 23, 2024

Trending.

No Content Available

بهترین مطالب

[xero_seo]
energy-oil.ir

اخبار انرژی
اخبار نفت
اخبار گاز
اخبار گازوئیل

Follow Us

دسته‌ها

  • اخبار

Recent News

تجهیز زنجیره تولید تا توزیع فرآورده به سیستم‌های میترینگ در سه سال آینده

فوریه 25, 2025

هشدار نسبت به احتمال یخ‌زدگی کنتورهای آب

فوریه 25, 2025
  • About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.

No Result
View All Result
  • Home

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.