• About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact
انرژی و نفت
No Result
View All Result
No Result
View All Result
انرژی و نفت
No Result
View All Result

عامل آلودگی هوا؛ خودروهای فرسوده یا مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها؟

سحر بابایی توسط سحر بابایی
ژانویه 9, 2024
صفحه اصلی اخبار

عامل آلودگی هوا؛ خودروهای فرسوده یا مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها؟

آلایندگی هوای شهرها و افزایش روزافزون آن هر ساله دلایل متعددی را برای یافتن راه حل، از سوی کارشناسان و مسئولان مطرح می‌کند، در این بین مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها یکی از متهمان آلایندگی شناخته می‌شود اما این موضوع سرپوشی برروی شدت آلایندگی خودروهای فرسوده شده است.

به گزارش ایسنا، ناترازی گاز  و از سویی دیگر  اهمیت پایداری برق که از اهم فعالیت نیروگاه‌ها محسوب می‌شود، نیروگاه‌ها را مجبور به سوزاندن سوختی کرده است تا بتوانند پایداری شبکه برق  را حفظ کنند، چراکه در غیر این صورت تبعات خاموشی را در پی خواهد داشت.  

درواقع نیروگاه‌های بخاری در کشور به دلیل در دسترس نبودن گاز به عنوان سوختی پاک، مجبور به سوزاندن سوخت تحویلی دوم یعنی مازوت شده اند تا بتوانند تولید برق کنند. اما این تولید برق می‌تواند متناسب با سوختی باشد که از تبعات آلایندگی کمتر برخوردار باشد.

نقش مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها به عنوان منابع ثابت در مقابل منابع متحرک که خودروها باشند نیز مطرح است. به عبارتی ارزیابی‌های صورت گرفته از متغیرهای شاخص آلایندگی در داخل شهرها بویژه در مناطق و محله‌های متعدد این گمانه را مطرح می کند که مازوت سوزی نیروگاه‌ها چگونه می تواند در ابعاد مختلف،  آلایندگی شهرها را در بربگیرد؟  حتی گفته می شود وزش باد این آلایندگی را به داخل مراکز شهرها می آورد اما به تجربه دیده می شود حتی روزهایی که وزش باد هم در شهرها وجود ندارد نیز این آلایندگی در بالاترین حد خود تخمین زده می شود.

 از سویی دیگر در کلان شهرهایی مانند تهران و اصفهان که نیروگاه مازوت سوز هم ندارد، باز این تراکم آلایندگی وجود دارد. بنابراین سوالی که مطرح می‌شود این است که این حجم از آلایندگی در شهرهای تهران و اصفهان از چه منبعی ساطع می شود؟  اگر افزایش آلایندگی در شازند و تبریز ناشی از دو نیروگاه مازوت سوز تبریز و شازند باشد، چه منطقی برای دو شهر تهران و اصفهان وجود دارد که نیروگاه مازوت سوز ندارند؟  

از این رو،  عامل دیگری در مقابل نیروگاه‌های مازوت‌سوز مطرح می‌شود و آن نقش منابع متحرک در آلایندگی شهرها بویژه خودروهای سبک و سنگین است. خودروهای فرسوده‌ای که در شهرها تردد می کنند و یکی از اختلاف‌های شاخص آلایندگی در مناطق مختلف شهرها نیز می تواند تردد حجم وسیعی از خودروهای موجود باشد.

پرداختن اندک به منابع ثابت در مقابل حجم عظیمی از منابع متحرک فقط دور شدن از یافتن راهی برای حل اصل موضوع است. راهی که اگر بیشتر به آن پرداخته شود مشکل آلایندگی را کمتر خواهد کرد.

آنطور که ساناز جعفرزاده – مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی به ایسنا گفته هم اکنون از میان ۱۴۰ نیروگاه بزرگ کشور فقط ۱۴ نیروگاه‌ بخاری قابلیت مصرف مازوت به عنوان سوخت جایگزین دارند و بقیه نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی هستند که امکان مصرف مازوت را ندارند. در تهران هم فقط نیروگاه بعثت، نیروگاه بخاری است که از سال ۱۳۹۱ بخش مصرف مازوت آن پلمب شده است و در تهران برای تامین برق هیچ نیروگاهی مازوت مصرف نمی‌شود.

باید به این موضوع نیز توجه داشت که  مصرف اصلی سوخت نیروگاه‌های کشور گاز است و گاز به عنوان سوختی پاک و بدون آلاینده در دنیا شناخته می شود اما نیروگاه‌ها در فصل زمستان با کمبود سوخت گاز به دلیل اولویت مصرف خانگی، مجبور به استفاده از گازوئیل به عنوان سوخت دوم می‌شوند.

این سوخت دوم نه تنها به نیروگاه‌ها بلکه به همه صنایع نیز تعلق می گیرد، اما به دلیل کمبود سوخت دوم نیز نیروگاه‌ها و صنایع مدت کوتاهی مجبور به مصرف مازوت هستند که درصد بالای گوگرد موجود در مازوت باعث می شود این فراورده نقش بسزایی در آلایندگی داشته باشد و هزینه گوگردزدایی از فراورده هم که باید از مبدا یعنی پالایشگاه‌ها صورت بگیرد نیز انجام نمی شود و بدین ترتیب مازوت به عنوان سوختی مخرب و متهم ردیف اول آلایندگی هوا محسوب می شود.  

 براساس ترازنامه انرژی ۸۰ درصد ذرات معلق تولیدشده در کشور مربوط به بخش حمل‌ونقل بوده، سهم بخش نیروگاهی در تولید ذرات معلق حدود هفت درصد است، براساس گزارش سیاهه انتشار سازمان حفاظت محیط زیست درباره سهم منابع ثابت و متحرک در آلایندگی هوا نیز مشخص شده که در شهر تهران سهم منابع متحرک در آلودگی هوا ۵۹ درصد، در تبریز ۵۷ درصد، در اهواز ۷۲ و در اراک ۵۰ درصد بوده است.

ترازنامه انرژی کشور سهم هر بخش در تولید ذرات معلق را براساس حوزه مصرف انرژی و نوع سوخت مشخص کرده است که طبق اطلاعات این ترازنامه سهم سوخت مازوت در تولید ذرات معلق ۱.۹ درصد بوده و این رقم در حالی است که سهم گازوئیل در تولید ذرات معلق که عمدتا نیز در بخش حمل‌ونقل استفاده می‌شود، حدود ۷۶ درصد است.

براساس تقسیم‌بندی حوزه مصرف‌کنندگان انرژی نیز سهم حوزه حمل و نقل در تولید ذرات معلق ۸۰ درصد و سهم بخش نیروگاهی فارغ از هر نوع سوخت مصرفی تنها هفت درصد است، با این وجود امسال به‌ میزان مصرف مازوت نیروگاه‌های حرارتی نسبت به سال گذشته در زمان مشابه ۲۹ درصد کاهش یافته، این میزان مصرف نیز در نیروگاه‌های خارج از کلانشهرها و بافت شهری و بدون تاثیر روی سکونتگاه‌های پذیرنده آلودگی اتفاق افتاده است.

درواقع تنها نمی‌توان یک منبع و آن هم نیروگاه‌ها را دلیل اصلی آلایندگی شهرها برشمرد. استفاده از سوخت و منشأ آلایندگی در دیگر حوزه‌ها به ویژه خودرو و سیستم حمل و نقل نیز وجود دارد که می‌تواند دلیل بارزی بر آلودگی شهرها باشد. اینکه در ابتدای سال و در شرایط آب و هوایی بهار و تابستان نیز شهرها آلایندگی را تجربه می‌کنند این موضوع به دیگر عامل یعنی سوخت خودروها بویژه در سیستم حمل و نقل شهری نیز ناشی می‌شود.

نیمی از خودروهای سبک و سنگین در کشور به دلیل غیراستاندارد بودن و یا بعضا فرسوده بودن، گازهای آلاینده‌ای را ناشی از سوختن در فضا منتشر می کنند که در صورت وزش باد و جابه‌جایی هوا، آلایندگی کمتری به ثبت می‌رسانند اما با شروع روزهای سرد سال به دلیل حاکمیت پدیده اینورژن (وارونگی هوا) این جابه‌جایی کمتر بوده و شاخص آلایندگی از مرز ناسالم نیز عبور می‌کند.

البته در این میان عدم خارج کردن نیروگاه‌های فرسوده و تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه با افزایش راندمان نیروگاه‌ها میزان آلایندگی آن‌ها نیز کاهش چشم‌گیری می‌یابد و لازم است که دولت به این موضوع توجه جدی داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402101913623/%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A2%D9%84%D9%88%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%87%D9%88%D8%A7-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%B3%D9%88%D8%AF%D9%87-%DB%8C%D8%A7-%D9%85%D8%A7%D8%B2%D9%88%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7

سحر بابایی

سحر بابایی

Next Post

میدان گازی هلند بازگشایی شد

Recommended.

وزیر نیرو: به ۱۲۰۰ روستای کشور آبرسانی شد

آگوست 24, 2022

ریسک تعرفه‌های آمریکا سد راه صعود نفت شد

دسامبر 21, 2024

دولت سیزدهم صادرات نفت را به بالاترین حد پس از تحریم رساند/ روزانه ۱.۶ میلیون بشکه

ژوئن 17, 2023

“پمکس” ۷۰۰ هزار بشکه در تولید نفت ضرر کرد

جولای 9, 2023

چیزهایی که دوست ندارید در مورد مصرف آب و چیزهایی که دوست خواهید داشت

ژوئن 7, 2022

ماجرای تحریف واقعیت در سوددهی پالایشگاه آبادان

می 7, 2024

بیان دقیق و شفاف دستاوردها و اقدام های صنعت آب و برق مانع سواستفاده دشمنان است

می 16, 2024

افزایش هزار مگاواتی مصرف برق در شب گذشته

ژانویه 2, 2024

تشدید نظارت بر مصرف برق در بخش اداری و بانک‌ها از امروز

آگوست 13, 2022

مشکل قطع آب «سرحانیه» خرمشهر با ورود دادستانی حل شد

جولای 15, 2023

آلمان به جمع واردکنندگان نفت ایران پیوست

ژوئن 12, 2023

گواهی صرفه‌جویی انرژی، راهکاری برای کاهش محدودیت‌های برق

نوامبر 2, 2024

رفع موانع صنعت پتروشیمی با پیگیری‌های سازمان بورس

دسامبر 17, 2022

زیان ۴۶ میلیارد دلاری نیجریه از نفت دزدی

آگوست 19, 2023

بیش از ۳ هزار میلیارد برای اجرای عملیات آبخیزداری لرستان در نظر گرفته شده است

دسامبر 26, 2023

ظرفیت تولید برق بیش از ۷ هزار مگاوات افزایش می‌یابد

نوامبر 15, 2022

هماهنگی کامل انجمن فولاد و وزارت نیرو در مدیریت مصرف صنایع

ژوئن 12, 2022

نخستین معامله برق تجدیدپذیر در بورس انرژی انجام شد

می 22, 2023

راهبرد مهم وزارت نفت، تقویت خطوط انتقال گاز در شرق کشور است

ژوئن 22, 2023

صادرات نفت آمریکا به اروپا و آسیا محدود می‌شود

سپتامبر 22, 2023

هشدار توانیر نسبت به افزایش بی رویه مصرف برق و گاز

دسامبر 11, 2024

درآمد ۵۰۰ میلیون دلاری با جمع‌آوری گازهای همراه میادین غرب کارون

آوریل 25, 2023

وزیر نیرو: سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر با مشارکت مردمی محقق می‌شود

مارس 27, 2024

رشد ۱۰۰ درصدی حجم آب مخازن ۴ سد مهم کشور

اکتبر 9, 2023

توپ ورود تاکسی‌های برقی به معابر پایتخت در زمین کدام دستگاه است؟

آوریل 22, 2024

برخورد با استفاده‌کنندگان گرماتاب در فضای باز

نوامبر 4, 2024

تشکیل تیم کارشناسی برای پایش کیفیت آب شرب اهواز

سپتامبر 13, 2023

۲۰۰ هزار میلیارد ریال از بدهی دولت به صنعت برق تسویه می‌شود

ژانویه 4, 2023

مصرف گاز مشترکان خانگی در روز گذشته شتاب گرفت

ژانویه 14, 2024

تهران مازوت سوزی ندارد

دسامبر 18, 2022

Trending.

No Content Available

بهترین مطالب

[xero_seo]
energy-oil.ir

اخبار انرژی
اخبار نفت
اخبار گاز
اخبار گازوئیل

Follow Us

دسته‌ها

  • اخبار

Recent News

تجهیز زنجیره تولید تا توزیع فرآورده به سیستم‌های میترینگ در سه سال آینده

فوریه 25, 2025

هشدار نسبت به احتمال یخ‌زدگی کنتورهای آب

فوریه 25, 2025
  • About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.

No Result
View All Result
  • Home

کلیه حقوق برای مجله نفت و انرژی محفوظ است.