• About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact
انرژی و نفت
No Result
View All Result
No Result
View All Result
انرژی و نفت
No Result
View All Result

واردات بنزین به نفع کشور نیست

محمدمهدی بهرامی توسط محمدمهدی بهرامی
نوامبر 3, 2024
صفحه اصلی اخبار

واردات بنزین به نفع کشور نیست

«هاشم اورعی» امروز (یکشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی مجله خبری انرژی و نفت درباره اثرات واردات بنزین افزود: به دو دلیل نباید به دنبال واردات بنزین بود.

وی، دلیل نخست را اقتصادی برشمرد و ادامه‌داد: در جایی مطالعه می‌کردم که اگر روند مصرف بنزین به همین منوال پیش برود باید ۶۰ درصد درآمد ارزی کشور برای واردات بنزین و گازوئیل اختصاص داده شود.

استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان‌کرد: در کشور چنین توانی وجود ندارد که سالی این میزان ارز برای واردات بنزین تخصیص داده شود و البته یادمان باشد که این ارزی که برای بنزین اختصاص می‌یابد، باید از ارز دارو، مواد اولیه موردنیاز کارخانه‌ها و سایر اقلام اساسی کم شود.

اورعی گفت: این گونه نیست که بگوییم این میزان از ذخیره‌های ارزی برمی‌داریم و جای دیگری آسیب نمی‌بیند، قلک ما خالی است و اگر بخواهیم برای واردات بنزین هزینه کنیم باید از جای دیگر کم کنیم تا تأمین شود و این اقتصادی نیست.

وی، دلیل دوم را سیاسی و امنیتی دانست و اضافه‌کرد: اگر به همین‌ منوال جلو برویم برای واردات بنزین وابسته خواهیم شد که اسباب خجالت و بسیار خطرناک است که نتوانیم نیازمان را تأمین کنیم.

رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی ایران خاطرنشان‌کرد: در بخش تولید بنزین دیگر انتظار جهش تولید نمی‌توان داشت و نباید هم داشت؛ زیرا معنا ندارد این این‌قدر بنزین بی‌اندازه مصرف یا قاچاق شود.

وی ادامه‌داد: باید سیاست‌ها را اصلاح کرد و حتماً در این فرایند یکی از کارهای مهم آن است که قیمت‌ها اصلاح شوند و در کنار آن از قشر آسیب‌پذیر به میزان مناسب حمایت کرد.

سه نرخی کردن بنزین راه‌حل نیست

این مقام صنفی با اشاره به مطرح شدن مسائلی همچون سه‌نرخی شدن بنزین، گفت: اینها ممکن است یک مسکّن مقطعی آن هم کوتاه مدت باشد که من به اینها سیاست های «وصله پینه ای» می گویم؛ یعنی نشان دهنده آن است که ما آمادگی، جسارت و شهامت این که این مساله را حل کنیم نداریم و به دنبال تغییر صورت مساله هستیم.

وی افزود: این روشی است که سال ها رفته ایم و کار به جایی نرسیده است؛ راهکار این است که اصل ماجرا را بفهمیم و بخواهیم آن را حل کنیم.

اورعی بیان‌داشت: مشکلی هم که در چند دهه اخیر ایجاد شده را نمی توان یک‌شبه و بدون درد برطرف کرد. نخستین کاری که مسئولان باید انجام دهند این است که باید واقعیت‌ها را عنوان کنند.

وی توضیح‌داد: کشوری که ۳۰ الی ۴۰ درصد تورم دارد و پنج تا ۱۰ سال برای اصلاح قیمت هر کالایی به خصوص بنزین اقدام نشود، این کالا به یک مشکل و یک معضل اقتصادی تبدیل می‌شود. این مشکل طی سال ها ایجاد شده و قیمت آن کم و کم تر شده و دولت‌ها نیز همواره به اشتباه به یارانه پرداخت کرده است.

رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی ایران تصریح کرد: حال عدد یارانه آنقدر زیاد شده که دیگر دولت هم توان پرداخت ندارد؛ به عبارتی حالا نه توان مالی دارد که به یارانه دادن ادامه دهد و نه جرات و شهامت آن را دارد که پرداخت نکند.

تداوم پرداخت یارانه بنزین ممکن نیست

این استاد دانشگاه ادامه‌داد: راهکار این است که وقتی ما می گوییم قیمت زیاد شود یعنی یارانه آن کم شود.

وی اظهار داشت: من قبول دارم که یارانه چیز خوبی است، اما خوبی آن در هوشمندی نحوه پرداخت نهفته است. روشی که اکنون در پرداخت یارانه بنزین داریم، همانند سایر کالاهای یارانه ای (گاز و برق و آب) بدترین نوع است و حتی کیلویی هم نیست.

اورعی خاطرنشان‌کرد: کیلویی آن است که بگوییم هر نفر بیاید، در صف بایستد و یارانه بنزین بگیرد. می خواهد پول دار باشد یا فقیر باشد فرقی نمی کند. اما اکنون بدتر از این عمل می شود؛ به عبارتی می گوییم هر کس پولدارتر است ما به وی بیشتر پول می دهیم و هرکه فقیرتر است کمتر پول می دهیم.

وی اظهار داشت: هرچقدر طرف پولدارتر است بیشتر بنزین مصرف می کند و در نتیجه بیشتر از یارانه منتفع می‌شود. در روش کنونی، مطابق آمارها دهک دهم ۲۹ برابر دهک اول از یارانه انرژی منتفع می شود این که باید برعکس باشد و یارانه فقط باید به قشر آسیب پذیر تعلق بگیرد نه به همه.

رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی ایران خاطرنشان کرد: بنابراین این روش یارانه دادن به‌طور قطع بدترین روش ممکن است و تداوم آن شدنی نیست، زیرا به آنهایی که بیشتر استفاده می کنند بیشتر یارانه می دهیم.

وی افزود: فلسفه یارانه آن است که منجر به کم شدن مصرف شود، اما وقتی ما اینقدر یارانه را زیاد می کنیم که قیمت تمام شده ۲۰ برابر قیمتی است که مردم می پردازند منجر به افزایش مصرف می شود.

اورعی گفت: اکنون کار به جایی رسیده که مصرف متوسط کشور روزانه ۱۲۴ میلیون لیتر شده، در حالی که متوسط تولید ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون لیتر است؛ یعنی همین الان در وضعیت قرمز هستیم.

وی اظهار داشت: پیشتر اعلام شد که سال گذشته چهار میلیارد دلار برای واردات بنزین و گازوئیل اختصاص داده شد و امسال صحبت از ۶ تا هشت میلیارد دلار است. در نتیجه واقعا به این روش نمی توان جلو رفت.

استاد دانشگاه شریف بیان‌داشت: از همه بدتر، وقتی ما این همه یارانه سنگین می دهیم قیمت بنزین در ایران یک‌هزار و ۵۰۰ یا سه هزار تومان است، درحالی که در افغانستان ۵۰ هزار تومان است که نتیجه آن افزایش قاچاق است که از روزانه ۱۰ تا ۴۰ میلیون لیتر رقم آن اعلام می‌شود.

وی اضافه‌کرد: اگر همان کمترین رقم ۱۰ میلیون لیتر بنزین و ۱۰ میلیون لیتر هم گازوئیل را در نظر بگیریم، روزی یک‌هزار میلیارد تومان سود قاچاق بنزین و گازوئیل می‌شود و چه کسی می تواند جلوی آن را بگیرد؟

اورعی تصریح‌کرد: آنهایی که با حذف یارانه بنزین و حمایت از قشر آسیب پذیر مخالفت می کنند، همان هایی هستند که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در این فساد دخیلند و در مافیای بنزین نقش دارند.

کیفیت خودروها باید در جهت بهبود مصرف سوخت اصلاح شود

وی تاکید کرد: واردات بنزین از هر جهت به ضرر کشور است و باید بهینه سازی مصرف کنیم و بهینه سازی مصرف یعنی نخست، وضعیت مصرف سوخت خودروها درست شوند. این در حالی است وقتی درهای کشور بسته است، خودرو وارد نمی‌شود و از طرف دیگر سازندگان داخلی مجبور نمی‌شوند از نظر کیفی با سازندگان خارجی رقابت کنند.

بدون اصلاح قیمت نمی‌توان بهینه‌سازی کرد

این مقام صنفی ادامه‌داد: از طرف دیگر، مگر بدون درست شدن قیمت می‌توان بهینه‌سازی کرد؟ وقتی کالایی اینقدر ارزان است، چگونه می توان به مردم گفت که کم مصرف کنند؟

وی تاکید کرد: باید بهینه سازی کنیم، بهینه سازی دو شرط دارد که ما هیچ کدام از آنها را نخواستیم یا نتوانستیم عمل کنیم؛ نخست الزام و اجبار سازندگان داخلی خودرو برای بالا بردن کیفیت تولیدات.

اورعی ادامه‌داد: ما نه تنها این کار را نکردیم، بلکه برعکس عمل کردیم و برای خودروسازان یک حیاط خلوت ایجاد کردیم تا هر کاری خواستند انجام دهند.

وی اضافه‌کرد: دوم، قیمت ها را آنقدر ارزان کرده ایم که بهینه‌سازی دیگر محلی از اعراب ندارد. در نتیجه طی سال‌های اخیر میزان تقاضا بیشتر از عرضه شده است و به ناترازی رسیده‌ایم.

منبع: https://www.irna.ir/news/85647326/%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D9%86%D8%B2%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%81%D8%B9-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

محمدمهدی بهرامی

محمدمهدی بهرامی

Next Post

رونمایی از جدیدترین دستاوردهای ایران در حوزه لیزر

Recommended.

تحول در تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب با فناوری “نانوحباب”

سپتامبر 13, 2022

آبرسانی به هسته مرکزی شهر اصفهان بهبود می‌یابد

سپتامبر 12, 2023

اختصاص ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به پروژه‌های تامین آب در سیستان و بلوچستان

آگوست 1, 2023

اعلام برنامه‌های وزیر نیرو به خوزستان در سفر رییس جمهوری

ژانویه 20, 2025

صدور کارت سوخت از ابتدای خرداد یک هفته طول می‌کشد

می 13, 2024

برگزاری برنامه‌های مشترک فرهنگی، پژوهشی و دانشجویی بین جهاددانشگاهی و وزارت نیرو

ژوئن 24, 2023

هدف‌گذاری تولید ۴۴۴ مگاوات انرژی خورشیدی در استان مرکزی

اکتبر 20, 2024

قیمت نفت افزایش یافت – ایسنا

اکتبر 31, 2024

ضرورت تغییر نگرش مدیریت منابع آب از عرضه‌ به تقاضامحوری

سپتامبر 14, 2022

رکورد مصرف برق کشور در گرمترین روز مرداد شکست/خاموشی رخ نداد

آگوست 16, 2022

۲ نیروگاه برق هسته‌ای در بوشهر ساخته می‌شود

ژوئن 8, 2023

بررسی افزایش چاه‌های میدان نفتی یاران جنوبی در خوزستان

اکتبر 20, 2024

چگونه در لیست قرمز برق قرار نگیریم؟

می 18, 2024

درآمد نفت در ۵ ماهه نخست سال جاری ۸ برابر مدت مشابه سال گذشته

اکتبر 13, 2022

صرفه‌جویی بیش از ۱۵۸ میلیون کیلو وات ساعت برق در کلانشهر اهواز

سپتامبر 10, 2023

ساخت نانوراکتور خورشیدی که هیدروژن پاک تولید می‌کند

دسامبر 29, 2024

افتتاح و کلنگ‌زنی ۲۳۶ پروژه برق‌رسانی در خوزستان همزمان با دهه فجر

ژانویه 26, 2025

ثبت ۳ درصد صرفه‌جویی مصرف برق در بخش خانگی

جولای 31, 2023

برق صنایع مطابق برنامه توافق شده تامین شده است

آگوست 9, 2023

گازپروم آماده توقف جریان گاز از اوکراین می‌شود

نوامبر 27, 2024

ایران از واردکننده خدمات در صنعت نفت به صادرکننده تبدیل شد

می 8, 2024

تولید پایدار گاز از فاز ۱۶ با احداث خط لوله جدید در پارس جنوبی

آگوست 29, 2022

رکورد تازه بیشترین حجم گازرسانی به نیروگاه‌ها ثبت شد

آگوست 22, 2023

قیمت نفت در قله ۳ ماهه ایستاد

آگوست 1, 2023

ویدیو / بنزین را با کارت بانکی دریافت کنید

جولای 6, 2023

پنج تجربی و افکار-خم کردن گاز روش‌ها را مشاهده خواهید کرد

ژوئن 7, 2022

نیروگاه‌های حرارتی ۲۵۰ میلیون مگاوات ساعت برق تولید کردند

نوامبر 27, 2024

مصرف برق ۱۰ درصد بیشتر از سال قبل، بدون خاموشی

آگوست 5, 2022

خودروهای پرمصرف داخلی علت اصلی ایجاد ناترازی بنزین است/ خودروسازان پاسخگو نیستند

فوریه 12, 2024

احتمال ثبت رکوردهای بالاتر مصرف برق/ تاکید بر ضرورت همکاری مردم

جولای 19, 2022

Trending.

No Content Available

بهترین مطالب

[xero_seo]
energy-oil.ir

اخبار انرژی
اخبار نفت
اخبار گاز
اخبار گازوئیل

Follow Us

دسته‌ها

  • اخبار

Recent News

تجهیز زنجیره تولید تا توزیع فرآورده به سیستم‌های میترینگ در سه سال آینده

فوریه 25, 2025

هشدار نسبت به احتمال یخ‌زدگی کنتورهای آب

فوریه 25, 2025
  • About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.

No Result
View All Result
  • Home

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.