• About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact
انرژی و نفت
No Result
View All Result
No Result
View All Result
انرژی و نفت
No Result
View All Result

یارانه سوخت از سال بعد به مصرف کننده نهایی می‌رسد

بیژن نامدار زنگنه توسط بیژن نامدار زنگنه
ژانویه 28, 2025
صفحه اصلی اخبار

یارانه سوخت از سال بعد به مصرف کننده نهایی می‌رسد

سرپرست معاونت پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به راهکارهای پیشگیری از قاچاق سوخت گفت که قاعده بر این است که این سوخت شفاف سازی و الگوی مصرف مشخص شود و طبق گفته عضو کمیسیون انرژی یارانه سوخت از سال بعد به مصرف کننده نهایی می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دهقانی نیا – سخنگوی سابق و سرپرست معاونت پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز – در برنامه میز اقتصاد با موضوع راهکارهای پیشگیری از قاچاق سوخت گفت: متاسفانه سوخت در گلخانه‌ها، آبزیان، دامداری، کشاورزی و … صورت می‌پذیرد قاعده بر این است که این سوخت شفاف سازی  و الگوی مصرف مشخص شود به طور کلی طبق دستور العمل ماده ۴۴  دستگاه‌ها از جمله جهاد کشاورزی و وزارت راه و شهرسازی می‌بایست الگوی مصرف را برای  احصا به دستگاه‌های مرتبط ارسال کنند.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه جهاد کشاورزی انتظار این است که در مقوله سوخت گلخانه‌ها ظرف یکماه کار انتقال فرآورده از ابتدا تا انتها را احصا کنند، در حوزه شناورها هم بدین گونه است که سازمان بنادر و شیلات هم ظرف مدت یکماه پس از ابلاغ مصوبه در زمینه انتقال فرآورده‌های برای احصا در سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی اقدام کنند و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم ظرف یک هفته پس از دریافت اطلاعات در سامانه میزان سوخت را اعمال کنند.

سرپرست معاونت پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان کرد: به طور کلی باید تمام اطلاعات شناورها احصا و میزان پیمایش آنها نیز استخراج شود.

وی در ادامه با اشاره به وجود  ۱۵ هزار فروند شناور صیادی در کشور افزود: از این تعداد ۱۲ هزار فروند  آن بنزین سوز است، همچنین از کل پنج هزار ۹۸ لنج صیادی و باری در  استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، گیلان و مازندران فقط ۲۴۷ مورد از آنها صیادی هستند که مجهز به EAS هستند.

به گفته دهقانی نیا، تاکید ما بر روی ماده ۱۳ دستورالعمل ماده ۴۴ آیین نامه اجرایی ماده ۵ و ۶ است که الگوی مصرف شناورها استخراج شود. دهقانی نیا گفت:ما سوخت نفت و گاز را لیتری ۳۰۰ تومان ارائه می‌دهیم ولی  شناورها این سوخت را در وسط دریا با لیتری ۳۵ الی ۴۰ هزار تومان بفروش می‌رسانند، انتظار می‌رود پس از اجرای آیین نامه همکاران در سازمان شیلات الگوی مصرف را استخراج و تحویل دهند تا الگوی مصرف در اختیار سازمان پخش فرآورده‌های نفتی قرار گیرد و تخصیص و تامین سوخت فرآورده به صورت شفاف انجام شود.

در ادامه این نشست محمودیان – نایب رئیس خانه اصناف ایران و مدیر اتحادیه سوخت‌های جایگزین – ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که ما سوخت را برای ۱۵ الی ۱۶ هزار شناور توزیع می‌کنیم که از این تعداد بین ۳ تا ۶ هزار تا شناور به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند و اجرای نصب، EAS ناکارآمدی خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: متاسفانه طبق  دیتاهایی که به ما می‌رسد این است که ما سوخت را به صورت صحیح توزیع و نظارت نمی‌کنیم و این موجب قاچاق گسترده در تمامی بخش‌ها می‌شود. نایب رئیس خانه اصناف ایران و مدیر اتحادیه سوخت‌های جایگزین اضافه کرد: سرانه مصرف انرژی در کشور ما دو برابر جهان است که بحث قیمت حامل‌های انرژی از این امر مستثنی نیست، زمانی که ما داده درست ارائه نمی‌کنیم قاچاق سوخت صورت می‌گیرد.

طبق گفته رضا عباس‌پور نادری –  معاون دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات – در صیدگاه‌های شمال و جنوب کشور حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ فروند شناور صیادی وجود دارد که از این تعداد حدود ۱۲ هزار فروند، قایق هستند و بنزین مصرف می‌کنند و حدود ۳ هزار و ۵۰۰ فروند نیز شناور صیادی لنج و کشتی هستند که گازوئیل مصرف می‌کنند که این شناورها در سال گذشته حدود هفتصد و ۷۸ هزار تن تولید داشته‌اند.

وی تشریح کرد: بخش صیادی در یک سال حدود صدمیلیون لیتر بنزین و حدود ۵۰۰ میلیون لیتر نیز گازوئیل مصرف می‌کند.

عباس‌پور نادری در پاسخ به این سوال که چرا برخلاف قانون تاکنون تعداد واحدهای صیادی به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام نشده است، گفت: قبل از تصویب قانون‌های کنونی در بخش ناوگان صیادی، سوخت بر اساس فرمول فائو محاسبه و تخصیص داده می‌شود، اما مسئله مطرح حال حاضر این است که دقت این محاسبات باید افزایش یابد.

وی تشریح کرد: الزامات پیمایش در فعالیت‌های صیادی به دلیل روش‌هایی که باید برای صیدهای مختلف استفاده کرد، تاثیرگذار نیست، به عنوان مثال در یک نوع صید، شناور به دنبال گله ماهی حرکت می‌کند درحالی که در روشی دیگر شناور در صیدگاه متوقف می‌ماند.

عباس‌پور با بیان اینکه سازمان شیلات در مرحله صحت‌سنجی داده‌های شیلاتی که سازمان بنادر و دریانوردی در اختیار آن قرارداده است، گفت: درحال حاضر سه هزار و ۵۱۰ شناور لنج صیادی که گازوئیل مصرف می‌کنند، به سامانه AIS مجهز هستند متصل شدند، اما در کنار این لنج‌ها، شناورهای صیادی غیرمجاز یا فاقد هویتی هم فعایت می‌کنند که آمار و اطلاعاتی از آنها وجود ندارد.

وی افزود: اکنون تامین سوخت شناورها اینگونه است که در سامانه یکپارچه مدیریت ماهیگری اطلاعات تمام شناورهایی که مجوز صید دارند، در این سامانه موجود است، اما در این سامانه هیچ جایگاهی برای تامین سوخت شناورهای غیرمجاز وجود ندارد و در نهایت سوختی که آنها دریافت می‌کنند از مسیرهای غیرقانونی است.

معاون دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات، اعمال قوانین بازدارنده را در کنار بحث زیرساختی برای جمع‌آوری داده‌ها ضروری دانست و گفت: در قاچاق قوانین بازداره محکمی وجود ندارد.

در ادامه نیز مالک شریعتی نیاسر – نماینده و عضو کمیسیون انرژی مجلس-  درخصوص بسترهای قاچاق سوخت در بخش کشاورزی کشور گفت‌: یکی از موضوعات اساسی که سبب قاچاق سوخت در کشور می‌شود، بدون سامانه بودن عرضه سوخت و کنترل نکردن شبکه سوخت‌رسانی است که بخشی از آن نیز به دلیل وجود یارانه در تمام طول زنجیره سوخت است.

وی افزود: به همین دلیل یکی از احکامی که در بند (ر) تبصره سه قانون بودجه سال ۱۴۰۴ تصویب شده این است که سوختی که به صورت گازوئیل در اختیار شبکه حمل و نقل کشور قرار می‌گیرد باید به صورت ریالی باشد به این معنی که یارانه در آخر زنجیره و در زمان تحویل محصول به مصرف‌کننده نهایی داده شود.

شریعتی تشریح کرد: برای مثال در بخش صیادی اینگونه خواهد بود که توزیع‌کننده سوخت آن را با بالاترین قیمت دریافت می‌کند و به صورت یارانه‌ای به مصرف کننده نهایی تحویل می‌دهد و طبق سامانه‌ای که شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی باید ایجاد کند، توزیع کننده به ازای فروش و تحویل سوخت به مصرف‌کننده نهایی مابه‌التفاوت قیمت خرید و فروش را دریافت خواهد کرد، مانند کاری که در حوزه آرد و نان اجرا شد، به این ترتیب شبکه رسمی کشور از یارانه بهره‌مند و شبکه غیررسمی دیگر از یارانه سوخت برخوردار نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه در برنامه هفتم تکلیف شده تا آخر این برنامه در بخش معدن و بخش بالادستی نفت و گاز، قیمت سوخت آنها افزایش پیدا کند درخصوص حوزه کشاورزی گفت: اما در خصوص بخش کشاورزی تبصره‌ای وجود دارد که بر اساس آن تمام نیازهای شبکه رسمی و دارای مجوز از سوخت یارانه‌ای برخودار باشند و درصورت نیاز بیشتر از سهمیه قیمت سوخت آنها به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند، یعنی حمایت کامل از بخش‌های دارای مجوز با قیمت‌های یارانه‌ای بدون افزایش قیمت خواهد بود که در سال ۱۴۰۴ باید اجرایی شود.

مالک شریعتی در پاسخ به این سوال که مجلس چه برنامه‌ای برای ایجاد بازدارندگی در بحث قاچاق سوخت دارد، گفت: در قانون بودجه سال آینده معین شده است که سه درصد از منابع حاصل از کشف سوخت قاچاق به ایجاد سامانه‌ها و ساختارهایی که نیاز است اختصاص پیدا کند تا همه مباحثی که در خصوص قاچاق سوخت مطرح است در عرض یک سال حل شوند.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1403110906440/%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%86%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%D8%AF

بیژن نامدار زنگنه

بیژن نامدار زنگنه

محتوا نویس سایت نفت و انرژی هستم در خدمت شما عزیزان. انرژی نفت گاز اخرین اخبار انرژی و نفت

Next Post

نفت در کف قیمت دو هفته‌ای ایستاد

Recommended.

ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر به ۱۰۸۸ مگاوات رسید

اکتبر 20, 2023

جابه‌جایی روزانه ۷۴۰ میلیون لیتر نفت خام و فرآورده نفتی در کشور

اکتبر 25, 2023

تلاش دولت برای شفاف‌سازی نفتی/ درآمدهای شرکت نفت به تصویب شورای عالی اقتصاد می‌رسد

سپتامبر 8, 2022

بزرگترین کشتی کانتینری متانول سوز جهان رونمایی شد

ژانویه 27, 2024

افزایش ۲۰۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت ایران تا پایان سال جاری

سپتامبر 2, 2022

شرکت‌های دانش‌بنیان در کارخانه نوآوری نیرو مستقر می‌شوند

ژانویه 10, 2023

پزشکیان: حرکت به سمت انرژی‌های پاک و اصلاح سیاست‌های توسعه ضروری است

ژانویه 9, 2025

ظرفیت سازی بیش از ۱۰ هزار کیلوولت آمپر در شبکه غرب اهواز

آگوست 6, 2023

هفت شهر و ۲۵ روستای سیستان و بلوچستان گاز دار شده است

فوریه 8, 2023

خط و نشان‌های آمریکا: تسهیل کنندگان تجارت نفت و پتروشیمی ایران تحریم ‌می‌شوند

مارس 2, 2023

رشد ۱۰ درصدی تولید بنزین و حجم ذخایر سوخت کشور/ هیچ کمبودی وجود ندارد

آگوست 13, 2023

۲۶۹ شهر دارای تنش آبی در کشور شناسایی شد

آگوست 15, 2023

نقش مهم تامین مالی در احداث ۱۲۲۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی

سپتامبر 30, 2023

تفاهم‌نامه‌های همکاری صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب به امضا رسید

دسامبر 30, 2022

واحد گازی نیروگاه سیکل ترکیبی دوکوهه با حضور رییس جمهور به بهره برداری رسید

آوریل 27, 2023

استاندار کرمان: شرکت نفت پیمانکاران راه و مسکن را معطل کرده است

نوامبر 28, 2023

کیفیت آب تهران مشکلی ندارد

ژوئن 14, 2023

ساخت بزرگترین سد چین در مرز هند

دسامبر 28, 2024

۳۰ درصد حجم معاملات برق سال آینده در بورس انجام می‌شود

دسامبر 10, 2024

اطلاعیه وزارت نیرو درباره احتمال بروز سیلاب

مارس 17, 2024

افزایش ۷.۴ درصدی مصرف بنزین کشور در سال جاری 

ژانویه 11, 2025

انتصاب یک مدیر نفتی برای وزارت انرژی ترامپ

نوامبر 17, 2024

اولویت توسعه نیروگاه‌های خورشیدی اصفهان، شرق استان است

نوامبر 30, 2024

منابع مالی افزایش آبونمان آب صرف هوشمندسازی کنتورها می‌شود

ژانویه 23, 2025

بالا در مورد نفت؟

ژوئن 7, 2022

سهمیه بنزین خودروها و موتورسیکلت‌های فاقد بیمه شخص ثالث تخصیص نمی‌یابد

ژانویه 13, 2024

مجوز تولید ۵۰ مگاوات برق نیروگاه خورشیدی در استان کرمانشاه صادر شد

فوریه 21, 2023

استاندار کرمانشاه: فرهنگ‌سازی مصرف انرژی برای دانش‌آموزان به شکل جدی‌تری دنبال شود

ژانویه 2, 2023

توزیع ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین در ششمین روز بهار ۱۴۰۳

مارس 26, 2024

استمداد شوراهای روستاهای اطراف نیروگاه نکا از دادستان مازندران برای توقف مازوت‌سوزی

ژوئن 30, 2022

Trending.

No Content Available

بهترین مطالب

[xero_seo]
energy-oil.ir

اخبار انرژی
اخبار نفت
اخبار گاز
اخبار گازوئیل

Follow Us

دسته‌ها

  • اخبار

Recent News

تجهیز زنجیره تولید تا توزیع فرآورده به سیستم‌های میترینگ در سه سال آینده

فوریه 25, 2025

هشدار نسبت به احتمال یخ‌زدگی کنتورهای آب

فوریه 25, 2025
  • About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.

No Result
View All Result
  • Home

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.