• About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact
انرژی و نفت
No Result
View All Result
No Result
View All Result
انرژی و نفت
No Result
View All Result

عامل آلودگی هوا؛ خودروهای فرسوده یا مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها؟

سحر بابایی توسط سحر بابایی
ژانویه 9, 2024
صفحه اصلی اخبار

عامل آلودگی هوا؛ خودروهای فرسوده یا مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها؟

آلایندگی هوای شهرها و افزایش روزافزون آن هر ساله دلایل متعددی را برای یافتن راه حل، از سوی کارشناسان و مسئولان مطرح می‌کند، در این بین مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها یکی از متهمان آلایندگی شناخته می‌شود اما این موضوع سرپوشی برروی شدت آلایندگی خودروهای فرسوده شده است.

به گزارش ایسنا، ناترازی گاز  و از سویی دیگر  اهمیت پایداری برق که از اهم فعالیت نیروگاه‌ها محسوب می‌شود، نیروگاه‌ها را مجبور به سوزاندن سوختی کرده است تا بتوانند پایداری شبکه برق  را حفظ کنند، چراکه در غیر این صورت تبعات خاموشی را در پی خواهد داشت.  

درواقع نیروگاه‌های بخاری در کشور به دلیل در دسترس نبودن گاز به عنوان سوختی پاک، مجبور به سوزاندن سوخت تحویلی دوم یعنی مازوت شده اند تا بتوانند تولید برق کنند. اما این تولید برق می‌تواند متناسب با سوختی باشد که از تبعات آلایندگی کمتر برخوردار باشد.

نقش مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها به عنوان منابع ثابت در مقابل منابع متحرک که خودروها باشند نیز مطرح است. به عبارتی ارزیابی‌های صورت گرفته از متغیرهای شاخص آلایندگی در داخل شهرها بویژه در مناطق و محله‌های متعدد این گمانه را مطرح می کند که مازوت سوزی نیروگاه‌ها چگونه می تواند در ابعاد مختلف،  آلایندگی شهرها را در بربگیرد؟  حتی گفته می شود وزش باد این آلایندگی را به داخل مراکز شهرها می آورد اما به تجربه دیده می شود حتی روزهایی که وزش باد هم در شهرها وجود ندارد نیز این آلایندگی در بالاترین حد خود تخمین زده می شود.

 از سویی دیگر در کلان شهرهایی مانند تهران و اصفهان که نیروگاه مازوت سوز هم ندارد، باز این تراکم آلایندگی وجود دارد. بنابراین سوالی که مطرح می‌شود این است که این حجم از آلایندگی در شهرهای تهران و اصفهان از چه منبعی ساطع می شود؟  اگر افزایش آلایندگی در شازند و تبریز ناشی از دو نیروگاه مازوت سوز تبریز و شازند باشد، چه منطقی برای دو شهر تهران و اصفهان وجود دارد که نیروگاه مازوت سوز ندارند؟  

از این رو،  عامل دیگری در مقابل نیروگاه‌های مازوت‌سوز مطرح می‌شود و آن نقش منابع متحرک در آلایندگی شهرها بویژه خودروهای سبک و سنگین است. خودروهای فرسوده‌ای که در شهرها تردد می کنند و یکی از اختلاف‌های شاخص آلایندگی در مناطق مختلف شهرها نیز می تواند تردد حجم وسیعی از خودروهای موجود باشد.

پرداختن اندک به منابع ثابت در مقابل حجم عظیمی از منابع متحرک فقط دور شدن از یافتن راهی برای حل اصل موضوع است. راهی که اگر بیشتر به آن پرداخته شود مشکل آلایندگی را کمتر خواهد کرد.

آنطور که ساناز جعفرزاده – مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی به ایسنا گفته هم اکنون از میان ۱۴۰ نیروگاه بزرگ کشور فقط ۱۴ نیروگاه‌ بخاری قابلیت مصرف مازوت به عنوان سوخت جایگزین دارند و بقیه نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی هستند که امکان مصرف مازوت را ندارند. در تهران هم فقط نیروگاه بعثت، نیروگاه بخاری است که از سال ۱۳۹۱ بخش مصرف مازوت آن پلمب شده است و در تهران برای تامین برق هیچ نیروگاهی مازوت مصرف نمی‌شود.

باید به این موضوع نیز توجه داشت که  مصرف اصلی سوخت نیروگاه‌های کشور گاز است و گاز به عنوان سوختی پاک و بدون آلاینده در دنیا شناخته می شود اما نیروگاه‌ها در فصل زمستان با کمبود سوخت گاز به دلیل اولویت مصرف خانگی، مجبور به استفاده از گازوئیل به عنوان سوخت دوم می‌شوند.

این سوخت دوم نه تنها به نیروگاه‌ها بلکه به همه صنایع نیز تعلق می گیرد، اما به دلیل کمبود سوخت دوم نیز نیروگاه‌ها و صنایع مدت کوتاهی مجبور به مصرف مازوت هستند که درصد بالای گوگرد موجود در مازوت باعث می شود این فراورده نقش بسزایی در آلایندگی داشته باشد و هزینه گوگردزدایی از فراورده هم که باید از مبدا یعنی پالایشگاه‌ها صورت بگیرد نیز انجام نمی شود و بدین ترتیب مازوت به عنوان سوختی مخرب و متهم ردیف اول آلایندگی هوا محسوب می شود.  

 براساس ترازنامه انرژی ۸۰ درصد ذرات معلق تولیدشده در کشور مربوط به بخش حمل‌ونقل بوده، سهم بخش نیروگاهی در تولید ذرات معلق حدود هفت درصد است، براساس گزارش سیاهه انتشار سازمان حفاظت محیط زیست درباره سهم منابع ثابت و متحرک در آلایندگی هوا نیز مشخص شده که در شهر تهران سهم منابع متحرک در آلودگی هوا ۵۹ درصد، در تبریز ۵۷ درصد، در اهواز ۷۲ و در اراک ۵۰ درصد بوده است.

ترازنامه انرژی کشور سهم هر بخش در تولید ذرات معلق را براساس حوزه مصرف انرژی و نوع سوخت مشخص کرده است که طبق اطلاعات این ترازنامه سهم سوخت مازوت در تولید ذرات معلق ۱.۹ درصد بوده و این رقم در حالی است که سهم گازوئیل در تولید ذرات معلق که عمدتا نیز در بخش حمل‌ونقل استفاده می‌شود، حدود ۷۶ درصد است.

براساس تقسیم‌بندی حوزه مصرف‌کنندگان انرژی نیز سهم حوزه حمل و نقل در تولید ذرات معلق ۸۰ درصد و سهم بخش نیروگاهی فارغ از هر نوع سوخت مصرفی تنها هفت درصد است، با این وجود امسال به‌ میزان مصرف مازوت نیروگاه‌های حرارتی نسبت به سال گذشته در زمان مشابه ۲۹ درصد کاهش یافته، این میزان مصرف نیز در نیروگاه‌های خارج از کلانشهرها و بافت شهری و بدون تاثیر روی سکونتگاه‌های پذیرنده آلودگی اتفاق افتاده است.

درواقع تنها نمی‌توان یک منبع و آن هم نیروگاه‌ها را دلیل اصلی آلایندگی شهرها برشمرد. استفاده از سوخت و منشأ آلایندگی در دیگر حوزه‌ها به ویژه خودرو و سیستم حمل و نقل نیز وجود دارد که می‌تواند دلیل بارزی بر آلودگی شهرها باشد. اینکه در ابتدای سال و در شرایط آب و هوایی بهار و تابستان نیز شهرها آلایندگی را تجربه می‌کنند این موضوع به دیگر عامل یعنی سوخت خودروها بویژه در سیستم حمل و نقل شهری نیز ناشی می‌شود.

نیمی از خودروهای سبک و سنگین در کشور به دلیل غیراستاندارد بودن و یا بعضا فرسوده بودن، گازهای آلاینده‌ای را ناشی از سوختن در فضا منتشر می کنند که در صورت وزش باد و جابه‌جایی هوا، آلایندگی کمتری به ثبت می‌رسانند اما با شروع روزهای سرد سال به دلیل حاکمیت پدیده اینورژن (وارونگی هوا) این جابه‌جایی کمتر بوده و شاخص آلایندگی از مرز ناسالم نیز عبور می‌کند.

البته در این میان عدم خارج کردن نیروگاه‌های فرسوده و تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه با افزایش راندمان نیروگاه‌ها میزان آلایندگی آن‌ها نیز کاهش چشم‌گیری می‌یابد و لازم است که دولت به این موضوع توجه جدی داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402101913623/%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A2%D9%84%D9%88%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%87%D9%88%D8%A7-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%B3%D9%88%D8%AF%D9%87-%DB%8C%D8%A7-%D9%85%D8%A7%D8%B2%D9%88%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7

سحر بابایی

سحر بابایی

Next Post

میدان گازی هلند بازگشایی شد

Recommended.

افتتاح طرح جهاد آبرسانی در ۱۷۴ روستای خوزستان هم‌زمان با سفر رئیس جمهور

آوریل 26, 2023

عملیات اجرایی توسعه میادین نفتی کرمانشاه با حضور معاون وزیر نفت آغاز شد

ژانویه 25, 2025

عملیات اجرایی طرح توسعه میدان یاران آغاز شد/ ثبت رکورد اولین‌ها در توسعه یاران

آگوست 26, 2022

آموزش پی ال سی زیمنس 2022- آموزشگاه فنی حرفه ای ویراد

نوامبر 16, 2022

پروژه فاضلاب در منطقه لشکرآباد ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

ژانویه 31, 2025

ایران انحصار تولید کمپرسور دورانی اسکرو را شکست/ صرفه جویی در ۷۰ میلیون فوت مکعب گاز

فوریه 15, 2024

قوانینی که نباید در مورد مصرف آب رعایت شوند

ژوئن 7, 2022

سقف هر کارت آزاد سوخت ۷۰۰۰ لیتر است/ سوخت‌گیری با کارت شخصی به ۸۰ درصد رسید

می 12, 2024

یک میلیارد متر مکعب پساب در اختیار بخش صنعت قرار می‌گیرد

آگوست 28, 2023

تغذیه مناسب ذخایر آبی کشور از سیلاب‌های اخیر

جولای 30, 2022

دولت سیزدهم به دنبال رفع ناترازی های برق است

می 19, 2024

پوشش ریسک سرمایه گذاران در گواهی سپرده کالایی نفتی

می 11, 2023

افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت ذخیره‌سازی نفت‌خام در خلیج‌فارس

سپتامبر 3, 2022

خاموشی ۵ ساعته چاه‌های کشاورزی برق رایگان به دنبال دارد

ژوئن 11, 2022

صادرات نفت ونزوئلا افزایش یافت

اکتبر 4, 2023

مصرف آب گزارش: آمار و جزئیات

ژوئن 7, 2022

کاهش ۱۶ درصدی بارندگی‌ها در کشور نسبت به دوره بلندمدت ۵۴ساله

نوامبر 28, 2022

شایعه Buzz در مصرف گاز Exposur

ژوئن 7, 2022

بیست و ‌دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران افتتاح می‌شود

نوامبر 17, 2022

عرضه سوخت با نرخ دوم در ۶۵ درصد جایگاه‌های کشور

دسامبر 18, 2023

فروش تضمینی و غیرقابل تحریم نفت ایران با سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی

جولای 8, 2022

تورم نان در اروپا ۶ برابر شد + نمودار

سپتامبر 25, 2022

توسعه مخازن ذخیره‌سازی گاز در اطراف شهرهای بزرگ

آگوست 24, 2022

پست برق ۲۳۰ کیلوولت سپیدار اهواز بهینه‌سازی شد

مارس 17, 2024

سوخت جایگزین، راه حلی برای کاهش مصرف بنزین

مارس 25, 2024

بازارسازی منطقه‌ای برای نفت ایران با پالایشگاه‌های فراسرزمینی

اکتبر 13, 2022

معامله‌گران گاز از حالا نگران زمستان آینده اروپا شدند

آوریل 25, 2024

اختصاص ۷۷۰ میلیارد تومان به حوزه آب و برق کرمانشاه دستاورد سفر وزیر نیرو به استان

سپتامبر 19, 2022

امضای پروتکل تسریع ساخت سدهای خداآفرین و قیزقلعه‌سی در دیدار محرابیان با وزیر انرژی آذربایجان

جولای 6, 2022

افزایش ۲۰۰ درصدی مالیات سوخت در ترکیه

جولای 16, 2023

Trending.

No Content Available

بهترین مطالب

[xero_seo]
energy-oil.ir

اخبار انرژی
اخبار نفت
اخبار گاز
اخبار گازوئیل

Follow Us

دسته‌ها

  • اخبار

Recent News

تجهیز زنجیره تولید تا توزیع فرآورده به سیستم‌های میترینگ در سه سال آینده

فوریه 25, 2025

هشدار نسبت به احتمال یخ‌زدگی کنتورهای آب

فوریه 25, 2025
  • About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.

No Result
View All Result
  • Home

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.