• About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact
انرژی و نفت
No Result
View All Result
No Result
View All Result
انرژی و نفت
No Result
View All Result

یارانه سوخت از سال بعد به مصرف کننده نهایی می‌رسد

بیژن نامدار زنگنه توسط بیژن نامدار زنگنه
ژانویه 28, 2025
صفحه اصلی اخبار

یارانه سوخت از سال بعد به مصرف کننده نهایی می‌رسد

سرپرست معاونت پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به راهکارهای پیشگیری از قاچاق سوخت گفت که قاعده بر این است که این سوخت شفاف سازی و الگوی مصرف مشخص شود و طبق گفته عضو کمیسیون انرژی یارانه سوخت از سال بعد به مصرف کننده نهایی می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دهقانی نیا – سخنگوی سابق و سرپرست معاونت پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز – در برنامه میز اقتصاد با موضوع راهکارهای پیشگیری از قاچاق سوخت گفت: متاسفانه سوخت در گلخانه‌ها، آبزیان، دامداری، کشاورزی و … صورت می‌پذیرد قاعده بر این است که این سوخت شفاف سازی  و الگوی مصرف مشخص شود به طور کلی طبق دستور العمل ماده ۴۴  دستگاه‌ها از جمله جهاد کشاورزی و وزارت راه و شهرسازی می‌بایست الگوی مصرف را برای  احصا به دستگاه‌های مرتبط ارسال کنند.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه جهاد کشاورزی انتظار این است که در مقوله سوخت گلخانه‌ها ظرف یکماه کار انتقال فرآورده از ابتدا تا انتها را احصا کنند، در حوزه شناورها هم بدین گونه است که سازمان بنادر و شیلات هم ظرف مدت یکماه پس از ابلاغ مصوبه در زمینه انتقال فرآورده‌های برای احصا در سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی اقدام کنند و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم ظرف یک هفته پس از دریافت اطلاعات در سامانه میزان سوخت را اعمال کنند.

سرپرست معاونت پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان کرد: به طور کلی باید تمام اطلاعات شناورها احصا و میزان پیمایش آنها نیز استخراج شود.

وی در ادامه با اشاره به وجود  ۱۵ هزار فروند شناور صیادی در کشور افزود: از این تعداد ۱۲ هزار فروند  آن بنزین سوز است، همچنین از کل پنج هزار ۹۸ لنج صیادی و باری در  استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، گیلان و مازندران فقط ۲۴۷ مورد از آنها صیادی هستند که مجهز به EAS هستند.

به گفته دهقانی نیا، تاکید ما بر روی ماده ۱۳ دستورالعمل ماده ۴۴ آیین نامه اجرایی ماده ۵ و ۶ است که الگوی مصرف شناورها استخراج شود. دهقانی نیا گفت:ما سوخت نفت و گاز را لیتری ۳۰۰ تومان ارائه می‌دهیم ولی  شناورها این سوخت را در وسط دریا با لیتری ۳۵ الی ۴۰ هزار تومان بفروش می‌رسانند، انتظار می‌رود پس از اجرای آیین نامه همکاران در سازمان شیلات الگوی مصرف را استخراج و تحویل دهند تا الگوی مصرف در اختیار سازمان پخش فرآورده‌های نفتی قرار گیرد و تخصیص و تامین سوخت فرآورده به صورت شفاف انجام شود.

در ادامه این نشست محمودیان – نایب رئیس خانه اصناف ایران و مدیر اتحادیه سوخت‌های جایگزین – ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که ما سوخت را برای ۱۵ الی ۱۶ هزار شناور توزیع می‌کنیم که از این تعداد بین ۳ تا ۶ هزار تا شناور به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند و اجرای نصب، EAS ناکارآمدی خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: متاسفانه طبق  دیتاهایی که به ما می‌رسد این است که ما سوخت را به صورت صحیح توزیع و نظارت نمی‌کنیم و این موجب قاچاق گسترده در تمامی بخش‌ها می‌شود. نایب رئیس خانه اصناف ایران و مدیر اتحادیه سوخت‌های جایگزین اضافه کرد: سرانه مصرف انرژی در کشور ما دو برابر جهان است که بحث قیمت حامل‌های انرژی از این امر مستثنی نیست، زمانی که ما داده درست ارائه نمی‌کنیم قاچاق سوخت صورت می‌گیرد.

طبق گفته رضا عباس‌پور نادری –  معاون دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات – در صیدگاه‌های شمال و جنوب کشور حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ فروند شناور صیادی وجود دارد که از این تعداد حدود ۱۲ هزار فروند، قایق هستند و بنزین مصرف می‌کنند و حدود ۳ هزار و ۵۰۰ فروند نیز شناور صیادی لنج و کشتی هستند که گازوئیل مصرف می‌کنند که این شناورها در سال گذشته حدود هفتصد و ۷۸ هزار تن تولید داشته‌اند.

وی تشریح کرد: بخش صیادی در یک سال حدود صدمیلیون لیتر بنزین و حدود ۵۰۰ میلیون لیتر نیز گازوئیل مصرف می‌کند.

عباس‌پور نادری در پاسخ به این سوال که چرا برخلاف قانون تاکنون تعداد واحدهای صیادی به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام نشده است، گفت: قبل از تصویب قانون‌های کنونی در بخش ناوگان صیادی، سوخت بر اساس فرمول فائو محاسبه و تخصیص داده می‌شود، اما مسئله مطرح حال حاضر این است که دقت این محاسبات باید افزایش یابد.

وی تشریح کرد: الزامات پیمایش در فعالیت‌های صیادی به دلیل روش‌هایی که باید برای صیدهای مختلف استفاده کرد، تاثیرگذار نیست، به عنوان مثال در یک نوع صید، شناور به دنبال گله ماهی حرکت می‌کند درحالی که در روشی دیگر شناور در صیدگاه متوقف می‌ماند.

عباس‌پور با بیان اینکه سازمان شیلات در مرحله صحت‌سنجی داده‌های شیلاتی که سازمان بنادر و دریانوردی در اختیار آن قرارداده است، گفت: درحال حاضر سه هزار و ۵۱۰ شناور لنج صیادی که گازوئیل مصرف می‌کنند، به سامانه AIS مجهز هستند متصل شدند، اما در کنار این لنج‌ها، شناورهای صیادی غیرمجاز یا فاقد هویتی هم فعایت می‌کنند که آمار و اطلاعاتی از آنها وجود ندارد.

وی افزود: اکنون تامین سوخت شناورها اینگونه است که در سامانه یکپارچه مدیریت ماهیگری اطلاعات تمام شناورهایی که مجوز صید دارند، در این سامانه موجود است، اما در این سامانه هیچ جایگاهی برای تامین سوخت شناورهای غیرمجاز وجود ندارد و در نهایت سوختی که آنها دریافت می‌کنند از مسیرهای غیرقانونی است.

معاون دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات، اعمال قوانین بازدارنده را در کنار بحث زیرساختی برای جمع‌آوری داده‌ها ضروری دانست و گفت: در قاچاق قوانین بازداره محکمی وجود ندارد.

در ادامه نیز مالک شریعتی نیاسر – نماینده و عضو کمیسیون انرژی مجلس-  درخصوص بسترهای قاچاق سوخت در بخش کشاورزی کشور گفت‌: یکی از موضوعات اساسی که سبب قاچاق سوخت در کشور می‌شود، بدون سامانه بودن عرضه سوخت و کنترل نکردن شبکه سوخت‌رسانی است که بخشی از آن نیز به دلیل وجود یارانه در تمام طول زنجیره سوخت است.

وی افزود: به همین دلیل یکی از احکامی که در بند (ر) تبصره سه قانون بودجه سال ۱۴۰۴ تصویب شده این است که سوختی که به صورت گازوئیل در اختیار شبکه حمل و نقل کشور قرار می‌گیرد باید به صورت ریالی باشد به این معنی که یارانه در آخر زنجیره و در زمان تحویل محصول به مصرف‌کننده نهایی داده شود.

شریعتی تشریح کرد: برای مثال در بخش صیادی اینگونه خواهد بود که توزیع‌کننده سوخت آن را با بالاترین قیمت دریافت می‌کند و به صورت یارانه‌ای به مصرف کننده نهایی تحویل می‌دهد و طبق سامانه‌ای که شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی باید ایجاد کند، توزیع کننده به ازای فروش و تحویل سوخت به مصرف‌کننده نهایی مابه‌التفاوت قیمت خرید و فروش را دریافت خواهد کرد، مانند کاری که در حوزه آرد و نان اجرا شد، به این ترتیب شبکه رسمی کشور از یارانه بهره‌مند و شبکه غیررسمی دیگر از یارانه سوخت برخوردار نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه در برنامه هفتم تکلیف شده تا آخر این برنامه در بخش معدن و بخش بالادستی نفت و گاز، قیمت سوخت آنها افزایش پیدا کند درخصوص حوزه کشاورزی گفت: اما در خصوص بخش کشاورزی تبصره‌ای وجود دارد که بر اساس آن تمام نیازهای شبکه رسمی و دارای مجوز از سوخت یارانه‌ای برخودار باشند و درصورت نیاز بیشتر از سهمیه قیمت سوخت آنها به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند، یعنی حمایت کامل از بخش‌های دارای مجوز با قیمت‌های یارانه‌ای بدون افزایش قیمت خواهد بود که در سال ۱۴۰۴ باید اجرایی شود.

مالک شریعتی در پاسخ به این سوال که مجلس چه برنامه‌ای برای ایجاد بازدارندگی در بحث قاچاق سوخت دارد، گفت: در قانون بودجه سال آینده معین شده است که سه درصد از منابع حاصل از کشف سوخت قاچاق به ایجاد سامانه‌ها و ساختارهایی که نیاز است اختصاص پیدا کند تا همه مباحثی که در خصوص قاچاق سوخت مطرح است در عرض یک سال حل شوند.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1403110906440/%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%86%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%D8%AF

بیژن نامدار زنگنه

بیژن نامدار زنگنه

محتوا نویس سایت نفت و انرژی هستم در خدمت شما عزیزان. انرژی نفت گاز اخرین اخبار انرژی و نفت

Next Post

نفت در کف قیمت دو هفته‌ای ایستاد

Recommended.

توضیحات وزارت نیرو درباره خبری کذب در مورد سد قیز قلعه‌سی

می 25, 2024

نخستین نیروگاه زمین‌گرمایی خاورمیانه به‌زودی در ایران افتتاح می‌شود

دسامبر 26, 2023

۱۱۴ جایگاه استان تهران در مدار سوخت‌رسانی قرار گرفت

دسامبر 18, 2023

طرح آبرسانی به ۲ شهر و ۲۱ روستای بندرعباس و خمیر ۳۵ درصد پیشرفت کرد

سپتامبر 29, 2023

رویای گاز

ژوئن 7, 2022

آغاز صادرات کاتالیست به روسیه/ پول صادرات سوخت به لبنان دریافت شده است

سپتامبر 21, 2022

تقاضای جهانی برای نفت رکورد ماهانه جدید زد

فوریه 23, 2024

ذخایر آبی سدهای تهران ۳۳۱ میلیون متر مکعب کسری دارند

فوریه 15, 2024

نقطه‌زنی دولت سیزدهم در احیای دیپلماسی انرژی

می 12, 2024

درآمد ارزی ۱۰ میلیارد دلاری پتروشیمی‌ها

ژانویه 12, 2025

چهار غیرقابل انکار اطلاعات درباره انرژی

ژوئن 7, 2022

۵۱ دستگاه ماینر غیرمجاز در سنندج کشف شد

نوامبر 7, 2022

بهره‌مندی بیش از ۴۰۰۰ خانوار روستایی دزفول از آب شرب پایدار

اکتبر 27, 2024

 ناترازی یک میلیارد دلاری تجارت ایران با هند/ چرا تهران واردات برنج و چای هندی را ممنوع کرد؟

دسامبر 13, 2022

استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در صنعت نفت عراق

ژانویه 12, 2023

نمایشگاه برق، حلقه اتصال صنعت برق با دانشگاه و بازار است

اکتبر 22, 2024

موافقتنامه اتصال شبکه های برق ایران و ترکیه امضا شد

ژانویه 25, 2024

معاون استاندار خوزستان: بالادست سدها به‌طور مستمر در حال پایش است

آوریل 14, 2023

ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر به ۱۰۸۸ مگاوات رسید

اکتبر 20, 2023

تکمیل تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در شهرها از اولویت‌های وزارت نیرو است

اکتبر 26, 2023

تحقق بومی سازی ۸۹ درصدی پرسنل پتروشیمی لردگان

می 29, 2023

سدهای کدام استان‌ها آب بیشتری دارند؟

نوامبر 10, 2023

ایران جزو کشورهای برتر جهان در تکنولوژی سدسازی است

آوریل 24, 2024

کاهش مصرف انرژی سیستم‌های خنک‌کننده با کمک فناوری‌نانو

فوریه 20, 2024

قیمت برق تجدیدپذیر برای صنایع و دستگاه‌های اجرایی مشمول در آذر ماه اعلام شد

نوامبر 24, 2024

آغاز اجرای طرح پاداش مدیریت مصرف برق از ۱۰ روز آینده

می 13, 2023

تولید نفت افغانستان افزایش یافت

دسامبر 9, 2023

ایمنی تاسیسات حیاتی پایانه نفتی خارگ ارتقا می‌یابد

ژوئن 17, 2023

تشکیل کارگروه راهبری طرح فشارافزایی، حفظ و نگهداشت تولید میدان پارس جنوبی

می 10, 2023

همکاری‌های دوجانبه ایران و روسیه تحریم‌های بین‌المللی را بی‌اثر می‌کند

نوامبر 1, 2022

Trending.

No Content Available

بهترین مطالب

[xero_seo]
energy-oil.ir

اخبار انرژی
اخبار نفت
اخبار گاز
اخبار گازوئیل

Follow Us

دسته‌ها

  • اخبار

Recent News

تجهیز زنجیره تولید تا توزیع فرآورده به سیستم‌های میترینگ در سه سال آینده

فوریه 25, 2025

هشدار نسبت به احتمال یخ‌زدگی کنتورهای آب

فوریه 25, 2025
  • About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.

No Result
View All Result
  • Home

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.