• About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact
انرژی و نفت
No Result
View All Result
No Result
View All Result
انرژی و نفت
No Result
View All Result

رفع ناترازی بنزین با توسعه خودروهای برقی

زهرا اکرمی توسط زهرا اکرمی
نوامبر 7, 2023
صفحه اصلی اخبار

رفع ناترازی بنزین با توسعه خودروهای برقی

در نشست توسعه حمل‌ونقل خودروهای عمومی برقی در کشور عنوان شد: برقی‌سازی حمل و نقل پاسخی به کلان مساله‌ها در حوزه مصرف سوخت، از جمله ناترازی بنزین، هزینه یارانه سوخت و آلودگی هوا است، که برقی سازی هر کدام از این مسائل را تا حدودی حل می‌کند.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا طهوری در نشست «توسعه حمل و نقل خودروهای عمومی برقی در کشور: بایدها و سیاست‌ها» در موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با اشاره به چهار کلان مساله در حوزه مصرف سوخت فسیلی گفت: ما در کشور با موضوع ناترازی بنزین مواجه هستیم. البته هنوز تعداد خودروها کافی نیست و تقاضا برای خودروی بیشتر وجود دارد که در نتیجه آن مصرف بنزین بیشتر نیز متصور است. از طرف دیگر شرایط کشور در تولید بنزین به گونه‌ای است که نمی‌توانیم افزایش تولید بنزین داشته باشیم، مگر اینکه سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در این زمینه صورت گیرد.  

مشاور امور فناوری وزارت کشور همچنین با اشاره به پرداخت یارانه انرژی گفت: یارانه سوخت که از خزانه عمومی دولت پرداخت می‌شود رقم بسیار بالایی است و اگر پرداخت این یارانه انجام نمی‌شد شاید با مبلغ پرداختی یارانه سوخت در طول یکسال می‌شد تمام حمل و نقل عمومی کشور را به روز کرد. اما در حال حاضر نه می‌توان مصرف بنزین را کم کرد و نه می‌توان یارانه سوخت را حذف کرد.  

از طرف دیگر به گفته وی در طول سال آلودگی وجود دارد، اما به علت وارونگی هوا در زمستان آلودگی قابل مشاهده است و این موضوع نیز خسارت و زیان‌هایی دارد. ضمن اینکه سوخت‌های فسیلی باعث تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود و این موضوع هم اثراتی بر آلودگی هوا دارد. بنابراین به‌نظر می‌رسد برقی سازی حمل و نقل پاسخی به چهار کلان مساله در حوزه مصرف سوخت است، البته راه حل و پاسخ کامل نیست، اما برقی سازی حمل و نقل هر کدام از این مسائل را تا حدودی حل می‌کند و پاسخی برای چهار ابرچالش است.

مشاور امور فناوری وزارت کشور با بیان اینکه برقی سازی حمل و نقل برای کشور در سطح ملی انتفاع فراوان دارد، گفت: آنچه در این راستا مهم است اینکه در کشورها چگونه می توان سیاست‌ها را به گونه‌ای تنظیم کرد که انتفاع ملی را با انتفاع بنگاه و همچنین انتفاع بهره برداری هماهنگ کرد.  

به گفته وی ایران کشوری است که از نظر منابع انسانی و فناوری در این زمینه وضعیت خوبی دارد و شرکت‌های دانش بنیان هم در این زمینه کارهایی انجام داده‌اند، اما دولت‌ها کمی دیر به این موضوع پرداخته اند و چون از قبل با دستگاه‌ها و فعالان داخلی کار نکرده‌اند، الان که نیاز بزرگی در خصوص برقی کردن خودروها بوجود آمده، باید این نیاز از طریق واردات تامین شود. نهادهایی هم موافق تولید داخل هستند و ماموریت دارند که حمل و نقل را ساماندهی کنند و بنابراین شاید تعادلی در این دو بخش بوجود آورد که هم نیاز ملی در کوتاه مدت رفع شود و هم در بلند مدت به تولید داخلی بپردازیم.  

مشاور امور فناوری وزارت کشور با بیان اینکه در وزارت کشور در این زمینه کمیته فنی شکل گرفته و هدف گذاری در خصوص اتوبوس‌های برقی و موتورسیکلت‌های انجام شده، گفت: در این چارچوب اولا گونه‌هایی از اتومبیل‌ها و خودروها  باید انتخاب شوند که مناسب شرایط ما در ایران باشند. بنابراین بررسی‌ها انجام شده و ماحصل آن در دفتر شورای عالی ترافیک کشور به تصویب رسیده که اگر قرار است اتوبوس برقی وارد شود چه نوع اتوبوسی وارد شود و اگر قرار است خودرویی به عنوان تاکسی وارد شود چه نوع تاکسی و با چه مشخصاتی  وارد کشور شود.  

وی با اشاره به زیرساخت شارژ خودروهای برقی گفت: در خصوص اتوبوس برقی این موضوع به عهده تولید کننده گذاشته شد که تولید کننده اتوبوس برقی باید ایستگاه شارژ را نیز تامین کند و در رابطه با موتورسیکلت هم پیشنهادهایی هست، ولی نهایی نشده است.

برنامه‌ریزی برای تولید اتوبوس برقی

طهوری با بیان اینکه احتمالا اتوبوس‌های برقی از تولیدات داخلی خواهد بود و وارداتی در این زمینه انجام نشود، تصریح کرد: اما در مورد خودرو، خرید خارجی مجاز دانسته شده است. البته باید این خرید توسط صنعت خودروسازی انجام شود، نه توسط تاجر و بازرگان تا این واردات منتهی به تولید داخلی شود، در مورد موتورسیکلت تاکید عمدتا بر ساخت داخل یا واردات و داخلی سازی توسط صنایع است.  

البته به گفته وی این تعداد خودرو برای حمل و نقل عمومی باید به‌صورت تدریجی اضافه شود تا بازخورد در بخش‌های مختلف حاصل شود. همچنین برای اینکه اشکالی برای راننده و مالکین ایجاد نشود، پیشنهاد شده که در جهت برقی کردن تاکسی، در ابتدا شرکت‌های تاکسیرانی خودرو برقی خریداری کنند و سپس این موضوع به آحاد تاکسیرانان برسد، البته این پیشنهادات با وزیر صمت و همچنین شهردار تهران در میان گذاشته شده و تقریبا این پیشنهادات پذیرفته شده تا این خودروها و موتورسیکلت‌ها به صورت ناوگانی خریداری شود.  

مشاور فناوری وزارت کشور همچنین گفت: در حوزه زیرساخت های کشور در خصوص برقی کردن خودروها، ظاهرا در زمینه تامین برق مشکلات کم است، اما وزارت نیرو معتقد است که در حوزه توزیع با مشکلاتی مواجه هستیم. این کارها باید به مرور انجام شود، زیرا اگر بخواهیم اقدامات جهشی انجام دهیم ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم.  

مجید جلیلی – رئیس گروه پژوهش فناوری موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی – نیز در این برنامه گفت: در کشور ما به‌طور متوسط پیمایش یک خودرو در طول سال حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که هزینه مصرف بنزین آن بر اساس قیمت فوب خلیج  فارس در سال ۶۰ میلیون تومان است. از این رقم ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آن توسط مصرف کننده پرداخت می‌شود و بقیه هزینه را دولت در قالب یارانه پرداخت می‌کند. اما در مورد خودروی برقی با همین پیمایش و در صورتی که هر خودرو برقی در هر کیلومتر ۲۰۰ وات برق مصرف کنند بر اساس تعرفه برق خانگی سالانه هزینه آن ۱۵ میلیون تومان می شود که از این مبلغ ۴.۵ میلیون تومان باید توسط مصرف کننده پرداخت شود و بقیه یارانه را دولت می پردازد.  

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402081611997/%D8%B1%D9%81%D8%B9-%D9%86%D8%A7%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D9%86%D8%B2%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C

زهرا اکرمی

زهرا اکرمی

Next Post

انتقاد رانندگان عمومی رفسنجان به سهمیه سوخت/ شهرداری: سیپاد را نصب نکرده‌اند

Recommended.

امضای قرارداد با سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های تجدیدپذیر ارزی شد

سپتامبر 13, 2023

افزایش ضریب امنیت ایران در تامین پایدار فرآورده‌های نفتی/انتقال ۵۰درصد بنزین از منطقه خلیج فارس

ژانویه 7, 2023

مهار آتش‌سوزی در مسیر خطوط دشت بلوط شرکت نفت گچساران

ژانویه 30, 2025

10 کوتاه داستان شما نمودید آشنایی با برق

ژوئن 7, 2022

۵ شهرک تخصصی انرژی خورشیدی در هر استان احداث می‌شود

جولای 17, 2023

۵۲۰ میلیارد ریال در حوزه آب در کردستان هزینه شد

نوامبر 29, 2022

افزایش ظرفیت تولید برق ۲ نیروگاه با تلاش متخصصان داخلی

جولای 15, 2023

پیش بینی سازمان هواشناسی از میزان بارندگی‌ها طی ماه‌های باقی مانده امیدوارکننده نیست

ژانویه 7, 2024

روزانه چهار میلیون لیتر فرآورده نفتی در کردستان توزیع می‌شود

ژوئن 16, 2023

برق ۹۰ درصد صنایع بدون محدودیت تأمین می‌شود

ژوئن 7, 2023

ضرب الاجل ۱۰ روزه استاندار مازندران برای گازرسانی به روستاهای آمل

آگوست 5, 2023

خاموشی در کوبا ماندگار شد

اکتبر 21, 2024

تولید و قیمت نفت ایران افزایش یافت

مارس 15, 2023

چهار دلیلی که انرژی شما آن چیزی نیست که می‌تواند باشد

ژوئن 7, 2022

شوک سرما به قیمت برق در آلمان

نوامبر 19, 2024

چین مانع صعود قیمت نفت شد

ژانویه 17, 2024

کاهش تبخیر آب در حوضه‌های آبریز

اکتبر 26, 2022

برق نکات

ژوئن 7, 2022

ساخت تجهیزات ۶ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی به‌زودی آغاز می‌شود

می 15, 2023

نقش شرکت مهندسی و توسعه گاز در دستیابی به پایداری کامل در کشور

نوامبر 18, 2023

کوچکی‌نژاد: جلسه غیرعلنی درباره بنزین تشکیل شود

آگوست 20, 2023

وزیر نیرو به جمهوری آذربایجان سفر می‌کند

جولای 5, 2022

تولید نفت و گاز ایران تا ۱۰۰ سال آینده ادامه خواهد داشت

ژانویه 16, 2024

ایران قدرت مهندسی خود را در سریلانکا به رخ کشید

آوریل 22, 2024

ایران و روسیه ۶ سند همکاری امضا می‌کنند

فوریه 28, 2024

صنایع انرژی‌بر به تکالیف قانونی خود در احداث نیروگاه‌های خودتأمین عمل کنند

اکتبر 4, 2023

الزام قانونی تولید ۱۰ هزار مگاوات برق توسط صنایع

سپتامبر 28, 2023

نیروگاه‌ها با حداکثر ظرفیت آماده تأمین برق کشور هستند

جولای 18, 2023

کاهش وابستگی به کالاهای خارجی مورد استفاده در صنعت گاز در ۲ سال اخیر

آگوست 24, 2023

گاز یک تریلیون دلار سرمایه‌گذاری جذب می‌کند

ژانویه 30, 2024

Trending.

No Content Available

بهترین مطالب

[xero_seo]
energy-oil.ir

اخبار انرژی
اخبار نفت
اخبار گاز
اخبار گازوئیل

Follow Us

دسته‌ها

  • اخبار

Recent News

تجهیز زنجیره تولید تا توزیع فرآورده به سیستم‌های میترینگ در سه سال آینده

فوریه 25, 2025

هشدار نسبت به احتمال یخ‌زدگی کنتورهای آب

فوریه 25, 2025
  • About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.

No Result
View All Result
  • Home

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.